فارسی
پنجشنبه 12 مهر 1403 - الخميس 28 ربيع الاول 1446
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 0

پاکدامنی، ویژگی مؤمن واقعی

خداوند در قرآن، حفظ دامن را یکی از ویژگیهای مؤمن ذکر می کند: «والذین هم لفروجهم حافظون» (مومنون/5). مثالی از شهوات انسان ذکر کرده است، از آن چیزی که قویترین و نیرومندترین شهوتها و میلها در انسان تشخیص داده شده است و آن شهوت دامن است: «و آنان که دامنهای خودشان را از آلودگی حفظ می کنند».
پیامبر اکرم فرمود: هر کسی که از شر سه شهوت خودش محفوظ بماند از همه شرور محفوظ مانده است: زبان، شکم و دامن. برخی شهوتها شهوتهای زبانی است یعنی شهوتهای گفتنی است. غیبت کردن یک شهوت زبانی و یک میل زبانی است. در اینجا شهوت دامن را که قویترین و خطرناکترین شهوات است به عنوان نمونه طرح فرموده است: «آنان که دامنهای خودشان را نگهداری می کنند». ولی قرآن برای اینکه اشتباه نشود فورا استثنا می کند. در آن زمانها این اشتباهات به واسطه رواج مسیحیت زود رخ می داد. فکر می کردند که شهوت جنسی، کم یا زیادش، با لذات پلید است، لهذا تجرد را بر تأهل ترجیح می دادند و هر تأهلی را نوعی گناه می دانستند ولی گناهی که بهتر است انسان مرتکب شود برای اینکه از گناهان بیشتر مصون بماند؛ می گفتند آدمهایی که قوی و بااراده هستند و می توانند مجرد بمانند اینها مجرد بمانند، همانهایی که خالصها و بزرگهایشان بعد به صورت پاپ درمی آیند و پاپ از میان آها انتخاب می شود.
کاردینالها باید در عمرشان هرگز ازدواج نکرده باشند برای اینکه از نظر این فکر غلط مسیحیت اختراعی – نه فکر عیسی علیه السلام العیاذ بالله – هیچ آلوده نشده باشند، که از نظر آنها ازدواج هم خودش نوعی آلودگی است. ولی چون همه مردم نمی توانند چنین باشند و اگر ازدواج نکنند بعد بیشتر آلوده می شوند، پس با یک زن ازدواج کنند برای اینکه تماسشان با دیگران به این وسیله قطع بشود. این است که قرآن فورا استثنا می کند. قرآن در حد مشروع یعنی در حد قانونی و اینکه طرفین حدود را بپذیرند (رابطه جنسی را مباح می داند).
فحشا از نظر قرآن این نیست که مردی و زنی آمیزش داشته باشند. حتی اینکه مرد با بیش از یک زن آمیزش داشته باشد از نظر قرآن فحشا نیست ولی به شرط اینکه حدود و قوانین را یعنی تعهدهایی که در مقابل هست، با آن شروط معین، بپذیرد. فحشا آنجاست که بدون هیچ گونه تعهدی از طرفین – تعهدهای اخلاقی و اجتماعی و قانونی – صورت می گیرد. لذا فرمود: «الا علی ازواجهم؛ مگر در مورد همسرانشان و حتی در مورد مملوکانشان، ملک یمین هایشان؛ در این موردها جای ملامت نیست. یعنی ملامتهایی که در دنیای مسیحیت حتی در این زمینه ها می شود، چه در مورد ازواج و چه در مورد ملک یمین ها، همه بیجاست. «فمن ابتغی وراء ذلک فاولئک هم العادون» (مومنون/ 7) در ماورای اینها اعمال شهوت کردن تجاوز تلقی می شود.


منبع : پایگاه نور پورتال
0
0% (نفر 0)
 
نظر شما در مورد این مطلب ؟
 
امتیاز شما به این مطلب ؟
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

آخرین مطالب

خروج سفیانی از علائم حتمی ظهور
آب زنید راه را/ به پاسداشت ورود حضرت معصومه(س) به ...
مقام رضا و خشنودى
کاروان ازمحمدعلی مجاهدی (پروانه)
اشکهای ارزشمند
چه کسانی در جهنم ابدی هستند؟!
اشک آمد به هواداری گل از مهدی طهماسبی دزکی
تفاوت سامری امت حضرت موسی با سامری امت پیامبر
مقتل جمعی دیگر از یاران امام حسین (ع)
نام و ياد مهدي(ع) در زيارت عاشورا

بیشترین بازدید این مجموعه

دعاى پیامبر(ص) هنگام رویت هلال ماه رمضان
حركت فرهنگي و سياسي امام جواد (ع)
خوف از خدا در دعاهاى اسلامى
چهره پليد و زشت بى‏نماز
غرور در قرآن‏
پنجم صفر؛ شهادت حضرت رقیه (س)
افزایش رزق و روزی با نسخه‌ امام جواد (ع)
دعایی برای نجات از بلا و گرفتاری ها
حقیقت توبه
متن دعای معراج + ترجمه

 
نظرات کاربر

پر بازدید ترین مطالب سال
پر بازدید ترین مطالب ماه
پر بازدید ترین مطالب روز



گزارش خطا  

^