فارسی
يكشنبه 28 مرداد 1403 - الاحد 11 صفر 1446
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه

0
نفر 0

ثمره مهرورزى در قيامت

 مردمى كه در دنيا از پى ايمان و ديندارى و كمالات نفسى و فضايل انسانى نسبت به يكديگر كانون مهرورزى و محبّت هستند ، در آخرت نيز با يكديگر بر پايه مهرورزى و محبّت و هزينه كردن عشق و كرامت زندگى ابدى و جاويد خود را در بهشت كه جاى محبان و عشق ورزان است بر ادامه مى دهند .
اين حقيقتى است كه از آيات قرآن و روايات به طور صريح استفاده مى شود و پايه گذاران دانش روحى مغرب زمين نيز به همين معنا با تكيه بر دلايل و براهين علمى و روانى و نيز با ارتباطى كه در اين زمينه با ارواح نسبتاً پاك گرفته اند ، يقين صد در صد و اعتقاد كامل و جازم پيدا كرده اند . به برخى از آيات و روايات و گفته هاى دانشمندان روحى اشاره مى شود شايد به حقايقى كه تا كنون به طور كامل تفسير نشده ، بيش از پيش آشنا شويم .
قرآن مى فرمايد : الاْءَخِلاَّءُ يَوْمَئِذٍ بَعْضُهُمْ لِبَعْضٍ عَدُوٌّ إِلاَّ الْمُتَّقِينَ.
در آن روز دوستان دشمن يكديگرند مگر پرهيزكاران .
دوستانى كه در دنيا دوستى شان با يكديگر و مهرورزيشان نسبت به هم ، ملاكى جز ماديات و شهوات و لذت هاى زودگذر و جلب منافع ظاهرى نداشت چنان كه حضرت امام صادق عليه السلام مى فرمايد : « ألا كُلُّ خِلَّةٍ كَانَتَ فى الدُّنْيَا فِى غَيرِ اللّه ِ عَزَّوَجَلَّ فَأِنَّهَا تَصِيْرُ عَدَاوَةً يَوَمَ القِيَامَةِ »  . بدانيد كه دوستى كه در دنيا براى غير خدا بوده در روز قيامت بدل به دشمنى مى شود .
دوستى دنيا در قيامت تبديل به كينه و دشمنى و نفرت از يكديگر مى گردد مگر مهرورزى و محبّت پرهيزگاران به يكديگر كه ريشه محبّت و عشق و مهرورزيشان در دنيا از چشمه ايمان و ديندارى آنان آب مى خورد . فيلسوف الهى و عارف عاشق ، مرحوم فيض كاشانى مى فرمايد : به دنبال رفاقت و دوستى با اهل تقوا باش ، گرچه طريق و راهت براى يافتن آنان به سوى تاريكى هاى زمين باشد ، و عمرت را در طلب آنان به پايان بر ، زيرا خدا در روى زمين پس از پيامبران مخلوقاتى برتر از آنان نيافريده است و نعمتى به بندگانش چون نعمت توفيق همنشينى با آنان را عطا نفرموده است8 .اينان از شدت مهرورزى به يكديگر ، در سراى جاويدان ، در بهشت عنبر سرشت بنا به فرموده قرآن مجيد بر تخت هايى ساخته شده از طلا ودرهم و بافته شده از درّ و ياقوت مقابل و روبه روى هم تكيه دارند و با نظر به يكديگر شادمان و مسرور مى شوند : عَلَى سُرُرٍ مَوْضُونَةٍ * مُتَّكِئِينَ عَلَيْهَا مُتَقَابِلِينَ .
بر تخت هايى زربافت ، * كه روبروى هم بر آن ها تكيه دارند .
اينان در بهشت جداى از پدران و همسران و فرزندان و ذرّيه خود نيستند ، شايستگان از آنان هم كنارشان به سر مى برند و از اين كه در كنار هم به سر مى برند و يكديگر را ملاقات مى نمايند خوشحال اند . جَنَّاتُ عَدْنٍ يَدْخُلُونَهَا وَمَن صَلَحَ مِنْ آبَائِهِمْ وَأَزْوَاجِهِمْ وَذُرِّيَّاتِهِمْ . . . .
بهشت هاى جاويدى كه آنان و پدران و همسران و فرزندان شايسته و درست كارشان در آن وارد مى شوند .


منبع : برگرفته از کتاب با کاروان نور استاد حسین انصاریان
0
0% (نفر 0)
 
نظر شما در مورد این مطلب ؟
 
امتیاز شما به این مطلب ؟
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

آخرین مطالب

عبادت غيرخدا
چگونگی زیستن انسان
گوشه‏اى به مدعيان تمدن‏
ثمره مهرورزى در قيامت
سلمان فارسی
هشيار كو، هشيار كو؟
علم خدا به همه نهان ها و آشكارها
انفاق
پيامبر صلي الله عليه و آله خواهان محبت حقيقى
اصلاح مملکت

بیشترین بازدید این مجموعه

ثمره مهرورزى در قيامت
انفاق
عبادت غيرخدا
آثار شوم هوسرانى‏
گوشه‏اى به مدعيان تمدن‏
مهمترين نوع بندگى‏
حکمت کم گویی
امام خمینی(ره)
دشمن امام زمان (عج)
نتیجه چهل روز پاک بودن

 
نظرات کاربر

پر بازدید ترین مطالب سال
پر بازدید ترین مطالب ماه
پر بازدید ترین مطالب روز



گزارش خطا  

^