فارسی
شنبه 01 ارديبهشت 1403 - السبت 10 شوال 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 0

همنشینى با شایستگان

ازبهترین داروهاى بیمارى هاى قلب و از برترین عناصر جلا و صفاى دل رفاقت و همنشینى با صالحان و شایستگان است ، آنان که با قرائت و تلاوت قرآن براى رشد و تربیت خود انس دارند ، آنان که از هر حرامى مى پرهیزند و کم خورى را شعار خود قرار داده اند ، آنان که شب را به قیام و عبادت و تهجد و طاعت مى گذرانند و از ناله و زارى در سحر لذت مى برند.آرى ; اینان براى مس قلب ، کیمیا هستند و براى بیمارى هاى دل ، دارو و درمانند .اینان کسانى هستند که از معاشرت و رفاقت با آنان برکت و نعمت و هدایت و حرکت و کرامت و نور پدید مى آید .شما در جهان طبیعت حتماً به این نکته توجه دارید که حضرت حق میان بدن انسان و همه نعمت هاى مادى رفاقت و هماهنگى ایجاد کرده ، هنگامى که نعمت ها در بدن قرار مى گیرند و با بدن همنشین مى شوند ، سبب حفظ سلامت بدن و رشد و تربیت و تکامل و قدرت بدن مى گردند و اگر چیزى چون خار سخت بیابان ، گیاه زهردار ، غذاى مسموم ، هواى آلوده و . . . با بدن همنشین شود بدن آزرده مى شود ، سلامتش به خطر مى افتد ، اعصاب بدن دچار خلل مى گردد ، خون بدن آلوده مى شود و هزار درد و مصیبت دیگر .همنشین صالح هم مانند نعمت هاى هماهنگ شده با بدن وقتى کنار انسان قرار گیرد ، عقل و اندیشه رشد مى کند ، معنویت انسان رو به کال مى رود ، ایمان آدمى محکم تر مى شود ، اخلاق و رفتار ملکوتى مى گردد ، منش و روش در گردونه صدق و درستى قرار مى گیرد و نهایتاً انسان از برکت همنشین صالح ، صالح مى شود و تبدیل به عبدى مورد رضایت و خوشنودى حق مى گردد .پیش از پیروزى انقلاب اسلامى ایران در سال ( 1356 ـ 1357 که اوج تظاهرات خیابانى و درگیرى مردم با حکومت طاغوت بود ، یکى از پاسبان هاى محل ما زیاد به مردم حمله مى کرد و آنان را با وسائلى که در اختیار داشت کتک مى زد و مورد ضرب و شتم قرار مى داد و به رهبرى انقلاب و کارگردانان تظاهرات ناسزا مى گفت .پس از پیروزى انقلاب از جمله کسانى که دستگیر شد و در زندان انقلابیون گرفتار آمد ، همان پاسبان بود ، او مدتى در زندان به سر برد و سپس با عفو اسلامى آزاد شد و با رافت اسلامى به محل کار خود بازگشت تا بقیه دوران خدمتش راکامل کند .

در ماموریت هاى پس از انقلاب با جوانانى پاک و شایسته برخورد کرد ، و همنشینى با آنان در او موثر افتاد ، از گذشته اش توبه کرد و به اسلام و یاران اسلام علاقه مند شد ، با شروع جنگ تحمیلى عراق بر ضد اسلام به عشق دفاع از دین و کشور به جبهه رفت و جانانه با دشمن جنگید و عاشقانه به شرف شهادت و جان باختن در راه خدا نائل شد !دوستان و معاشران شایسته نه فقط در دنیا سبب ظهور برکت و رحمت و هدایت و نورند بلکه در آخرت هم ، کشاننده انسان به سوى بهشت و رضوان الهى هستند .

ابن عباس که در تفسیر قرآن از بهترین شاگردان امیرالمومنین على (علیه السلا است ، در تفسیر آیه شریفه : یَوْمَ نَدْعُوا کُلَّ اُنَاس بِاِمَامِهِمْ . . ..یاد کن  روزى را که هر گروهى از مردم را با پیشوایشان مى خوانیم . . .مى گوید : چون قیامت شود خداى عزوجل امامان هدایت و چراغ هاى پر فروغ ضد ظلمت و نشانه هاى تقوا و پرهیزکارى ، امیرالمومنین و حسن و حسین (علیهم السلا را مى طلبد سپس به آنان مى گوید : شما و پیروانتان از صراط عبور کنید و بدون حساب وارد بهشت شوید سپس پیشوایان فسق و فجور را ـ که به خدا سوگند یکى از آنان یزید است ـ مى خواند و مى گوید : دست پیروانت را بگیر و بدون حساب در دوزخ آتش جهنم درآى .

 

0
0% (نفر 0)
 
نظر شما در مورد این مطلب ؟
 
امتیاز شما به این مطلب ؟
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

آخرین مطالب

آداب زيارت كعبه‏
ادامه روايات محبّت
توجه به عالم موجب توجه به حمد
التوبة حضن الرحمة
حفظ پاکى و پاکدامنى در فضاى عشق
سرّ مضمضه و استنشاق
نفس و هفت مرحله آن
دو بُعد معاشرت
وصل شدگان به منبع نور
همنشینان ناسالم

بیشترین بازدید این مجموعه

نفخه محرکه
سزاى توهین به بلال
حفظ پاکى و پاکدامنى در فضاى عشق
همنشینان ناسالم
دو بُعد معاشرت
سرّ مضمضه و استنشاق
نگاهی کوتاه به زندگی و شخصیت علمی استاد حسین ...
توجه به عالم موجب توجه به حمد
آداب زيارت كعبه‏
سلامتى دين در عزلت‏

 
نظرات کاربر

پر بازدید ترین مطالب سال
پر بازدید ترین مطالب ماه
پر بازدید ترین مطالب روز



گزارش خطا  

^