فارسی
چهارشنبه 03 مرداد 1403 - الاربعاء 16 محرم 1446
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه

0
نفر 0

مراحل مختلف شكل‏گيرى انسان در رحم مادر دوران ماه پنجم

  انسان ، مانند معجونى است از اجزاى مختلف تشكيل شده و تركيبات مختلط آن قابل تقسيم نيست .
آدمى از ميلياردها سلّول و صدها عضو متفاوت تشكيل يافته كه سلّول ها دائماً تبديل و تجديد مى شوند ، مى ميرند و تعويض مى گردند ، با اين وضعيت شخصيت مرموز يا روح او ثابت و پايدار است .
انسان را مى توان به يك شركت تعاونى تشبيه كرد كه شركا و اعضاى آن با هم ديگر معاونت و همكارى دارند و از يكديگر حمايت مى كنند و در مقابل عوامل خارجى به مبارزه برمى خيزند ، از مزايا و امتيازات شركت بهره مند مى شوند و در كارها مسؤوليت مشترك دارند و در سود و زيان شركت سهيم اند . هم چنان كه در اجتماع و جامعه هاى بشرى تقسيم كار ، تخصّص افراد و مبادله محصولات ، مهّم و قابل توجّه است ، در جامعه سلّول ها و اعضاى بدن اين اصول مجرى است و تخلّف ناپذير است .
جهاز هاضمه ، اغذيه را جذب مى كند و به صورت موادّ لازم در آورده صرف ساختن سلّول ها مى نمايد ، مايعاتى كه در بدن جريان دارد شبكه وسيعى براى انتقال آنها به وجود مى آيد . پى و اعصاب مانند سيم هاى تلفن و تلگراف به مغز ، يعنى پست مركزى اتّصال دارند . غده هاى ترشحات داخلى با فعّاليت مداوم خود به بدن نيرو مى رسانند ، پوست حافظ و نگهبان جامعه سلّول ها و اعضاى داخلى بدن است و نيز خبرگزار آنها به شمار مى رود .
تحت اين نظام ، هريك از اعضاى بدن در محل و جاى معيّنى قرار دارند ، پوست هم رشد و نمو مى نمايد تا شكل و وضع قطعى را به دست آورد . پوست بدن از سلّول هاى سفت و محكمى تشكيل شده كه براى بدن ، به منزله حصار است و آن را حفظ و حراست مى كند .
سلّول هاى بيرونى مانند زمان بعد از تولّد ، پوسته شده از ميان مى روند و جاى خود را به سلول هاى تازه و نو كه بر اثر نشو و نماى دائمى از زير پوست بيرون مى آيند ، مى دهند .
سپس غده هاى عرق و غدّه هاى مولّد چربى به وجود مى آيند و از بن هريك از پرزهاى پوست ، مايع و مادّه چرب ترشح مى نمايد .
در جريان ماه پنجم آن مادّه چرب با سلّول هاى فرسوده و ضايع شده مخلوط مى شوند و به پنير شباهت پيدا مى كنند ، بعد ورقه ورقه شده اطراف پوستِ بچّه را مى پوشانند . دانشمندان معتقدند ، حكمت اين عمل براى جدا نگاه داشتن جنين از مايع آميوز است ؛ زيرا مايع آميوز كه طفل در آن غوطه ور است ، در ماه پنجم داراى رسوب و ته نشين هايى است كه امكان دارد ، در پوست نازك بچّه بريدگى و ترك هايى به وجود آورد . مشتقّات پوست هم به طول قابل ملاحظه اى نشو و نما مى نمايند . در سر ، كرك هاى نازكى مى رويد ، ناخن انگشت هاى دست و پا بيرون مى آيند ، جوش و جوانه هاى دندان هاى شيرى درشت تر مى شود و اثر كلاهك مرواريدى دندان و مينا و عاج آن در لثه ها مشخص مى گردد .
از جمله واقعيت هاى اين ماه ، راست و افراشته شدن مهره هاى پشت است ، به طورى كه قبلاً ذكر شد در آغاز ماه دوّم ، نطفه جنين گرد و مدوّر است ، داراى دمى است كه در ازاى آن تا محاذات كله مى رسد و ماه سوّم ، دُم درازتر مى شود و حال آن كه پشت ، مختصر خميدگى دارد . در ماه پنجم ، سر به خوبى روى گردن تازه و نو قرار مى گيرد و خميدگى پشت ، كم تر مى شود .
نوزاد موقع تولّد ، سرش افراخته و مهره هاى كمر و پشتش راست و كشيده است و كشيدگى به همان حال باقى نخواهد ماند و پس از آن كه كودك ، نشستن و راه رفتن آموخت ، مجددا خميدگى ظاهر مى شود و به اين واسطه در ستون فقرات ، تغييرى حاصل خواهد شد كه در تناسب اندام طفل بى تأثير نخواهد بود .


منبع : برگرفته از کتاب عرفان اسلامی استاد حسین انصاریان
0
0% (نفر 0)
 
نظر شما در مورد این مطلب ؟
 
امتیاز شما به این مطلب ؟
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

آخرین مطالب

حسابگرى دنيا
عبادت، علت رشد و كمال‏
ناله نفس
نسخه جالینوس حکیم
حرص در روايات‏
سبب هلاكت خلق‏
كلام علامه مجلسى رحمه الله در انديشه‏ علامه ...
عمل صالح چیست
آثار معرفت نفس
مراحل مختلف شكل‏گيرى انسان در رحم مادر دوران ماه ...

بیشترین بازدید این مجموعه

آداب معاشرت
گلزار محبت
محبت به شقى ترین مردم
از راه نماز به بهترين حقيقت رسيد
راه اندازی بخش تخصصی عرفان اهل بیت(ع) در کتابخانه ...
معناى «الرحمن»
قدردانی استاد انصاریان از خادمین سیدالشهدا علیه ...
حرص در روايات‏
زهد يا رهبانيت‏
زهد در كلام مجلسى رحمه الله‏

 
نظرات کاربر

پر بازدید ترین مطالب سال
پر بازدید ترین مطالب ماه
پر بازدید ترین مطالب روز



گزارش خطا  

^