فارسی
سه شنبه 02 مرداد 1403 - الثلاثاء 15 محرم 1446
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه

0
نفر 0

همسایه امام صادق (علیه السلام)

مردى همسایه دیوار به دیوار امام صادق  (علیه السلام) بود و نسبت به آن حضرت از عمق جان و دل عشق مىورزید .روزى حضرت شنید همسایه اش قصد دارد خانه خود را به صد هزار درهم بفروشد ، در حالى که خانه بیش از چهل هزار درهم ارزش نداشت .امام  (علیه السلام) او را خواست و از او پرسید چرا خانه ات را در معرض فروش گزارده اى ؟ پاسخ داد : دچار مشکل اقتصادى شده ام و براى حلّ این مشکل چاره اى جز فروش خانه ندارم .حضرت فرمود : مى گویند ارزش خانه ات چهل هزار درهم است چرا مى خواهى آن را به صد هزار درهم بفروشى ؟ با چشم گریان گفت : پسر رسول خدا  (صلى الله علیه وآله) ! من شیعه و عاشق شما هستم ، یک لحظه راضى نیستم از کنار شما بروم ، مشکل مادى سبب شده است که من تن به فروش خانه بدهم و از کنار شما کوچ کنم ! چهل هزار درهم قیمت عرفى خانه من است و شصت هزار درهم اضافه را بابت حق همسایگى با شما از خریدار طلب مى کنم .امام صادق  (علیه السلام) که اخلاقش اخلاق خدا و پیامبران و پدران بزرگوارش  (علیهم السلام)بود ، برخود واجب مى دانست که پاسخ محبت را با محبت بدهد و از طرف مقابلش با محبتش قدردانى کند و قاعده هَلْ جَزَاءُ الاِْحْسَانِ اِلاَّ الاِْحْسَانُ  3)آیا پاداش نیکى جز نیکى است ؟

 را در حق او رعایت نماید ، به او فرمود : خانه ات را به من بفروش ، به حضرت گفت : با کمال میل آن را به شما هبه مى کنم ، حضرت اصرار به فروش داشتند ، مالک خانه گفت : اکنون که به فروش اصرار مىورزید همان قیمت معمولش را که چهل هزار درهم است عنایت کنید ، امام فرمود : به قیمتى که به دیگران گفته اى به همان قیمت که صد هزار درهم است مى خرم ، آنگاه به غلام خود فرمود : صد هزار درهم براى مالک خانه بیاور ، غلام صد هزار درهم در اختیار مالک خانه گذاشت ، او هنگامى که خواست از نزد امام صادق  (علیه السلام) بیرون رود ، حضرت به او فرمودند : علاوه بر این صد هزار درهم که ارزش خانه است ، عین خانه را هم به تو تملیک کردم .

آرى ; انسان از همنشین با کمال و مثبت خود در دنیا بهره معنوى و مادى مى برد و در آخرت در کنار مقام و مرتبه او به فیوضات خاصه حضرت حق مى رسد و در کنار همنشین بى کمال و منفى ، عمرش را تباه مى کند و هدر مى دهد و ارزش هاى انسانى اش را از دست مى نهد و خود را به خوارى دنیا و عذاب آخرت دچار مى سازد .

 

 

 

0
0% (نفر 0)
 
نظر شما در مورد این مطلب ؟
 
امتیاز شما به این مطلب ؟
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

آخرین مطالب

شكر ، بالاترين عبادت
خوف از كوچكى خود ، در برابر عظمت حضرت حق
هفهاف بن مهند راسبى
مفهوم شكر، مدح، حمد
عارف كيست ؟
محبت به شقى ترین مردم
شش خصلت ماندگار
از راه نماز به بهترين حقيقت رسيد
پرهاى پرندگان و حیات انسان
زهد يا رهبانيت‏

بیشترین بازدید این مجموعه

آداب معاشرت
تفسیر سوره واقعه (2) تهران (مسجد حضرت امیر (ع)) ...
گلزار محبت
محبت به شقى ترین مردم
عارف كيست ؟
بخل ورزيدن از زكات
از راه نماز به بهترين حقيقت رسيد
راه اندازی بخش تخصصی عرفان اهل بیت(ع) در کتابخانه ...
مفهوم شكر، مدح، حمد
قدردانی استاد انصاریان از خادمین سیدالشهدا علیه ...

 
نظرات کاربر

پر بازدید ترین مطالب سال
پر بازدید ترین مطالب ماه
پر بازدید ترین مطالب روز



گزارش خطا  

^