فارسی
يكشنبه 16 ارديبهشت 1403 - الاحد 25 شوال 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 3
33% این مطلب را پسندیده اند

نعمت خواب

مسئله خواب هم از نعمت هاى بزرگى است كه قدرتش براى همگان مجهول است ، لفظ سبات در آيه شريفه به معناى قطع است ؛ يعنى خواب را باعث قطع حواس از ادراك و احساس و تعطيل كار و فعاليت شما ساختيم تا با آن تجديد قوا نموده با نشاط و راحتى به كار بپردازيد . به راستى ، خواب از نعمت هاى بزرگ پروردگار است و اگر نبود نيروها و اعصاب به سرعت فرسوده مى شد و از كار مى افتاد ، بدترين شكنجه اى كه بتوان براى كسى تصور كرد همين جلوگيرى از خواب است و نيز از فوائد معنوى و اخلاقى آن ، انقطاع از اين عالم است كه ما را به طور منظّم و مستمرّ به ياد خواب ابدى و انقطاع كلّى مى اندازد ؛ زيرا خواب برادر مرگ است .به علاوه رؤياهاى صادقه كه برخى از آنها فوق العاده شگفت انگيز است وجود جهانى ديگر را براى آنها كه درك و دقّت و انصاف دارند به روشنى اثبات مى نمايد ، چنان كه بسيارى از دانشمندان از طريق خواب هايى كه وقايع مدت ها بعد ، جزء به جزء در آنها ديده مى شود كتاب ها در اثبات روح و مابعد الطبيعه نوشته اند .
هم چنين بيدار شدن از خواب ، برخاستن از گور را در قيامت به ياد مى آورد ، چنان كه نبىّ اسلام صلى الله عليه و آله فرمود : همان طور كه مى خوابيد ، مى ميريد و هم چنان كه بيدار مى شويد برانگيخته خواهيد شد !!
وَجَعَلْنَا نَوْمَكُمْ سُبَاتاً.
و خوابتان را مايه استراحت و آرامش [ و تمدّد اعصاب ] قرار داديم .
و به دنباله اين آيه به مسئله شب كه راستى از اعظم نعم الهى است اشاره رفته و مى فرمايد : شب را براى شما لباس و پوشاننده قرار داديم .
همان طور كه مادرى دل سوز يا پدرى مهربان وقتى كودك بازى گوش را مى خواهد بخواباند تا سلامت و نشاطش محفوظ بماند و در بازى بيش از حد قوايش را به هدر ندهد ، رويش را با پتو يا لحافى مى پوشاند ، پروردگار مهربان تر از مادر و پدر ، آدميزاد و بسيارى از جانوران را با پوشاك نيلگون شب فرو مى پوشد تا از لهو و لعب زندگانى و تلاش معاش آنها بيش از حد لزوم جلوگيرى كند . اگر شب نبود انسان اين موجود حريص و شايد بسيارى از جانوران ديگر نيز از استراحت و خواب خوددارى نموده به سرعت فرسوده و ناتوان مى گشتند و نيز نعمت شب ، پوشاكى است كه گياه و حيوان را از گرماى سوزان روز محافظت مى كند .
وَجَعَلْنَا الَّيْلَ لِبَاساً. و شب را پوششى مقرر كرديم .
به دنبال مسئله شب به نعمت روز اشاره مى كند ، شمردن منافع روز احتياج به شرح و بسط مفصّل دارد و اين جزوه مجال توضيح روز را ندارد . پس از بيان روز به نعمت باعظمت آسمان هاى هفتگانه اشاره مى كند مى فرمايد : و هفت آسمان را بالاى سر شما استوار ساختيم . براى درك منافع آسمان ، لازم است به كتب هيئت ، كتب نجومى و مجلاّت ارزنده علمى مراجعه كنيد ، تا بر شما معلوم گردد چه گونه مانند ماهى دريا غرق در نعمت حق هستيد .  اگر حوصله بررسى و مطالعه كتب علمى در اين زمينه را نداريد به كتاب مختصر ، ولى فوق العاده ارزنده «خدا در طبيعت» نوشته كاميل فلاماريون و پاورقى هاى ارزنده آن مراجعه كنيد تا از طريق اكتشافات علمى پى به نعمت باعظمت آسمان ها ببريد و از طرفى به كتاب ارزشمند «هيئت در اسلام» نوشته فيلسوف و علاّمه بزرگ مرحوم هبه الدين شهرستانى رجوع نماييد تا مسئله آسمان ها و زمين به طور مفصّل از طريق وحى براى شما روشن شود !!
وَبَنيْنَا فَوْقَكُمْ سَبْعاً شِدَاداً. و بر فرازتان هفت آسمان استوار بنا نهاديم .

 


منبع : بر گرفته از کتاب عرفان اسلامی استاد حسین انصاریان
0
33% (نفر 3)
 
نظر شما در مورد این مطلب ؟
 
امتیاز شما به این مطلب ؟
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

آخرین مطالب

اخلاق خوبان
فرق خوف و خشيت
كيفر شرك و مشرك
نباش كفن دزد
برخورد نامناسب با یتیم
قرآن، سفره احسان خدا
عمل امیرالمومنین (علیه السلام)
ماتم و عزای حسینی در ایران اسلامی
بازدید رئیس مجمع جهانی شیعه شناسی از موسسه ...
دعاى پيامبران و ائمه معصومين عليهم السلام‏

بیشترین بازدید این مجموعه

عمل امیرالمومنین (علیه السلام)
برخورد نامناسب با یتیم
كيفر شرك و مشرك
فرق خوف و خشيت
نباش كفن دزد
اخلاق خوبان
بازدید رئیس مجمع جهانی شیعه شناسی از موسسه ...
قرآن، سفره احسان خدا
قدردانی استاد انصاریان از خادمین سیدالشهدا علیه ...
ماتم و عزای حسینی در ایران اسلامی

 
نظرات کاربر

پر بازدید ترین مطالب سال
پر بازدید ترین مطالب ماه
پر بازدید ترین مطالب روز



گزارش خطا  

^