فارسی
سه شنبه 18 ارديبهشت 1403 - الثلاثاء 27 شوال 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
1
نفر 1
100% این مطلب را پسندیده اند

جسم مركب روح

انسان در مدت بسيار كوتاهى كه در دنيا زيست دارد ، بر او لازم است با بيدارى و بصيرت زندگى كرده و خود را و عقل و جان خود را براى اين چند روزه محدود تباه نكند ؛ او بايد سعى داشته باشد كه آخرتش را با دنيا بسازد و آخرت ساختن با دنيا در گرو ايمان و عمل صالح است و ايمان و عمل جز از طريق دستورهاى الهى براى كسى ميسّر نيست .
كسى را خبر داريد كه بعد از تولد نمرده باشد ؟ آيا براى كسى در اين دنيا حق حيات ابد قرار داده شده ؟ انبيا و امامان عليهم السلام كه در تمام امور سرچشمه هاى معنى و فضيلت بودند ، گاهى از كوتاه ترين عمر برخوردار بودند  . عيسى در سى و سه سالگى عروج مى كند و يحيى در همين حدود سر مبارك در راه جانان نثار مى نمايد ، حضرت زهرا عليهاالسلام در هيجده سالگى از دنيا رحلت مى كند و پيامبر بزرگ اسلام صلى الله عليه و آله با آن همه عظمت و مقام در شصت و سه سالگى تسليم مرگ مى گردد !!
امام جواد عليه السلام در سن بيست و پنج سالگى به شرف شهادت نايل مى گردد و ساير انبيا و امامان عليهم السلام نيز از نظر طول عمر در همين حدود و سنين از دنيا رخت بر بسته اند . آن بزرگواران ، به حقيقت دنيا را مزرعه آخرت حساب مى كردند و بر اساس همين محاسبه زندگى كردند و زندگى از نظر سلامت و خير بنا به فرموده آيات قرآن از بهترين زندگى ها و ميدان تجلى رضايت و عنايت حضرت دوست بود .
گاهى به گورستان ها سر بزنيد و كمى در غسّال خانه ها مكث كرده و به انواع آدميان از قبيل ، سلطان ، رئيس جمهور ، وكيل ، وزير ، رئيس ، ملك التجار و . . . كه روى سنگ غسال خانه ها خاموش و ساكت افتاده اند تا نوبت غسل آنان برسد ، فكر كنيد تا روح و عقل شما از غوغاى مادى گرى نجات پيدا كرده و از اسارت هواى نفس و شيطان هاى داخلى و خارجى آزاد گردد !!
تا به خود آييد و بدانيد و بفهميد كه در دنيا ماندنى نيستيد ، همه پايه هاى حيات شما بر ضربان قلب است و ضربان قلب در اختيار شما نيست ، در اختيار حضرت اوست ، اگر نخواهد بى معطلى از كار افتاده و شما را روانه خانه گور مى كند !!
چه بسا كه شب در خواب راحت ، ناگهان با يك زمين لرزه تمام هستى و زندگى تو زير و زبر شده و اسم و نشانت از جهان براى هميشه به باد فنا رود ! چه بسا كه با برخورد به يك حادثه غير قابل پيش بينى لباس عاريت از وجودت كنده شود و لحظات بعد در خانه قبر قرار بگيرى ! بيشتر فكر كن و به خود آى و دنيا را براى ساختن آخرت انتخاب كن و از امور ظاهر براى عمارت و آبادى باطن كمك بخواه .


منبع : برگرفته از کتاب عرفان اسلامی استاد حسین انصاریان
1
100% (نفر 1)
 
نظر شما در مورد این مطلب ؟
 
امتیاز شما به این مطلب ؟
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

آخرین مطالب

نرم افزار قرآني سايت عرفان به روزرساني شد
پيام پيامبر بزرگ اسلام صلى الله عليه و آله از ...
یاد حق‏
عالم نبات‏
اعراض بعد از فهم و درک است
معرفت به حق در كلام ملا صدرا
محرم در اصفهان
اخلاص
مواردى از تاريخ اسلام
نفس و هفت مرحله آن

بیشترین بازدید این مجموعه

حکایت مرد عرب
مقایسه خورشید با جهنم
اعراض بعد از فهم و درک است
نفس و هفت مرحله آن
مواردى از تاريخ اسلام
نرم افزار قرآني سايت عرفان به روزرساني شد
نماز باشکوه ظهر عاشورا اقامه شد
معرفت به حق در كلام ملا صدرا
یاد حق‏
پيام پيامبر بزرگ اسلام صلى الله عليه و آله از ...

 
نظرات کاربر

محسن
ممنون از شما عزیزان
پاسخ
0     0
23 مهر 1390 ساعت 05:27 صبح
پر بازدید ترین مطالب سال
پر بازدید ترین مطالب ماه
پر بازدید ترین مطالب روز



گزارش خطا  

^