فارسی
يكشنبه 04 آذر 1403 - الاحد 21 جمادى الاول 1446
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 0

صبر و شکیبایى

از جمله تهمت هایى که بعضى از بى خردان و کسانى که از سمائل عالى الهى خبر ندارند به مذهب زده اند این است که :مذهب مردم را به صبر در برابر ظلم و ستم طبقه استثمار کننده دعوت کرده آن را جزء قضا و قدر حتمى شمرده ، از این رو دین حافظ منافع استعمارگران است .آیین مقدس اسلام از این تهمت بى آسیب نمانده و ما بخاطر دفاع از آیین الهى تا آنجا که لازم باشد جوانب خاصى از مسئله را بررسى مى کنیم :صبر به این معنایى که گفته اند ، اگر در مقررات دینى یافت شود در آیین هاى تحریف شده است ، و بدون تردید اینگونه توجیهات در جنب این چنین کلمات مقدس ساخته و پرداخته بشر است ، و شاید قانون مشهور انجیل که اگر کسى به طرف راست تو سیلى زد طرف چپ را رو برویش نگاهدار تا بزند از همین قبیل باشد که کشیشان خائن و دزدان راه انسانیت براى حفظ منافع مادى ساخته اند ، و البته یهودیان خطرناک هم در این قبیل توجیهات براى کلماتى از این قبیل چیره گى فوق العاده اى دارند ، اما در آیین مقدس اسلام ترجمه صبر کاملا به عکس این توجیه است ، دین ظلم و بیدادگرى و پایمال کردن حقوق بیچارگان را هر اندازه هم که کم باشد عملى زشت و منکر شمرده است و از طرفى صبر در برابر تجاوز را از خود تجاوز بدتر دانسته و گفته :قبول ظلم خود ظلم دیگریست .و نیز این مطلب بر احدى پوشیده نیست که امر به معروف و نه از منکر از حقایق عالى اسلام است ، و روى این ملاک هر فرد مسلمان و مومنى وظیفه واجب خود مى داند که در برابر مظالم و ستمگرى ها آرام ننشیند و تا سر حد امکان براى ریشه کن کردن آن کوشش کند ، چه جاى آنکه به آن تن دهد و یا این که از ظلم و ظالم دفاع کند .قرآن منعکس کننده حقایق اسلام مى فرماید : با گروه ستمگر مبارزه و نبرد کنید تا به ایین حق تن در دهند ، و نیز پیشواى موحدین امام على(علیه السلام)در ضمن دستورات خود به مالک اشتر به هنگام عزیمت به مصر مى نویسد :بارها از رسول خدا(صلى الله علیه وآله وسلم)شنیدم ، هرگز پاکیزه و سعادتمند نمى شوند آن جمعیتى که حقوق ضعفا را از اقویا بدون تردید و تامل نگیرند .موفقیت و رسیدن به کمال مطلوب علل و موجباتى دارد که چون مقدمات آن فراهم گردید آدمى به نتیجه مى رسد .

اسرار موفقیت بر دو نوع است :یکى محیط ، یعنى مقتضیات اوضاع و احوال .دیگر استقامت و پافشارى در کار که شرط کمال جزء اخیر و بدون تردید نظیر علت تامه است .

مبازه براى تغییر دادن عادات واخلاق و اداب و رسوم زندگى مرهون اصطکاک و برخوردهاى جسمى و روحى است . زندگى مسلماً محرومیت ها و موفقیت هایى دارد ، شخصى که مى خواهد از نردبان ترقى صعود کند تا از پله اول قطع علاقه نکند به مرحله دوم نمى رسد .آرى ، باید خستگى و فرسودگى را بر خود تحمل کند تا به اوج عزّت و فضیلت برسد و این است معناى صبر و استقامت .کسى که مى خواهد مبارزه با فساد اخلاقى کند باید از عادات دیرینه تعلیمى خانوادگى اگر مخالف با شوون انسانیت است بگذرد ، آنگاه به طریق صلاح و صواب رهسپار شود و از عادات رشت خوددارى نماید تا به فضایل آشنایى و انس بگیرد ، بدون شک بهبود حال و تهذیب نفس سختى و ریاضت دارد ، در این راه باید مبارزه کرد و در راه مبارزه استقامت و شکیبایى به خرج داد ، و این است مفهوم واقعى صبر و شکیبایى .صبر و شکیبایى از موضوعات مهمى است که اسلام به آن دعوت مى کند و آن را یکى از برجسته ترین وظایف دینداران قرار مى دهد ، تا آنجا که مى گوید :شکیبایى براى ایمان به منزله سر براى بدن است .دیندار واقعى و آگاه از لفظ صبر یکى از سه معناى زیر را مى فهمد که مراعات هر یک از دیگرى لازم تر است :1 ـ استقامت و پایدارى در راه حق .2 ـ پایدارى و حوصله در برابر آتش شهوات حاد .3 ـ شکیبایى در برابر مصائب و رویدادهاى زندگى .که براى توضیح و تشویق به هر یک از این سه معنا به ترتیب در آیات قرآن چنین مى خوانیم :اگر از شما صد مرد جنگى ثابت قدم و با استقامت باشد بر دویست نفر غالب مى آید ، از شکیبایى و نماز براى محدود ساختن شهوات به حدود دین استمداد جویید ، در برابر پیش امدها شکیبا باش ، چنانچه پیامبران اولوالعزم پیش از تو استقامت کردند .ناگفته پیداست که انجام این دستورات تاثیر عمیق و ریشه دارى در حفظ تعادل روحى افراد و جمعیت ها ، و نزدیک ساختن آنان به سعادت و جلوگیرى از انحرافات و رکود و تنبلى دارد و آدمى را به مراعات مقررات حق براى موفقیت در برابر مشکلات وادار مى کند .بنابراین مفهوم صبر در مرز دین سالم و پاک اسلام ، تن به ظلم دادن ، و توسرى خوردن ، و زیر بار برنامه هاى ننگین مستبدان رفتن ، و سکوت در برابر ظلم و ظالم داشتن نیست ، صبر به معناى پایدارى در برابر دشمن و طاغیان و تمایلات خانمان برانداز زندگى است .امام على(علیه السلام) مى فرماید : اگر بناى ایمان را به کاخى همانند دانیم باید بیندیشیم که این کاخ بر چهار شالوده قلبى استوار است ، نخستین آن بردبارى است ، و آن هم بر چهار گونه است :1 ـ خویشتن دارى از شهورات و تمنیات نفس .2 ـ ثبات قدم در راه عشق به فضایل و معارف .3 ـ پرهیز از پروا و محرمات .4 ـ اغتنام فرصت و استفاده از نوبت .آن جان آرزومند که در آرزوى وصال بى صبرانه بال و پر زند و در قفس تن بى قرارى و ناشکیبایى کند ، و به ناگزیر از آلایش خواهش هاى ناهنجار پاک باشد ، و آن دل پرهیزکار که از ناستوده ها بپرهیزد و هوس حرام نکند و در لذت حرام نغلطد ، آن مغز خردمند و اندیشناک که به فرصت خوش بیندیشد ، از سختى روزگار و سنگینى حوادث اندیشه ندارد .چشمى که در روشنى هاى زندگى تیرگى مرگ را از نزدیک ببیند همواره پاک بین و بلند نظر باشد ، تمام این منافع از برکت استقامت و شکیبایى در راه هدف است .نیروهایى که در نهاد انسان است هر یک به هدفى خاص کشش داشته و او را به طرفى معین دعوت مى کند ، تنها اختلاف افراد در شدت و ضعف این قواست ، انسان در جواب این خواسته هاى دورنى خود گاهى با حیوان هماهنگ و زمانى انسان است .غرایز حیوانى در انسان موجود است ، در این جهت اسنان با حیوان خطوط مشترک دارد ، حیوان در حال گرسنگى غذا مى طلبد ، در حال تشنگى آب مى خواهد ، و هنگام احساس ضرر براى دفعش مبارزه مى کند و در برابر منفعت به جلب آن برمى خیزد ، انسان نیز این مراتب را دارد و به نحو کاملترى انجام مى دهد ، و در نتیجه هر دو عمل در حیوان و انسان یکى است و عامل آن عبارت از طبیعت مادى در هر دو است .ولى انسان نسبت به حیوان در بزرگ داشت زندگى امتیازاتى دارد و در خواسته هایش که متکى به حقیقت انسانیت است با حیوان وجه تمایز دارد .آنچه که انسان در گرد اوست و باعث امتیازش عبارت است : از عقل و اراده که در پرتو این دو قدرت واقعیت بشر آشکار و برترى او بر سایر موجودات ثابت مى شود .سرچشمه تمام فضایل عقل و اجراى حقایق انسانى در پرتو اراده است و اراده جز شکیبایى در برابر عمل نیست که انسان پس از شروع عمل آن را به اتمام برساند ، و خلاصه باید گفت : انسانیت انسان مساوى با عقل و اراده اوست .لقمان حکیم : میوه شیرین ایمان در اجراى برنامه هاى عالى انسانى اراده اى قوى و آهنین داشت ، او در برابر حوادث طبیعى از قبیل مرگ عزیزان ، از دست رفتن مال خود را نمى باخت و شکیبایى پیشه مى داشت ، و در برابر محرمات چون کوه از خود پایدارى نشان مى داد و در اتمام اعمال نیک بر نیروى صبر و اراده متکى بود ، از این رو نام مقدّسش را در صفحات تاریخ ثابت و ابدى مى بینیم و زمان نیز براى نگاهدارى یادش استقامت خواهد کرد .

 

0
0% (نفر 0)
 
نظر شما در مورد این مطلب ؟
 
امتیاز شما به این مطلب ؟
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

آخرین مطالب

برگزاری کنگره ملی حماسه حسینی به تأخیر افتاد
دعاى بعد از زيارت حضرت رضا عليه‏السلام
صبر و شکیبایى
چهار منزل در ایمان قلبى
انديشه در مرگ‏
استاد حسین انصاریان: دعاي انسان شايسته به اجابت ...
نفس سلیم و نفس پلید
برنامه سفر استاد حسین انصاریان به کرمانشاه
ورود حضرت استاد حسین انصاریان به استان خوزستان
مراسم مولودی خوانی در مرکز علمی تحقیقاتی ...

بیشترین بازدید این مجموعه

حادثه کربلا اوج بندگی (1) تهران (بیت‌الزهرا) دهه ...
آثار موعظه (2) تهران (حسینیه همدانیها) دهه اول ...
محبت به شقى ترین مردم
نفس و هفت مرحله آن
نگاهی کوتاه به زندگی و شخصیت علمی استاد حسین ...
نامه گلایه آمیز استاد حسین انصاریان به دکتر ...
اطلاعات كلي كنگره علمي حماسه حسيني اعلام شد
سخنراني مهم استاد انصاريان در روز شهادت حضرت ...
تفكر و انديشه در قرآن‏
انديشه در مرگ‏

 
نظرات کاربر

پر بازدید ترین مطالب سال
پر بازدید ترین مطالب ماه
پر بازدید ترین مطالب روز



گزارش خطا  

^