فارسی
سه شنبه 11 ارديبهشت 1403 - الثلاثاء 20 شوال 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 0

از دیدگاه قرآن،نتایج و آثار تقوی چیست؟

   1ـ «ذلكَ الكِتابُ لا رَيْبَ فيه هديً للمُتَّقين» بقره/2 [اين كتاب يعني قرآن شك و ريبي در آن نيست و هدايتگر متقين است.] خداوند در اين آيه تقوي را زمينه پذيرش هدايت و متقين را شايسته آن ميداند.
پس مراد از متقين در آيه كساني هستند كه  لااقل زمين جان آنها شوره زار نباشد، و حداقل تقوي را داشته باشند و آماده پذيرش حق گردند وهر چه بيشتر به قرآن رجوع كنند روزنه وسيعتري از نور هدايت به قلب و زمين تاريك وجود آنها ميتابد، تا در نهايت تمام وجود آنها نوراني ميشود به نور الهي.
اگر كسي بگويد هدايت تشريعي خداوند براي كافر و مسلمان است، چرا اينجا ميفرمايد براي متقيان است؟ ميگوييم بله، هدايت تشريعي براي همه است، اما نظر اين آيه به پذيرش و تاثر انسانهاست، كساني از اين هدايت بهره ميبرند، كه حداقل مراتب تقوي را دارا باشند.
2. «وَاعْلَموُا اَنَّ الله مَعَ المَُتَّقين» بقره/194 [بدانيد كه خداوند مصاحب با متقين است.] خداوند در اين آيه تقوي را زمينه مصاحبت با خودش معرفي مينمايد، به طوري كه ديگر بهشت با تمام جلوههايش در نظر متقين هيچ جلوهاي ندارد، زيرا بهشت هم با جلوههاي ملكوتي خداوند، بهشت شده است.
3. «وَلَو اَنّ اَهْلَ القُري آمَنوُا وَاتّقُوا لَفَتَحنا عَلَيهِم بَرَكاتٍ مِنَ السّماء وَالْاَرضِ» اعراف/96 [اگر اهل قريه ها ايمان آورده و تقوا پيشه ميكردند بركات زمين و آسمان را بر آنها ميگشوديم.] تقوي موجب ازدياد بركات ارضي و سماوي و عامل مؤثر در بهبود اقتصاد است، اين آيه اشاره دارد، به اينكه تقوي علاوه بر منافع معنوي و اُخروي، منافع مادي و دنيوي هم دارد، و موجب رونق كسب وكار است.
4. «يا ايُّها النّاسُ اِنّا خَلَقْناكُم مِنْ ذَكَر واُنْثي وَجَعَلْناكُمْ شُعُوباً وقَبائِلَ لِتَعارِفوُا اِنّ اكرَمَكُم عِنْدَ الله اَتْقيكم انَّ الله عليمٌ خبيرْ» حجرات/13
تقوي در اين آيه مايه كرامت و ارزشمندي انسانها معرفي شده، خداوند مي‌فرمايد اي مردم (اي جهانيان) ما شما را از يك مرد و يك زن خلق كرديم، و شما را شعبه شعبه و قبيله قبيله قرار داديم، تا قرب و بعد نژادي و سببي يكديگر را بشناسيد، و در واقع با اين كار شناسنامه شما را كه وجه تميز شماست، صادر كرديم اما بدانيد كه قبيله و دسته و فرقه و گروه ماية كرامت نيست بلكه كرامت در محور تقوا دور ميزند و خداوند عالم و آگاه بر نيك و بد مردم است.
5. «تَزَوَّدوُا فَاِنِّ خَيْرَ الزّادِ التّقوي» بقره/197 زاد و توشه برگيريد، زيرا اين سفر الي الله هم مثل بقيه سفرها، توشه ميخواهد، بهترين زاد و آذوقه در اين سير، تقوي است، خداوند در اين آيه تقوي را به عنوان بهترين زاد و توشه براي عبور از گذرگاه زندگي و رسيدن به قرارگاه آخرت معرفي ميكند.
6. «يا بَني آدَم قَدْ اَنْزَلنا عَليكم لِباساً يُواري سَؤآتِكُم و ريشاً ولباسُ التَّقْوي ذلكَ خيرٌ ذلكِ مِنْ آياتِ الله لَعَلَّهُم يذّكّرون» اعراف/26 [اي فرزندان آدم ما براي شما لباسي فرستاديم كه عورات و زشتيهاي شما را ميپوشاند، و براي شما زينت است، ولي لباس تقوي بهتر از لباسهاي عادي و ارزشمندتر است. اين همه از آيات الهي است، شايد كه متذكر شويد.] خداوند در اين آيه تقوي را به عنوان لباس معرفي نموده است. لباس داراي سه خصوصيت مهم است 1 ـ زينت انسان است 2ـ حافظ انسان از گرما و سرما و مجروح شدن و خراشيدگي بدن است 3 ـ پوششي براي عيوب است. اين سه خصوصيت براي لباس معنوي، يعني تقوي نيز متصور است هم زينت صاحبان تقوا است، و هم انسان را ازمصائب و لغزشگاههاي زندگي ميرهاند، و بالاخره عيب پوش انسان است، يعني اگر عيبي هم در انسان باشد تحت الشعاع اين زينت الهي قرار ميگيرد ، و جلوهاي و نمودي ندارد.
7. «تِلْكَ الجَنّة الّتي نوُرِثُ مِنْ عِبادِنا مَن كانَ تَقِيّا» مريم/63 [اين بهشتي است كه بندگان متقي و پرهيزكار خود را وارث آن مي‌گردانيم.] خداوند در اين آيه سند مالكيت بهشت را براي متقين صادر ودر دفتر اسناد رسميخود، يعني قرآن به ثبت مي‌رساند.


منبع : پاسخگو
0
0% (نفر 0)
 
نظر شما در مورد این مطلب ؟
 
امتیاز شما به این مطلب ؟
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

آخرین مطالب

آیا دعای (یا رب الحسین بحق الحسین اشف صدر الحسین ...
اصول و فروع دین را نام برده و مختصراً توضیح دهید؟
پس از شناخت و معرفت خدا کدام عمل برتر است؟
داستان سد الابواب را بیان کنید؟ 
وجدان چيست؟ آيا می توان وجدان را صدای خداوند ...
نماز نمي خونم حجاب ندارم اما نه از روى دشمنى و دهن ...
1-حجاب و وضعیت زنان قبل از اسلام 2 – علت وجوب حجاب 3 ...
چگونه می شود عارف و عاشق خدا شد؟
در سلام آخر زیارت عاشورا منظور از علی الارواح ...
لطفا راه حلی بیان کنید که در نماز حواسمان پرت نشود

بیشترین بازدید این مجموعه

آيا فكر گناه كردن هم گناه محسوب مي گردد، عواقب آن ...
فرق رشوه و ربا چيست؟
چگونه بفهميم كه خداوند ما را دوست دارد و از ...
پس از شناخت و معرفت خدا کدام عمل برتر است؟
اصول و فروع دین را نام برده و مختصراً توضیح دهید؟
هنگام دید و بازدید از اقوام نزدیک، اگرزنان و ...
راه ترک خودارضایی ( استمنا ) چیست؟
برای در امان ماندن از جن زدگی چه باید کرد؟
معنای سبحان اللّه و ریشه این کلمه را بیان کنید؟
آیا این‌که می‌گویند حضرت یعقوب(ع) به دیدار حضرت ...

 
نظرات کاربر

پر بازدید ترین مطالب سال
پر بازدید ترین مطالب ماه
پر بازدید ترین مطالب روز



گزارش خطا  

^