فارسی
سه شنبه 06 آذر 1403 - الثلاثاء 23 جمادى الاول 1446
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 0

قابل قبول نبودن عذر گناه در قيامت‏

اميرالمؤمنين عليه السلام مى فرمايد: هيچ گنهكارى در قيامت دليل قانع كننده اى نمى تواند ارائه بدهد؛ چون گناه، دليل ندارد. شمر در روز قيامت به خدا بگويد: اين كه من سر امام حسين عليه السلام را بريدم، حجّت شرعى و دليل داشتم. خدا بگويد: عجب دليل قويى آوردى، پس خون حضرت ابى عبدالله عليه السلام پايمال شده، هيچ مهم نيست. گنهكار حرفه اى چه دليلى مى تواند در قيامت اقامه كند؟ البته بسيارى از افراد حريص و طمعكاران در همين دنيا نيز شكست خورده هستند. اما امثال ابوذر حلال خور كه روزى حلال نيز نصيب او نشد، در بيابان ربذه، در تبعيدگاه، به خاطر گرسنگى و تشنگى مرد، شكست نخورده است.
هزار و چهار صد سال است كه به عنوان چهره نورانى و ملكوتى و بنده خاص خدا مطرح است. اگر شكست خورده بود كه همه بندگان خوب خدا لعنتش مى كردند. حلال خور گرچه گرسنه و تشنه بميرد، باز هم پيروز است؛ چون شيطان و هواى نفس را شكست داده و خودش ظفر پيدا كرده است: «وَ مَن يُطِعِ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ فَقَدْ فَازَ فَوْزًا عَظِيًما»  مطيع خدا و پيغمبر صلى الله عليه و آله به پيروزى عظيم رسيده است. ما همين نكته را در زيارت وارث داريم: «بأبى أنتم و أمّى طبتم و طابت الارض التى فيها دفنتم و فزتم و الله فوزاً عظيماً» يعنى داريم به حضرت و يارانش عرض مى كنيم: شما به پيروزى عظيم رسيديد. حلال خور پيروز است، گرچه گرسنه بميرد و سختى بكشد. گرچه ببيند كه برادر، همسايه، همكار يا رفيق او با مال حرام خانه پنج هزار مترى دارد، ولى او بعد از شصت سال هنوز نتوانسته خانه پنجاه مترى تهيه كند. يا ببيند آنها ماشين چند صد ميليونى زيرپا داشته و او هنوز نتوانسته است يك موتور بخرد. اما بايد بداند كه او پيروز واقعى است، نه آنها.
 پيروزى نهايى از آن صالحان
خداوند در قرآن مجيد داستان دو باغدار را بيان مى كند كه يكى از آنها: «أَكْثَرُ مِنكَ مَالًا وَ أَعَزُّ نَفَرًا»
باغ او خيلى بزرگتر، مالش زيادتر و درآمدش بيشتر بود و آن يكى كه مؤمن بود، باغ معمولى و درآمد حلال و كمى داشت. اين ها با هم ديگر گفتگو كردند، آن كسى كه باغ بزرگتر و ثروت سنگين تر داشت، مى گفت: حق با من است. آن كسى كه كمتر داشت، اما حلال بود، مى گفت: حق با من است و بالاخره روزى رسيد كه آن ثروتمند به خاطر همين كبر و حرام خوريش به شكست سختى دچار شد: آفت بدى به محصولاتش زد، همه آنها نابود شد و او به خاك سياه نشست، ولى آن ديگرى كه با خدا معامله مى كرد و حق سائل و محروم را مى داد، مالش محفوظ ماند و به آن يكى گفت: حال كدام يك از ما پيروز هستيم؟ پيروزى از آن درستكاران، شايستگان و صالحان است.
والسلام عليكم و رحمة الله و بركاته

 


منبع : مرکز علمی تحقیقاتی دارالعرفان الشیعی
0
0% (نفر 0)
 
نظر شما در مورد این مطلب ؟
 
امتیاز شما به این مطلب ؟
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

آخرین مطالب

پروردگار، خریدار قلب سلیم و پاک
خصوصيات كاسبِ حبيب خدا
موضوعات اخلاقی - جلسه چهاردهم - درمان با قرآن، ...
تهران حسینیه همدانیها دهه اول رجب 95 سخنرانی چهارم
ایمان و آثار آن - جلسه دوازدهم (3) - (متن کامل + ...
شير دار شدن سينه خشكيده حليمه
سه برنامه مهم در زندگى پيامبران‏
فرار از جهنم به سوى بهشت‏
نيكى‏هاى فراموش شده
وجود خود را ميزان بين خود و ديگران قرار بدهيد

بیشترین بازدید این مجموعه

تفاوت «ضرر» و «خسران»
مرگ در حال زايمان
هدف خلقت از زبان امام على عليه السلام‏
اعراض از نماز موجب ارتكاب منكرات‏
سِرِّ نديدن مرده خود در خواب‏
حكايت سعدى درباره حرص مال دنيا
ارزشها و لغزشهاى نفس - جلسه چهارم – (متن کامل + ...
کرامت حاتم طایی
تهران/ حسینیهٔ هدایت/ دههٔ اول محرّم/ ...
قرآن و اهل بیت(ع)؛ دو دستگیره نجات

 
نظرات کاربر

پر بازدید ترین مطالب سال
پر بازدید ترین مطالب ماه
پر بازدید ترین مطالب روز



گزارش خطا  

^