فارسی
يكشنبه 09 ارديبهشت 1403 - الاحد 18 شوال 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 0

قرآن ، مركز عرفان

قرآن مجيد نور الهى است ، چنانچه خود قرآن به اين معنا شهادت مى‌دهد : وَأَنْزَلْنَا إِلَيْكُمْ نُوراً مُبِيناً. و نور روشنگرى [ مانند قرآن ] به سوى شما نازل كرديم . رسول خدا صلى‌الله‌عليه‌و‌آله مى‌فرمايد : فَاِذَا الْتَبَسَتْ عَلَيْكُمُ الْفِتَنْ لِقَطْع اللّيلِ الْمُظْلِم فَعَلَيْكُمْ بِالْقُرآن . هرگاه فتنه‌ها هم چون شب تاريك به شما هجوم كرد بر شما باد قرآن . قرآن نور زندگى و ذخيره قيامت و شفيع محشر و نجات دهنده از عذاب و وسيله رشد و كمال انسان است . قرآن معرفت و نور و كرامت و اصالت و شرافت و سعادت دنيا و آخرت نصيب انسان مى‌كند . ارتباط حقيقى با قرآن از انسان ، عارفى شوريده ، حكيمى بزرگ و سالكى واصل مى‌سازد .

 

صدرالمتألّهين شيرازى در مقدّمه كتاب با عظمت «اسرار الآيات» مى‌گويد:تو را سپاس مى‌نماييم اى آن كه ملكوت و باطن زمين و آسمان به‌دست قدرت توست ! و اى آن كه اشياء مشتاقانه به سوى تو در حركتند و به شوق تو در گردش ! اى حقيقت حيات و اى مقوّم موجودات ! مقصود ما تو و مقصد نماز و روزه ما تويى ، تو مقوّم وجود و عطا كننده خير و فرو فرستنده بركات و خيرات و نهايت تمايلات و غايت حركات و مصدر اشراق و پايان اشواق و گرداننده امور وجود و ذات تو نور و بخشنده حيات عالميان و خالق زمين و آسمانى . ما را به انوار كلمات مباركت يارى و قلب‌هايمان را به اسرار كتاب و آيات شريفه‌ات نورانى و نفوس ما را از تاريكى طبيعت و نادانى پاك و ما را از پليدى عالم ظلمات خارج كن و به مشاهده انوار و ديدار اشراق نورت و همنشينى با نزديكان و مقرّبانت و هم صحبتى با ساكنان عالم ملكوتت و با فرشتگانى كه لحظه‌اى از تسبيح تو غافل و بى‌خبر نيستند سرفراز نما و ما را با پيغمبران و صدّيقان مخصوصاً محمّد صلى‌الله‌عليه‌و‌آله كه او را مبعوث به تمام خلايق فرمودى و اهل‌بيت پاكيزه و برگزيده او كه بر آنان بالاترين درود درود فرستندگان و پاك‌ترين سلام سلام دهندگان باد ، محشور فرما .

 

اما بعد از اين مقدّمه : فروترين خلق خدا و محتاج‌ترينشان به كرم پروردگار جهانيان ، محمّد كه درالدّين ناميده مى‌شود چنين گويد هذَا بَيَانٌ لِلنَّاسِ وَهُدىً وَمَوْعِظَةٌ لِلْمُتَّقِينَ .اين [ قرآن ] براى مردم ، بيانگر [ حوادث و واقعيت‌ها ] و براى پرهيزكاران سراسر هدايت و اندرز است . قُلْ هذِهِ سَبِيلى أَدْعُوا إِلَى اللَّهِ عَلَى بَصِيرَةٍ أَنَا وَمَنِ اتَّبَعَنِى وَسُبْحَانَ اللَّهِ وَمَا أَنَا مِنَ الْمُشْرِكينَ . بگو : اين راه من است كه من و هر كس از من پيروى كرد با بصيرت و بينايى به خدا دعوت مى‌كنيم ، و خدا منزّه است و من از مشركان نيستم . اين انوار علوم الهى و اسرار مسائل ربّانى و مقصود نهايى از قرآن است كه از آيات كتاب روشن او استفاده و از نزد پروردگار عالميان با عنايت و توجّه او به خلق فرو فرستاده شده است ، واين انوار كليدهايى هستند كه توسط آن درهاى بهشت و رضوان باز و گنج‌هاى خزائن رحمانى ظاهر و جواهر و نهانى‌هاى ملكوت مشاهده و انوار عالم جبروت يعنى عالم عقول كشف و هويدا مى‌گردد و در آن نور چشم و روشنى ديده رهروان و درمان سينه‌هاى مؤمنان و يكتاپرستان است .

 

برگرفته از کتاب عرفان اسلامی


منبع : پایگاه عرفان
0
0% (نفر 0)
 
نظر شما در مورد این مطلب ؟
 
امتیاز شما به این مطلب ؟
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

آخرین مطالب

معرفت دینی
نفس مرکز خیر و شر
مناجات عارفان
گزارش تصویری دعای عرفه توسط استاد انصاریان در ...
ذكر ركوع‏
حكمت در قرآن
وهب بن وهب
ایمان، نخستین ویژگی اولیاءالله
نشانه هاى دشمنىِ دوست نما
عبرت در نهج البلاغة

بیشترین بازدید این مجموعه

عظمت حق تهران (مسجد اعظم تجریش) دهه دوم محرم ...
نفس مرکز خیر و شر
وهب بن وهب
معرفت دینی
مناجات عارفان
بهداشت خواب
عكس هايي ار استاد انصاريان با امام وعلما
ذكر ركوع‏
گزارش تصویری دعای عرفه توسط استاد انصاریان در ...
عبرت در نهج البلاغة

 
نظرات کاربر

پر بازدید ترین مطالب سال
پر بازدید ترین مطالب ماه
پر بازدید ترین مطالب روز



گزارش خطا  

^