گفته شد که بشارت و وعده حقيقي خداوند به نعمتهای بهشتی ، حتمي و قطعی است. اکنون این سئوال پیش می آید که بشارت به « جنات تجری من تحتها الانهار » و « ازواج مطهره » که در آیه شریفه (سوره بقره آیه 25 ) مطرح شده است ، مراد چه کسانی هستند ؟ آیا خطاب بشارت به « الناس » است ؟ مسلما با عنایت به تصریح آیه شریفه ، منظور « الناس » ؛ یعنی کل مردم جهان نمی باشند، بلکه مراد « الذین آمنوا و عمل الصالحات » است ؛ یعنی با این دوصفت ، خیلی ها از فضای این بشارت خارج هستند . بي دين در معرض اين بشارت نيست ؛ همچنین ديندار بيعمل هم در معرض اين بشارت نيست، و نیز بيدين با عمل صالح هم در معرض اين بشارت نيست. اين دو قيد «آمنوا » و « عملوا الصالحات » باعث شده که اینها در معرض یقینی و قطعی این بشارت باشند .
ميدانيد که وضع اهل بهشت در اين هشت طبقهاي که پروردگار آنان را بشارت داده است ، يکسان نيست. حضرت ابراهيم (ع) يا پيغمبر اسلام (ص) يا حضرت صادق و ائمۀ طاهرين علیهم السلام و پیروان آنان به تناسب ایمان و عملشان در بهشت از نعمت بهره مند می گردند . اینان یک آزادی دارند که به تناسب عمل ، می توانند از همه طبقات بهشت استفاده کنند . سپس یک صفت بهشت را بيان ميکند که اينها در هر کجاي بهشت که مستقر بشوند، از اين زيبايي فوق العاده و طراوت حاصل از آب جاري در زير پايشان و در کنار تخت و قصرشان ، بهره مند می گردند .
هر گاه اينها به ایشان از محصولات بهشت ، نعمت ویژه ای داده شود ، با دیدن این نعمتها و ثمرات یک مرتبه می گویند : « هذا الذي رزقنا من قبل » سوره بقره آیه 25 . اين است معناي تجسم عمل؛ که هنگامی که نعمتهای بهشت را ميبينند ، ميگويند يک بار ديگر هم اين نعمتها - وقتي که در دنيا بوديم - روزي ما شده بود.
« ازواج مطهرة» هم به این معناست که در بهشت ، هم برای زنان همسران مطهر و هم برای مردان همسران پاکيزه قرار می دهند .
مطهر يعني از همه جهات طهارت نوعي دارند ؛ يعني از همۀ نواقص و عيوب پاك هستند.
اکنون بحث اين است که منظور از ايمان و عمل صالح ، چه نوع ايمان و عمل صالحی می باشد که مورد بشارت خداوند قرار گرفته است ؟ ادامه دارد .
منبع : مرکز علمی تحقیقاتی دارالعرفان الشیعی