فارسی
پنجشنبه 13 ارديبهشت 1403 - الخميس 22 شوال 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 0

ناله‏هاى اميرالمؤمنين عليه السلام از خوف جهنم‏

در بخش عمده اى از دعاى كميل، اميرالمؤمنين عليه السلام از ياد جهنم با تمام وجود اشك مى ريخت و به بخشى از اوضاع آن اشاره مى كند و به پروردگار مى گويد: اگر چنين بلايى بر سر من بيايد، چه خواهد شد و چه كار مى تواند بكند؟ «فَلَئِنْ صَيَّرْتَنِى لِلْعُقُوباتِ مَعَ أَعْدائِكَ وَ جَمَعْتَ بَيْنى وَ بَيْنَ أَهْلِ بَلائِك وَ فَرَّقْتَ بَيْنى وَ بَيْنَ أَحِبّائِك وَ أَوْليائِك». اگر فرداى قيامت چنين بلاهايى بر سر من بيايد. در نماز شب، در نيمه شب هاى بيابان هاى مدينه و كوفه مى فرمايد: اگر طبق قرآن به فرشتگانت دستور بدهى: «خُذُوهُ فَغُلُّوهُ* ثُمَّ الْجَحِيمَ صَلُّوهُ»
مرا بگيرند و به زنجيرهايى كه مربوط به قيامت است، ببندند و به جهنّم بياندازند، منِ زنجير شده افتاده در جهنّم، چه كار مى توانم بكنم؟ حضرت مى گفت و مانند چوب خشك روى زمين مى افتاد. وقتى بعضى ها در نيمه شب ناله اش را مى شنيدند و مى آمدند ببينند كيست؟ مى ديدند مانند چوب خشك روى زمين افتاده و گويا مرده است. به در خانه حضرت فاطمه زهرا عليها السلام مى آمدند، در مى زدند و با تأسف مى گفتند: مى خواهيم خبر سنگينى به شما بدهيم، ديديم كه اميرالمؤمنين عليه السلام مرده است. آن وقت حضرت زهرا عليها السلام گريه مى كرد و مى فرمود: نه، او نمرده است. اين كار هر شب او است. ما به اندازه يك ميلياردم آنها از خدا و جهنّم مى ترسيم؟ نه، ما از آنان شجاع تر هستيم. حضرت كه مى ترسيد، به ذرّه اى از آلودگى ها آلوده نبود، اما ما هر روز به صدها گناه آلوده مى شويم.
حميم و غساق جهنم در انتظار آلودگان
سزاى آنهايى كه به انواع گناهان آلوده شده اند چيست؟ «لبِثِينَ فِيهَآ أَحْقَابًا* لَّايَذُوقُونَ فِيهَا بَرْدًا وَ لَاشَرَابًا»
تا ابد براى يك بار هم هواى خنك و آشاميدنى مطابق ميل به آنها داده نمى شود، فقط از دو آشاميدنى بهره مى برند: «إِلَّا حَمِيًما وَ غَسَّاقًا»  يكى آن آبى است كه جهنّم آن را به جوش آورده است و ديگرى مجموع چرك و خون هايى كه از زخم هاى بدن اهل جهنّم سرازير شده، آنها را به خورد آنان مى دهند.
ببنيد شهوت حرام چقدر كثيف است كه پروردگار از آن به «غاسق» تعبير مى كند و نتيجه اش هم همان «غسّاق» است. بعد مى فرمايد: «جَزَآءً وِفَاقًا» من در جهنّم به مردم ظلم نمى كنم، پاداش اينها مطابق با اعمال خود آنان است. نتيجه زنا، شهوت حرام، ظلم، غارت كردن مال و پايمال كرن حقوق مردم همه اينها آب جوش جهنم و چرك و خون بدن ها مى شود كه همان ها را به خورد اهل جهنم مى دهند.


منبع : پایگاه عرفان
0
0% (نفر 0)
 
نظر شما در مورد این مطلب ؟
 
امتیاز شما به این مطلب ؟
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

آخرین مطالب

كشف حقيقت با گذر زمان
خدمت پاك و با درايت براى اماكن متبركه
ارزشها و لغزشهای نفس - جلسه سیزدهم
رحمت آوردن به كوچكتر و احترام به بزرگتر
اثر عبادت خالص و بامعرفت در زندگی
فضل و رحمت الهی - جلسه نوزدهم - (متن کامل + عناوین)
گريۀ شوق اهل‌ايمان
گناه و سبب آن - جلسه سی و دوم – (متن کامل + عناوین)
بى‏ارزشى عمل از روى اجبار
مراتب تقوا

بیشترین بازدید این مجموعه

نفس - جلسه بیست ودوم
حال بندگان خاص خدا
اميد
شرابخوارى تا لحظه مرگ‏
سِرِّ نديدن مرده خود در خواب‏
رعايت انصاف در معاملات
اميرالمؤمنين (علیه السلام) در قرآن
توحيد ايوب (ع)
تهران_ مسجد امیر رمضان 94 سخنرانی اول
تهران حسینیهٔ همدانی‌ها - رمضان 1396 – سخنرانی ...

 
نظرات کاربر

پر بازدید ترین مطالب سال
پر بازدید ترین مطالب ماه
پر بازدید ترین مطالب روز



گزارش خطا  

^