فارسی
پنجشنبه 06 دى 1403 - الخميس 23 جمادى الثاني 1446
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 0

وسيله فلاح و سعادت


هر موجودى در اين عالم هستى با تلاش و كوشش و مبارزه با موانع ، خواستار رستگارى است .يك دانه كه از زير خاك سر در مى آورد با خاك و سنگ و كلوخ و گِل و موانع ديگر مواجه است ، از طرفى با جذب نور خورشيد و آب و خاك رو به رشد است و از طرف ديگر موانع را كنار مى زند تا از خاك سر برآورد و به جايى كه بايد برسد خود را برساند و اگر لحظه اى از خودسازى و تكاپو باز ماند ، شروع پژمردگى آن است .انسان نيز مانند ساير موجودات از آغاز زندگى تا پايان حيات دنيوى اش كادح الى ربّ است و با رنج و زحمت به سوى حق در حركت مى باشد و بايد بداند كه فلاح و رستگارى حقيقى اش زمانى است كه به خوشنودى و رضاى حق برسد و جايگاه ابدى اش بهشت عنبرسرشت شود .قرآن كريم عبادت و بندگى و انجام خيرات و مبرّات و خدمت به بندگان خدا را مايه فلاح و رستگارى و سبب سعادت دنيا و آخرت مى داند : يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا ارْكَعُوا وَاسْجُدُوا وَاعْبُدُوا رَبَّكُمْ وَافْعَلُوا الْخَيْرَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ.اى اهل ايمان ! ركوع به جا آوريد و سجده نماييد و پروردگارتان را عبادت كنيد و كار نيك انجام دهيد تا رستگار شويد .و در سوره معارج مى فرمايد :بى ترديد انسان طبعاً حريص و بى صبر آفريده شده است ، هنگامى كه بدى و زيانى به او رسد سخت بى قرارى مى كند و چون خير به او برسد بخل ورزد مگر نمازگزاران واقعى ، آنانكه بر نمازشان مداومت دارند و آنانكه در اموالشان حقى معين و معلوم براى سائل و محروم است و آنانكه روز قيامت را تصديق دارند و آنانكه از عذاب پروردگارشان ترسانند ، بى ترديد عذاب پروردگارشان را ايمنى نيست و آنكه نگهدارنده اندام شهوت از گناه است ، مگر نسبت به همسرانشان و كنيزانشان كه در اين زمينه بر آنان ملامت و سرزنش نيست و هر كه از شهوت حلال تجاوز كند بى ترديد از متجاوزان و ستمكاران است و آنانكه امانات و پيمانشان را رعايت مى كنند و آنانكه قيام به شهاداتشان« در دادگاه عدل اسلامى » دارند و آنانكه همواره بر نمازهايشان محافظت مى نمايند ، اينانند كه در باغ هايى از بهشت گرامى خواهند بود .
 روزه سبب جلب رحمت
گرچه تمام عبادات و هر عملى كه با نيت خالص و به قصد قربت به درگاه الهى انجام پذيرد مايه جلب رحمت الهى است و انسان را در دامان پر مهر و عطوفت و رحمت و نعمت ربوبى قرار مى دهد و حيات بشر را به نور معرفت روشن مى سازد ، اما بعضى از عبادات در كلام گهربار ائمه اطهار (عليهم السلام) به صورتى ويژه مايه جلب رحمت الهى شمرده شده اند .ذكر تمام عبادات در اين مختصر نمى گنجد و درك حقيقت آنها و دست يافتن به تمام زواياى عبادات امكان پذير نيست ، اما به مقتضاى اين نوشتار به عبادت پر ارزش روزه كه مورد عنايت خاص اهل بيت (عليهم السلام)به عنوان عبادتى براى رسيدن به رحمت الهى و نشستن بر سر سفره پر نعمت حضرت حق اشاره مى شود .امتياز روزه در اين بحث از ميان تمام عبادات به اعتبار دو حقيقت است:
1 ـ روزه عبادتى است كه نه تنها براى امت حضرت رسول اكرم (صلى الله عليه وآله)بلكه براى امم سابقه نيز سبب جلب رحمت بوده و عبادتى خاص براى پرستش حضرت حق شمرده شده است. يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُتِبَ عَلَيْكُمُ الصِّيَامُ كَمَا كُتِبَ عَلَى الَّذِينَ مِن قَبْلِكُمْ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ.اى اهل ايمان ! روزه بر شما مقرّر و لازم شده ، همانگونه كه بر پيشينيان شما مقرّر و لازم شد ، تا پرهيزكار شويد .شواهد تاريخى فراوانى بر اين مطلب وجود دارد كه در منابع مذاهب ديگر ـ حتى بعد از تحريف ـ آمده است .
از تورات و انجيل فعلى چنين برمى آيد كه روزه در ميان يهود و نصارى بوده و اقوام و ملل ديگر هنگامى كه با غم و اندوه مواجه مى شدند روزه مى گرفتند و قوم يهود به هنگام توبه و طلب خشنودى خداوند روزه مى گرفتند<.از بخشى از تورات چنين برمى آيد كه موسى (عليه السلام) چهل روز روزه داشته است.حضرت مسيح و حواريون مسيح نيز چنانكه از انجيل استفاده مى شود روزه مى گرفتند.
2 ـ از ماه رمضان در كلام گهربار ائمه اطهار (عليهم السلام) به عنوان ماه رحمت،ماهى كه درهاى رحمت در آن باز مى شود و ... ياد شده است.حضرت امام سجاد (عليه السلام) در هر روز از ماه مبارك رمضان اين دعا را مى خواندند:« اللّهُمَّ إِنَّ هذا شَهْرُ رَمَضَانَ وَهذا شَهرُ الصيامِ وَهذا شَهرُ الإنابَةِ وَهذا شَهْرُ التّوبَةِ وَهذا شَهْرُ المَغْفِرَةِ والرَّحْمَةِ ».خدايا ! اين ماه، ماه رمضان است و اين ماه، ماه روزه است و اين ماه، ماه بازگشت است و اين ماه، ماه توبه است و اين ماه، ماه مغفرت و رحمت است .حضرت امام باقر (صلى الله عليه وآله) مى فرمايند:رسول خدا (صلى الله عليه وآله) هنگامى كه به هلال ماه رمضان نظر مى انداختند صورت خود را به طرف قبله مى كردند و دعائى مى خواندند... و بعد رو به سوى مردم مى كردند و مى فرمودند:« يا مَعْشَرَ المُسلِمين ! إذا طَلَعَ هِلالُ شَهْرِ رَمضانَ غُلّت مَرَدَةُ الشَياطِينوَفُتِحَتْ أبوابُ الجِنان، وأبوابُ الرَّحْمَةِ... ».اى گروه مسلمانها ! هنگامى كه هلال ماه رمضان طلوع كند پيروان شيطان ها به غل و زنجير كشيده مى شوند، و درهاى آسمان و بهشت ها و رحمت باز مى شود .حضرت امام رضا (عليه السلام) مى فرمايند :« . . . شَهْرُ رَمَضانَ شَهْرُ البَرَكَةِ وَشَهْرُ الرّحْمَةِ ».ماه رمضان، ماه بركت و ماه رحمت است .خطبه معروف حضرت رسول اكرم (صلى الله عليه وآله) در آخرين جمعه ماه شعبان نيز به اين مطلب اشاره دارد كه حضرت فرمودند :« أيُّهَا النّاس ! قَدْ أقْبَلَ إلَيْكُمْ شَهْرُ اللهِ بِالبَرَكَةِ وَالرَّحْمَةِ وَالمَغْفِرَةِ ».اى مردم ! ماه خدا با بركت و رحمت و آمرزش به سوى شما روى كرده است .در اين بخش بعد از ذكر مقدمه اى به گوشه اى از حقيقت اين عبادت پر بركت اشاره مى شود .
 انواع نعمات الهى در دنيا
ما در طول حيات و زندگى بر پايه رحمت حق از دو نعمت برخورداريم :
 1 . نعمت ها و امدادهاى ويژه
يكى تفضلات خدا و امدادهاى غيبى اوست كه ابتداءً به ما مى رسد و در ما زمينه به وجود آمدن رشد و كمال و طهارت و پاكى را فراهم مى آورد ، به صورتى كه ما با شوق و رغبت به سوى مؤدب شدن به آداب الهى و حقايق تربيتى و طهارت و پاكى به حركت مى آييم .قرآن مجيد به اين نوع نعمت در آيات كريمه اش اشاره مى كند : . . . وَلَوْلاَ فَضْلُ اللهِ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَتُهُ مَا زَكَى مِنكُم مِن أَحَد أَبَداً وَلكِنَّ اللهَ يُزَكِّى مَن يَشَاءُ.و اگر فضل و رحمت خدا بر شما نبود ، هرگز احدى از شما  از عقايد باطل و اعمال و اخلاق ناپسند  پاك نمى شد ، ولى خدا هر كه را بخواهد پاك مى كند ; و خدا شنوا و داناست .و نيز مى فرمايد : . . . وَلَوْلاَ فَضْلُ اللهِ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَتُهُ لاَتَّبَعْتُمُ الشَّيْطَانَ إِلاَّ قَلِيلاً . . . . و اگر فضل و رحمت خدا بر شما نبود ، يقيناً همه شما جز اندكى از شيطان پيروى مى كرديد .در رابطه با اين واقعيت در فصول گذشته اين نوشتار به طور گسترده مطالبى مورد بحث قرار گرفت .
 2 . نعمت هاى پاداشى
نوع ديگر از نعمت هاى الهى نعمت هايى است كه مى توان با تكيه بر آيات و روايات از آنها به عنوان نعمت هاى پاداشى ياد كرد .هنگامى كه انسان گامى در راه خدا برمى دارد و به عبادتى برمى خيزد و گرهى از كار كسى مى گشايد و غمى از دلى برمى دارد و به مستمندى رسيدگى مى نمايد و خدمتى به بندگان حق مى كند ، مستحق پاداش الهى مى شود . يكى از پاداش هاى حضرت او در اين دنيا فراهم نمودن زمينه فلاح و رستگارى است كه برخى از آيات شريفه قرآن مجيد به صراحت در رابطه با اين موضوع حقايقى را گوشزد مى نمايد .
 وَمَن يُؤْمِن بِاللهِ يَهْدِ قَلْبَهُ وَاللهُ بِكُلِّ شَىء عَلِيمٌ.و هر كس به خدا ايمان بياورد ، خدا قلبش را  به حقايق  راهنمايى مى كند ; و خدا به همه چيز داناست .وَالَّذِينَ اهْتَدَوْا زَادَهُمْ هُدىً وَآتَاهُمْ تَقْوَاهُمْ.و كسانى كه هدايت يافته اند خدا بر هدايتشان افزوده و پرهيزكارى و تقوايشان را به آنان عطا كرده است .در زمينه تحقق نعمت هاى پاداشى براى نمونه لازم است به طور مفصل يكى از عبادات كه انسان را جداً شايسته پاداش دنيايى و آخرتى مى نمايد مورد بحث قرار گيرد و آن روزه است .
 روزه يكى از نعمتهاى پاداشى
بى ترديد راه تحصيل رحمت هاى ويژه حق ، كسب لياقت و ظرفيت و استحقاق و شايستگى است . هر چه لياقت انسان بيشتر شود بهتر مى تواند كسب رحمت و فيض نمايد .ظرف هاى گوناگون را در نظر بگيريد كه از اقيانوسى مواج آب برمى دارند ، هر كدام وسعت و ظرفيتشان بيشتر باشد قدرت آب گيرى بيشترى دارند ، انسان هم هر اندازه شايستگى و لياقتش را با عبادت و بندگى خالصانه و عاشقانه و خدمت به بندگان حق بيشتر كند بيشتر از رحمت خدا و فيض حضرت او بهره مند مى شود .از جمله كليدهاى كسب لياقت معنوى و ايجاد شايستگى بيشتر و ظرفيت گسترده تر ، عبادت والا و با ارزشى چون روزه است كه آثار و بركات گوناگون روحى و جسمى و دنيوى و آخرتى دارد .كمترين سود اين عبادت ، صحت بدن و ايجاد توازن و تعادل جسمى و درمان برخى از بيمارى هاى بدنى است ، چنانكه رسول بزرگوار اسلام (صلى الله عليه وآله) اعلام فرموده اند :« صُومُوا تَصِحُّوا ».روزه بگيريد تا تندرست و سالم شويد .بسيارى از بيمارى ها يا زمينه هاى آنها با روزه و امساك از بين مى رود و برخى از پزشكان در اين راه تجربه هاى سودمندى دارند و ده ها بيمارى بى درمان را از طريق امساك از خوردن و آشاميدن درمان كرده اند .
 روزه يا دعوت الهى
خداى مهربان از باب فضل و رحمت و احسان و لطف براى نجات انسان از بن بست هاى روحى و تنگناهاى معنوى و رساندنش به اوج تربيت و كمال از انسان به صورت هاى گوناگون دعوت مى كند . از جمله اين دعوت ها ، دعوت براى آمرزيده شدن اوست و مخاطب اين دعوت ، همه بندگان اند ، نه تعدادى خاص و گروه ويژه ، تعبير قرآن مجيد :  يَدْعوُكُمْ ، است ، يعنى : همه شما را فرا مى خواند .در سوره مباركه ابراهيم پس از آنكه گوشزد مى كند :كتاب آسمانى براى نجات شما از تاريكى ها و آوردنتان به عالم نور و معنويت است ، به سرگذشت و دعوت چند تن از پيامبران مانند موسىو نوح و قوم عاد و ثمود اشاره دارد و مى فرمايد :پيامبرانشان گفتند : آيا در خدا كه آفريننده آسمان ها و زمين است ، شكى هست ؟ او شما را دعوت  به ايمان  مى كند تا همه گناهانتان را بيامرزد و شما را تا زمانى معينِ  عمرتان  مهلت دهد.
 محصول روزه
در حديث معراج آمده است كه پيامبر (صلى الله عليه وآله) از خدا پرسيد :پروردگارا ! اولين عبادت چيست ؟خدا فرمود :« أَوَّلُ العِبَادَةِ الصَّمتُ وَالصَّومُ ».اول عبادت سكوت و روزه است .سپس پيامبر (صلى الله عليه وآله) پرسيد :« يَا رَبِّ ! مَا مِيرَاثُ الصَّومِ ؟ » .پروردگارا ! ميراث و نتيجه روزه چيست ؟پروردگار مهربان پاسخ داد :« الصَّومُ يُورِثُ الحِكمَةَ وَالحِكمَةُ تُورِثُ المَعرِفَةَ والمَعرِفَةُ تُورِثُ اليَقينَ فَإذَا استَيقَنَ العَبدُ لاَ يُبالى كَيفَ أصبَحَ ، بِعُسر أم بِيُسر ؟ » .روزه حكمت به جاى مى گذارد و حكمت ، معرفت و معرفت ، يقين و چون عبد به يقين رسد ديگر برايش اهميتى ندارد كه چگونه شب و روز خود را بگذارند ، به سختى يا به آسانى .
 
شرافت روزه
اگر بپرسند : مگر همه عبادات از جانب اهل عبادت براى خدا نيست ، پس چرا طبق احاديث قدسيه ، حضرت حق فقط روزه و پاداش دهى به آن را به خود اختصاص داده است ؟در پاسخ اين پرسخ بايد گفت : انتساب روزه به خدا« الصوم لى » نشانه امتياز و شرافت آن بر ساير عبادت هاست ، همانگونه كه تمام روى زمين و خانه هايش از خداست ، ولى فقط كعبه را به خود نسبت داده « ...أَن طَهِّرَا بَيْتِىَ... ».همه سال و ماه از خداست ولى فقط ماه رمضان به حضرت او نسبت داده شده . « قَدْ أقْبَلَ إلَيْكُم شَهْرَ اللهِ بِالبَرَكَةِ وَالرَّحْمَةِ... ».به تحقيق ماه خدا با منفعت و سود و رحمت به شما روى آورده است .راز شرافت روزه آن است كه :اولا : ساير عبادت ها ظهور و جلوه دارد و نمايان است ، زيرا جنبه عملى و فعلى دارد و انجام شدنى است ولى روزه ترك فعل و عمل است و جنبه رها كردن و واگذاشتن و اجتناب از خورد و خوراك و گناه دارد و به عبارت ديگر حقيقت روزه و ماهيت آن ترك است كه از خود نمايى و جلوه خالى است و از اينجا روشن مى شود كه روزه داران فقط براى خدا و از روى اخلاص روزه گرفته اند ، زيرا مى توانستند در نهان و خلوت افطار كنند و در عيان و آشكار اظهار روزه نمايد ، پس معلوم مى شود هر كه به عنوان عبادت روزه گرفته خدا را در نظر داشته است و بى ترديد ميزان ارزيابى هر عبادتى خلوص آن است از اين جهت امير بيان و امام مخلصان ، در راز واجب شدن روزه مى فرمايد :« وَالصِّيَامُ ابْتِلاَءً لاِخلاَصِ الخَلْقِ ».خداوند روزه را براى آزمايش اخلاص مردم واجب كرده است .ثانياً : روزه ، زمينه نزديكى به حضرت حق و مايه قرب به پروردگار عزيز جهانيان و سبب رهايى از دشمن شماره يك انسان ، شيطان و جنود اوست .روزه ، او را خلع سلاح مى كند و به انسان مدد و همت مى بخشد تا بر دشمن خود و خدا پيروز گردد .ميدان تاخت و تاز شيطان ، شهوات است كه با خورد و خوراك و ساير امور مادى تقويت و در نتيجه ابزار و ساز و برگ گناه فراهم تر مى شود و انسان را به امور دنيوى سرگرم و به تدريج قلب را چراگاه شيطان و دار و دسته اش مى گرداند و روزه عبادت بسيار پر قدرتى است كه باعث تضعيف و شكستن شهوات و خلع سلاح شيطان است .حالت معنوى روزه دار ، دژ محكمى است كه راه نفوذ دشمن را مى بندد و ياد خدا و آخرت كه هنگام روزه زياد و در اوج است ، دست ردى است بر سينه نامحرم و تير غيبى است بر تلبيس ابليس .

برگرفته از کتاب جلوه های رحمت الهی استاد حسین انصاریان

0
0% (نفر 0)
 
نظر شما در مورد این مطلب ؟
 
امتیاز شما به این مطلب ؟
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

آخرین مطالب

عقیله بنی هاشم حضرت زینب کبری(س)
آثار و بركات تربت پاك سيد الشهداء(علیه السلام)
حضرت مهدي(عج) و گريه بر امام حسين(ع)
حجابهاى هفتگانه
هيبت امام حسين علیه السلام
آدم ثانى و طبقهاى آسمانى
دوران معاویه بن یزید.
اهمیت فوق العاده صلوات بر پیامبر(ص)
حبّ و بغض به امام حسین(ع) معیار سعادت و شقاوت ...
عزتمندی در مرام امام حسين (ع)

بیشترین بازدید این مجموعه

سفارش خدا به پیامبران
وفات حضرت ام کلثوم (س)
فرار از جهاد
هفت نمونه‌ از احیای مردگان در کلام قرآن
قابل توجه زنان آزاردهنده به همسر
آثار ایمان به خدا در زندگی
روزانه چقدر قرآن بخوانیم؟
سوره ای از قران جهت عشق و محبت
کرامات و معجزات حضرت فاطمه زهرا (س) (2)
متن دعای معراج + ترجمه

 
نظرات کاربر

پر بازدید ترین مطالب سال
پر بازدید ترین مطالب ماه
پر بازدید ترین مطالب روز



گزارش خطا  

^