الف. حیات مادى بعد از ظهور از جهت قوانین و سنتهاى حاکم بر جهان هستى و ماده با قبل از ظهور تفاوت ندارد. ولادت و مرگ افراد یکى است، استعدادها و ویژگىهاى انسانى فرق نمىکند. بنابراین انسانهاى بعد از ظهور نیز هنگام پایان پیمانه عمرشان از دنیا مىروند. خداوند مىفرماید: «کل نفس ذائقه الموت؛ هر کس مرگ را مىچشد (خواهد مرد)» (آل عمران، آیه 185)
بله ممکن است به علت رشد چشمگیر علم و دانش بشرى و از بین رفتن بسیارى از عوامل مرگ زودرس مانند جنگ و بیمارىها، انسانها عمر طولانى داشته باشند. ولى سرانجام همه مىمیرند.
ب. سیماى دوران پس از قیام را چنین مىتوان به تصویر کشید:
درباره شکوفایى و پیشرفت در جامعه پس از ظهور، به صورت عام و کلى به چند گزینه مىتوان اشاره کرد:
1.اجراى مقررات و دستورهاى زیبا و مترقى و انسانساز اسلام با عمل به کتاب خدا و احیاى سنت پیامبر و از بین بردن بدعتها؛ امام على علیهالسلام فرمود: «آنچه از کتاب و سنت مرده است، زنده مىکند». (نهج البلاغه، خطبه 138)
2. شکوفایى علم و دانش؛ امام صادق علیهالسلام مىفرماید: «دانش، بیست و هفت حرف است و همه آن چه پیامبران آوردهاند، تنها دو حرف از آن است و مردم تا کنون جز با آن دو حرف با حرفهاى دیگر آشنایى ندارند. هنگامى که قائم عجلاللّهتعالىفرجهالشریف قیام کند، بیست و پنج حرف دیگر را بیرون مىآورد و بین مردم نشر و گسترش دهد و آن دو حرف را نیز ضمیمه کند و مجموع بیست و هفت حرف را میان مردم گسترش مىدهد». (بحار الانوار، ج52، ص336)
3. پیشرفت و گسترش امور دینى و معنوى که با آموزههاى مختلفى همراه است:
آموزش قرآن؛ امام على علیهالسلام فرمود: «گویا شیعیانم را مىبینم که در مسجد کوفه، گرد آمدهاند و با برپایى چادرهایى، مردم را به همان ترتیبى که قرآن فرود آمده بود، آموزش مىدهند». (بحارالانوار، ج52، 364)
فراگیرى حکمت؛ امام محمدباقر علیهالسلام فرمود: «در روزگار مهدى عجلاللّهتعالىفرجهالشریف به اندازهاى به شما حکمت و فهم داده مىشود که یک زن در خانهاش، بر طبق کتاب خدا و سنت پیامبر قضاوت (رفتار) مىکند». (بحار الانوار، ج52، ص352). نیز فرمود: «در زمان او به شما حکمت داده مىشود». (بحارالانوار، ج52، ص352)
توجه به عبادت؛ امام على علیهالسلام فرمود: «مردم در روزگار مهدى عجلاللّهتعالىفرجهالشریف به عبادت و دین روى مىآورند و نماز را به جماعت برگزار مىکنند». (عقدالدرر، ص159)
رشد اخلاق و صفات پسندیده و از بین رفتن رذایل و صفات ناپسند؛ امام على علیهالسلام فرمود: «هنگامى که قائم ما قیام کند کینههاى بندگان نسبت به هم از دلهایشان زدوده مىشود». و در روایتى امام محمدباقر علیهالسلام فرمود: «هنگامى که قائم ما قیام کند، دستش را بر سر بندگان مىگذارد و اخلاقشان را به کمال مىرساند». (بحارالانوار، ج52، ص336)
4. امنیت فراگیر در عرصههاى مختلف؛ خداوند مىفرماید: «و لیبدلنهم من بعد خوفهم امناً؛ ترسشان را به امنیت و آرامش مبدل مىکند». (نور؛ آیه 55)
امام صادق درباره آیه «سیروا فیها لیالى و ایاماً آمنین» (سبأ، آیه 18) فرمود: «همراهى با قائم ما اهل بیت است». (بحار الانوار، ج 52، ص313، ح8)
5. اقتصاد شکوفا و سالم؛ امام جعفر صادق علیهالسلام فرمود: «در دولت مهدى عجلاللّهتعالىفرجهالشریف ربا از بین مىرود». (منتخبالاثر، ص474) و در مورد عمران و آبادى، امام باقر علیهالسلام فرمود: «در زمان حکومت مهدى عجلاللّهتعالىفرجهالشریف در روى زمین، ویرانهاى باقى نمىماند، مگر آنکه آباد مىگردد». (منتخبالاثر؛ ص606).
محصولات کشاورزى فراوان مىشود. پیامبر صلىاللّهعلیهوآلهوسلم فرمود: «رودخانهها، پر از آب مىشود و چشمهسارها به جوشش آمده، لبریز مىگردد و زمین چند برابر محصول مىدهد». (بحارالانوار، 52/304) و دام و گوسفند فراوان مىگردد. (بحارالانوار، 51/81)
6. سلامتى جسم و روان؛ امام محمدباقر علیهالسلام فرمود: «هر کس قائم را درک کند، اگر به بیمارى دچار باشد، شفا یابد و چنانچه دچار ناتوانى باشد، توانا و نیرومند گردد». (بحارالانوار، 52/335، ح68)
خلاصه آنکه: طبق آیات شریفه قرآن، آینده جهان از آن دین اسلام و حاکمیت دین حق است. (توبه، آیات 32و 33) کل زمین در اختیار بندگان صالح قرار مىگیرد (انبیاء/ 105) و حجت خدا و مؤمنان صالح، به خلافت و حکومت مىرسند. در این روزگار دین مورد رضایت خدا (اسلام) پابرجا و برقرار مىشود (و احکام و معارف آن در سرتاسر جهان اجرا مىگردد)، امنیت و آرامش کامل برقرار مىگردد و عوامل ناامنى و مظاهر ظلم و فساد از بین مىرود و عبادت واقعى (و عبودیت و بندگى حقیقى) به صورت عمومى تحقق مىیابد. (نور، آیه 55)
منبع : مرکز تخصصى مهدویت