
قدرت روح در تصرّف جسم
كلّ اين نيرو و مقام را وجود مقدس حضرت يار در روح ما گذاشته است، نه در بدن ما. بدن، ابزار روح و جان است و براى گرفتن فيوضات ربّانيه جاذبه نداردو نمىتواند داشته باشد. بدن كارهاى نيست، بلكه مانند شتر، مركب جان است، مگر اين شتر چقدر قيمت دارد كه عمرى همه نعمتها از كانال گناه، مكر و حيله خرج اين بدن شود؟
بدن انبيا و ائمه عليهم السلام بر اثر تصرّفات الهى، روح شده بود. حكماى الهى بدن آنها را روح مجسّم مىگويند، يعنى ديگر بدن نبود. جان ظاهر، همراه جان باطن بود، آن بدنها را استثنا كنيد، اما وقتى روح را از بدن بگيرند، به همه مىگويند:
بدن را رها كن، با اشاره ملك الموت كه حتى يك نفر هم در اين عالم با او نمىتواند مقابله كند، اين صداها و غرورهاى مستانه اهل دنيا همه قلابى است و واقعى نمىباشد. همه پوچ و بىارزش است. اين صداها، صداى بدن است.
منبع :