فارسی
سه شنبه 04 ارديبهشت 1403 - الثلاثاء 13 شوال 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 0
تاریخ انتشار : 9 تير 1390 ساعت 00:00 صبح

گزارش مراسم روحانی و معنوی اعتکاف در مرکز اسلامی هامبورگ با سخنراني ايت الله انصاريان .

همزمان با فرارسیدن ایام البیض 13 ، 14 ، 15 ، ماه مبارک رجب ( 16 ، 17 ، 18 یونی 2011 ) مسجد جامع امام علی (ع) هامبورگ ، پذیرای خلوت نشینان انس الهی بود که برای شرکت در مراسم معنوی اعتکاف رحل اقامت افکنده بودند تا در یک سفر معنوی سه روزه با کوچی عاشقانه از سرزمین گرمسیر گناه تا دیار آشنا و دل انگیز پارسایی ، دل و جان را سیراب از لذایذ معنوی نمایند.  

در این مراسم که مسلمانان با ملیتهای گوناگون و از شهرهای مختلف آلمان و نیز از دیگر کشورهای اروپائی حضور داشتند ، استقبال جوانان مسلمان دختر و پسر بیش از هر چیز چشمگیر بود . جوانانی که علی رغم تمام جاذبه های ظاهری جامعه ای که در آن زندگی می کنند ، سه شبانه روز در خانه خدا سکنی گزیدند تا با شرکت در مراسم روحانی اعتکاف ، نغمهء سکوت ،  مناجات ، زمزمهء اشک و لذت نجوای عاشقانه با معبود را تجربه کنند .
مركز اسلامي هامبورگ در اين ايام برنامه هاي ويژه اي را برای معتكفين در نظر گرفته بود كه از آن جمله مي توان به سخنراني ، پاسخ به سؤالات شرعي، تشکیل حلقه های معرفت به زبانهای مختلف و بحث و مباحثه ، تلاوت دو جزء قرآن كريم در دو نوبت صبح و بعد از ظهر ، مداحي و برگزاری اعمال ام داود ، اشاره نمود.
در اولين روز اين مراسم روحاني ، كه مصادف با برنامه ء سخنرانی شبهای جمعه مرکز اسلامی هامبورگ بود، حضرت آیت الله دکتر رمضانی به ایراد سخنرانی پرداختند.
امام و مدیر مرکز اسلامی هامبورگ در بخشی از سخنانشان از دعا به عنوان یک فرهنگ انسانی و الهی و قرآنی یاد کرده و افزودند : دعا از مسائل مهمی است که در قرآن کریم و روایات ائمه معصومین (ع) به آن سفارش شده است . ماه رجب ، شعبان و ماه مبارک رمضان سفره ای است که از طرف خداوند متعال برای بندگان گسترده شده است و هر کس می تواند به اندازهء ظرفیت و قابلیت خود از این سفره معنوی بهره مند شود. مراسم معنوی اعتکاف قابلیت پذیرش و آمادگی را در انسان توسعه می دهد و انسان را مهیاتر می کند که بتواند از دعا بیشتر بهره مند شود و با خداوند متعال ارتباط برقرار نماید. در قرآن کریم در رابطه با اهمیت دعا خطاب به انسان آمده است که اگر دعا و خواندن پروردگار شما نبود ، خداوند توجهی به شما نمی کرد. و از جهت ضرورت نیاز به آن حتی آن را واجب نمود چرا که حضرت حق عالم ، خبیر و داناست و می داند که انسان نیازمند به دعا و ارتباط با اوست. و در درون ذاتش که عین فقر و ناداری است این نیاز به عنوان یک نیاز وجودی و فطری قرار داده شده است .
ایشان در بخش دیگری از سخنانشان با اشاره به بخشی از سخنان حضرت امام علی (ع) به حضرت امام حسن مجتبی (ع) به تشریح و تبیین آداب دعا و راز و نیاز با خداوند پرداخته و گفتند : حضرت امیر المؤمنین (ع) در این رابطه جمله هایی بسیار زیبایی را خطاب به امام حسن (ع) بیان می کنند و می فرمایند : آن کسی که تمام خزینه های آسمان و زمین در دست اوست به تو اجازه داد که دعا کنی . اولین نکته ای که از این جمله به دست می آید این است که ما نباید دستمان را به سوی هر کس دراز کنیم . چون هر کس هر چیزی دارد از مالک مطلق است و خدای تعالی مالک مطلق است . مالکیت خداوند مالکیت اعتباری نیست ، بلکه مالکیت حقیقی است .

 

                  سخنراني آیت الله شيخ حسين انصاريان
در شامگاه دومین روزاعتکاف كه مصادف با شب وفات حضرت زینب (س) بود ، مراسم سخنرانی و عزاداری با شکوهی در مرکز اسلامی هامبورگ برگزار گردید. در این مراسم آيت الله استاد حاج شیخ حسین انصاریان  با اشاره به آیات قرآن کریم و روایات ائمه معصومین (ع) هدف خلقت و آفرینش انسان را معرفت الله و رسیدن به کمالات والای انسانی بیان نموده و افزودند : در قرآن مجید و نیز روایات ائمه معصومین (ع) ،  هدفهای عالمانه و حکیمانه ای برای خلقت و آفرینش انسان بیان شده است. ارادهء حکیمانهء حضرت حق اینگونه بود که خاک را تبدیل به یک ظرف کند ، ظرفی زنده و متحرک به نام انسان ، ظرفی که گنجایش آن قابل محاسبه نیست و در آن اهداف عالمانه و حکیمانه الهی تحقق می یابد. انسان ، این وجود خاکی که با عنایت حضرت حق و به کمک روح حرکت پیدا کرد ، گرانترین و باارزش ترین ظرف در تمام عالم خلقت است و آنچه را خداوند بنا دارد در این ظرف قرار دهد ، آن هم پر ارزش ترین محتوا و ماهیت است . بزرگان بسیاری در این رابطه فرمودند : « الغرض من خلقت الانسان معرفت الله » خداوند این گنجایش را به انسان داد که با کمک عقل و فطرت و با دستگیری انبیاء الهی و ائمه طاهرین (ع) ، معرفت الله در این ظرف جای گیرد . یعنی انسان می تواند به کمالات و حقایق بی نهایت آگاه شود. گوشه ای از مایه های این معرفت دعای جوشن کبیر است ، گوشه ای دعای کمیل امیر المؤمنین (ع) است ، دعای ابو حمزه سومالی و بیش از 2000 آیهء قرآن کریم در رابطه با پروردگار است. بنابر این مظروف این ظرف با گنجایش غیر قابل درک ، معرفت الله است . البته در کنار چنین معرفتی ، انسان معرفت گسترده ای هم به مخلوق او و جهان هستی پیدا می کند ، چون همهء این رشته های معرفتی از شئون معرفت الله است . البته طبیعی است که اگر کسی بر اثر غفلت و جهالت نتواند وجودش را از معرفت الهی پر نماید ، این ظرف خالی نمی ماند بلکه مظروفش مواد مربوط به شکم و شهوت می شود .  در چنین حالتی همچنان که قرآن کریم می فرماید : انسان از حیوان هم پست تر می شود. « اولئک کالانعام بل هم اضل »  .
حضرت امام حسین (ع) می فرمایند : وزن معنوی هر کس به اندازهء معرفتش است و اگر معرفتی وجود نداشته باشد وزنی هم نخواهد بود . هدف بعدی خلقت انسان که البته از دل هدف اول سر می زند این است که انسان بعد از اینکه ظرف معرفت الله شد ، ظرف محبت الله شود . یعنی عاشق معشوقی شود که این این معشوق نه زیبائی اش از دست می رود و نه زمان این معشوق تمام می شود و نه رویش از عاشق بر می گردد و معشوقی است که تمام چرخهای هستی به ارادهء او می چرخد.
معرفت الهی و در نتیجه محبت و انس به دست نمی آید جز به اینکه این ظرف تصفیه و پاک شود . ظرف قلب است . قلب را باید از حرص و طمع ، حسد ، ریا ، خودبینی ، بی مهری ، کینه ورزی پاک کرد چرا که معرفت الله و محبت الله پاک ترین حقیقت است و ظرف پاک می خواهد . دانلود فایل صوتی سخنرانی
در عصر روز پاياني اعتکاف ، مراسم پرفیض و با شکوه اعمال ام داود برگزار گردید. این برنامه ازساعت 16 آغاز گردید و کلیه افراد ، اعم از پیر و جوان ، زن و مرد با شور و شوق تمام این اعمال را اعم از تلاوت قرآن کریم و ادعیه مذکوره با شور حال خاصی قرائت کردند. این حس و حال معنوی در لحظات پایانی برنامه به اوج خود رسید و چنان در فضای مسجد جامع امام علی (ع) هامبورگ پیچید که قابل توصیف نمی باشد . بی شک دستاورد معنوی این برنامه برای معتکفین تا مدت ها باقی خواهد ماند و آنان را برای درک ماه مبارک رمضان و شب های قدر آماده خواهد نمود.
0
0% (نفر 0)
 
نظر شما در مورد این مطلب ؟
 
امتیاز شما به این مطلب ؟
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

آخرین مطالب

پیام استاد انصاریان پیرامون عملیات وعده صادق
اعلام برنامه مراسم شب‌های قدر رمضان 1403
برنامه سخنرانی استاد انصاریان در ماه رمضان اعلام ...
مراسم نکوداشت مقام علمی و فرهنگی استاد انصاریان ...
در عرفان اهل‌بیت(ع) مطلقا برتری نژادی مطرح نیست
اعلام برنامه استاد انصاریان در ایام نیمه ماه رجب
پیام استاد انصاریان در پی حادثه تروریستی کرمان
در روایات همواره به نیکی از مردم یمن یاد شده است
مسئولیت سنگینی بر دوش روحانیون قرار گرفته است
اعلام برنامه سخنرانی استاد انصاریان در ایام ...

بیشترین بازدید این مجموعه

وقوع انفجار در شمال نجف اشرف
ديلي‌تلگراف فاش كرد:انگليس نيروهاي سعودي در ...
متن کامل بیانیه پایانی دهمین همایش بین المللی ...
برنامه مراسم احیاء شب های قدر استاد حسین ...
برنامه سخنراني استاد انصاريان در دهه اول محرم ...
استاد انصاریان: کسانی که اهل خدا و رویین رو هستند ...
استاد انصاریان مطرح کرد:اعتراف استاد الازهر مصر ...
عکس خبری/ ادامه پروژه توسعه مقام صاحب الزمان(عج) ...
گزارش تصویری/ سخنرانی استاد انصاریان در حسینیه ...
گزارش تصویری مراسم رونمایی از ترجمه اصول کافی به ...

 
نظرات کاربر

پر بازدید ترین مطالب سال
پر بازدید ترین مطالب ماه
پر بازدید ترین مطالب روز



گزارش خطا  

^