فارسی
دوشنبه 03 دى 1403 - الاثنين 20 جمادى الثاني 1446
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 0

مُبلِّغ سرزمين يمن‏

 

شيعه و سنى روايتى از اميرالمؤمنين عليه السلام نقل كرده اند كه مردم يمن نامه اى را به محضر مبارك رسول خدا صلى الله عليه وآله نوشته، از حضرت درخواست مُبلّغ دين كردند.

مردم آن سرزمين استقبال بسيارى از آن مُبلّغ كردند و آن چه را كه او براى آنها بيان مى كرد، با جان و دل مى پذيرفتند و نتيجه آن تبليغ، تربيت شخصيت هاى

عظيمى همانند؛ كميل بن زياد نخعى و عابس بن شبيب شاكرى مى باشد و همه اين ها، به بركت اين مُبلّغ در يمن بود.

يكى از شخصيت هاى والايى كه تحت تأثير اين تبليغات قرار گرفت، وجود مبارك مالك اشتر نخعى است كه اميرالمؤمنين عليه السلام بعد از شهادت مالك در مسجد كوفه فرمودند: هيچ مادرى نمى تواند مانند مالك را به دنيا بياورد.

به خصوص در يمن، قبيله اى به نام بنى شاكر، به واسطه تبليغ اين مبلِّغ تربيت شدند كه اميرالمؤمنين عليه السلام درآخر عمر مبارك خود فرمودند: اگر تعداد نفرات قبيله بنى شاكر هزار نفر بود، من با كمك آن هزار نفر، پرچم توحيد را در كل كره زمين برافراشته مى كردم.

وقتى پيغمبر صلى الله عليه وآله نامه اهل يمن را مشاهده نمودند، اميرالمؤمنين عليه السلام را به عنوان مبلِّغ انتخاب كردند و فرمودند: على جان! شما بايد براى تبليغ دين اسلام به كشور يمن برويد. حضرت بايد خانه، زندگى، همسر و دو فرزندش را رها كند و براى تبليغ به يمن برود؛ يعنى بايد تلخى و ناگوارى هاى راه اين سفر و فراق خانواده را به تنهايى تحمل كند و صبر به خرج دهد. بايد با صبر، افق طلوع بخش عمده اى از خيرات و درجات براى انسان ها باشد.

حضرت على عليه السلام اعلام آمادگى كردند. پيغمبر صلى الله عليه وآله به خاطر اين كه ارزش و منزلت مبلِّغ را براى ديگران بيان كنند، اميرالمؤمنين عليه السلام را در آن گرماى پنجاه درجه، از مسجد تا بيرون شهر مدينه پياده بدرقه كردند.

كسانى كه در طول تاريخ، با روحانى واجد شرايط سر و كار داشتند؛ منافق، توده اى، حرام خور، بى دين و گرفتار فساد زمان خود نشدند. اگر در هر دوره اى- به خصوص در اواخر دوران قاجاريه و بعد از آن- و در اين زمان، به اصل روحانيت حمله مى شود، به اين علت است كه دشمن مى داند تربيت شدگان روحانىِ معنوى و واجد شرايط، حمّال او نخواهند شد.

اگر همه تربيت شوند و در كنار روحانى واجد شرايط زندگى كنند، مشروب فروشان، قماربازها، حرام خورها، زناكارها و مفسدين نمى توانند زمينه فساد را به وجود بياورند. دروغ، غيبت، تهمت و افترا ترويج پيدا نمى كند، چون همه اين موارد از ابزار دشمن است.


منبع : پایگاه عرفان
0
0% (نفر 0)
 
نظر شما در مورد این مطلب ؟
 
امتیاز شما به این مطلب ؟
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

آخرین مطالب

کاروان ابی‌عبدالله(ع) و شهود قلبی حق
توحید عاطفی، زیباترین و شیرین‌ترین سخن‌ها
آثار رحمت خدا
ناله شیطان از کسب حلال مسلمانان
بشارت به توبه كنندگان واقعى
اهل معرفت و اهل توحيد
گناه و سبب آن - جلسه بیست و چهارم – (متن کامل + ...
مال حرام‏
نفس - جلسه بیست ودوم
عشق بندگان ویژه به پروردگار

بیشترین بازدید این مجموعه

مرگ و فرصتها - جلسه سوم
آياتى در تبيين هدايت و ضلالت
هدف خلقت از زبان امام على عليه السلام‏
قلب: فرعون وجود يا يوسف مصر؟
دلبستگى به دنيا، مانع از توبه
شير دار شدن سينه خشكيده حليمه
حركت توحيدي امام حسين (ع)
آن سه کار چیست؟
یزد حسینیه آیت‌الله شهید صدوقی دههٔ سوم صفر 1395 ...
حسن فعلی و فاعلی، شرط قبولی اعمال

 
نظرات کاربر

پر بازدید ترین مطالب سال
پر بازدید ترین مطالب ماه
پر بازدید ترین مطالب روز



گزارش خطا  

^