فارسی
يكشنبه 04 آذر 1403 - الاحد 21 جمادى الاول 1446
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 0

تبديل مهرورزى به رضوان الهى

ما تبديل عنصرى را به عنصرى ديگر و تبدل نيرو و انرژى را به ماده را به انرژى و انرژى را به قدرت كامله حق هر لحظه در عالم طبيعت مشاهده مى كنيم و باور مى نماييم كه اين كار يعنى تبديل و تغيير فعل حضرت حق براى وجود مقدسش بسيار آسان است و نتيجه مى گيريم كه اين برنامه در عالم معنى و ملكوت هم از بركت قدرت و رحمت حق صورت مى گيرد و بر اساس آيات و روايات ، حالات مثبت قلب و كارهاى پاك انسان به بهشت و رضوان اكبر تبدل مى يابد .مگر نه اين است كه در فصل بهار به قدرت بى نهايت حضرت حق ، باران و خاك و هوا و دانه هاى نباتى به هزاران نوع گل و گياه و درخت و ميوه تبديل مى شود و فضاى حيات ، سبزى و خرمى و شادابى و طراوت مى گيرد و صورتى زيبا و شگفت انگيز و بهجت آور پيدا مى كند ؟ !شما به بعضى از خاك هاى زبر و شور و آب هايى كه اندكى تلخ است بنگريد كه از آن ميوه هاى شيرين بيرون مى آيد كه گاهى شيرينى آن گلو و لب را تحت تأثير قرار مى دهد .آرى ؛ آن خدايى كه خاك شور و آب تلخ را در منطقه گرمسار ايران و جنوب استان خراسان به خربزه و گرمك و تيل بسيار شيرين تبديلمى كند و آب و خاك سياه و كود بد بو را به گل ياس و گل مريم و گل رز و گياهان معطر تغيير مى دهد ، حالات مثبت قلب و اعمال شايسته را به بهشت و رضوان تبديل مى كند و اين كار بر او سخت و دشوار نيست .ولى بايد به اين معنا توجه داشت كه فقط حالات مثبت و اعمال صالحه همچون محبّت و عشق مثبت و خدمت به خلق كه از انسان هاى پاك و مؤمن سر مى زند قابليت تبديل به بهشت و رضوان را دارد ، اما حالات منفى مانند عشق حيوانى ـ كه محصولش بى بند و بارى و توسعه فساد و گسترش فحشا و منكرات و ويرانى نظام خانواده و از هم پاشيدگى شيرازه جامعه و تخريب اخلاق و قاتل روان و سبب اضطراب است ـ و نيز اعمال زشتى كه از اين عشق غير انسانى و محبّت غير اخلاقى و كشش حيوانى پديد مى آيد ، تبديل به ننگ دنيا و عذاب آخرت مى شود و صاحبش را ـ چنانچه به توبه و پاكسازى باطن موفق نشود ـ براى ابد دچار حسرت و اندوه و پشيمانى و ندامت و نهايتاً دوزخ سوزان و خشم و غضب حضرت حق مى كند .

 عشق هايى كز پى رنگى بود   عشق نبود بلكه آن ننگى بود

آرى ؛ به قول عارف رومى ، نام اين حالت را نبايد عشق گذاشت كه اين حالت در صورتى كه در قلب پديد شود ، عشق نيست بلكه ننگ است ، عشق چنانچه حقيقى و ملكوتى و عرشى و انسانى باشد مايه اصلاح و سبب ريشه كن شدن فساد و كليد حل مشكلات و مايه عبادت و بندگى و خدمت به خلق خدا و نفع رسانى به ديگران است .عشق و محبّت به ديگران ، پيامبران را ـ در مسير هدايت و هدايت گرى ـ وادار به استقامت و تحمل انواع مشكلات و سختى ها كرد .مهرورزى به ديگران ـ در طريق حق و حقيقت ـ امامان معصوم قدس سرهما به ويژه حضرت امام حسين عليه السلام و ياران با وفايش را در گردونه ايثار جان به پيشگاه حضرت محبوب نمود .اولياى حق به دنبال چنين عشق مثبت و مهرورزى شگفت انگيزى به حل مشكلات خلق و رسانيدن سود دنيا و آخرت به مردم واداشته مى شوند .

زمينه هاى ظهور محبّت و عشق

1 ـ ياد خدا

اخلاق شناسان درست كار و عارفان دل آگاه شايسته كردار ، بر اساس آيات و روايات مى گويند :اگر انسان از ياد حق و توجه به پروردگار و قيامت و همه امور زندگى غافل و بى خبر بماند و خود را از كارهاى پسنديده و عمل صالح دور نگهدارد و از پاكان و نيكان فاصله بگيرد ، به تدريج قلبش به سوى ظلمت و تاريكى و سگ صفتى و حيوانيّت مى رود و نهايتاً از رقت و دل سوزى و مهرورزى و محبّت خالى مى شود و به قول قرآن :. . فَهِىَ كَالْحِجَارَةِ أَوْ أَشَدُّ قَسْوَةً . . . .. . . مانند سنگ يا سخت تر . . .خشك و بى خاصيت و عضوى بريده از خير و رحمت مى گردد و به فرموده اميرالمؤمنين عليه السلام :« فَالصُّورَةُ صُورَةُ إنْسَانٍ وَالْقَلْبُ قَلْبُ حَيَوَانٍ » .صورت ، صورت انسان و قلبى چون قلب حيوان .
مى شود .قرآن مجيد به همه مؤمنان فرمان مى دهد :. . . وَاذْكُرُوا اللّه َ كَثِيراً لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ  .. . . و خدا را بسيار ياد كنيد تا رستگار شويد .
خدا را بسيار و هميشه و همه جا ياد كنيد تا به مراد و هدف مثبت خود دست يابيد و بر ناملايمات و مصائب پيروز شويد و به پاداش و ثواب عظيم حق برسيد .انسان اگر در ناملايمات و مصائب به ياد خدا باشد ، سنگينى و وزن ناملايمات و مصائب يقيناً سبك مى شود و به خاطر خدا آن ها را با روشى درست و صحيح تحمل مى كند و با صبر و استقامتش كه براى حفظ دينش به كار مى گيرد ، درى به سوى رحمت دوست بر روى خود گشايد .انسان اگر هنگام رسيدن اوقات نماز و روزه و حج و پرداخت زكات و صدقه و خمس به ياد خدا باشد ، بى ترديد نماز مى خواند و روزه مى گيرد و زكات و صدقه و خمس مى پردازد و از زيان زدن به آنان خوددارى مى كند و جز با اخلاق خوش و رفتار پسنديده با آنان رفتار نمى كند و براى فهم اهداف خلقت خويش و تكاليف و مسئوليت هايش به كسب معرفت و آگاهى برمى خيزد و به يادگيرى اصول اسلام و احكام و فروع و معارف حقه قيام مى كند .

بر گرفته از کتاب فرهنگ مهرورزی استاد حسین انصاریان

0
0% (نفر 0)
 
نظر شما در مورد این مطلب ؟
 
امتیاز شما به این مطلب ؟
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

آخرین مطالب

على بن مهزيار و ديدار با امام عصر (عج)
هدایتگری امام عصر(عج) در قرآن چگونه عنوان شده است؟
زندگی ما رنگ و بوی امام زمان(عج) دارد؟
اشکهای ارزشمند
دفتر گل از مهدی فخارزاده
کج شد ره مکه به سوی کرببلا از نصرت الله جمالی
پیامبر گرامی اسلام را آنگونه که بود، بشناسیم
مسیری که بر اهل بیت خیلی سخت گذشت
نماز امام حسين (ع) در حوائج
ظهرعاشورا حسین بن علی یاور نداشت

بیشترین بازدید این مجموعه

حقوق زن و شوهر در اسلام
پيوند حج با امامت و ولايت
هفت نمونه‌ از احیای مردگان در کلام قرآن
مال حلال و حرام در قرآن و روايات‏
كسب و تجارت‏
گذری بر فضایل حضرت زهرا سلام الله علیها
"قرآن صاعد" یعنی چه؟
سوره ای از قران جهت عشق و محبت
کرامات و معجزات حضرت فاطمه زهرا (س) (2)
متن دعای معراج + ترجمه

 
نظرات کاربر

پر بازدید ترین مطالب سال
پر بازدید ترین مطالب ماه
پر بازدید ترین مطالب روز



گزارش خطا  

^