فارسی
پنجشنبه 08 شهريور 1403 - الخميس 22 صفر 1446
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه

0
نفر 0

پيغمبران و حجت وحى و نبوت

بسيارى از دانشمندان امروزى كه در وحى و نبوت كنجكاوى كرده اند مسئله وحى ونبوت و مسائل مربوط بآنرا با اصول روانى اجتماعى توجيه نموده اند ميگويند پيغمبران خدا مردانى پاك نهاد , بلند همت و بشر دوست بوده اند كه براى پيشرفت مادى و معنوى بشر و اصلاح جامعه هاى فاسد قوانين و مقرراتى تنظيم نموده اند مردم را بسوى آن دعوت كرده اندوچون مردم آن روز زير بارمنطق عقل نميرفته اند براى جلب اطاعت مردم , خود و افكار خودرا بعالم بالا نسبت داده اند و روح پاك خود را روح القدس و فكرى كه از آن ترشح ميكند ( وحى و نبوت ) و وظائفى را كه از آن نتيجه گرفته ميشود ( شريعت آسمانى ) و بياناتى كه مشتمل بآنهاست مثلا ( كتاب آسمانى ) ناميده اند .
كسيكه با انصاف و نظر عميق بكتب آسمانى و بويژه بقرآن كريم و همچنين بشريعت پيغمبران نگاه كند , ترديد نخواهد داشت كه اين نظريه درست نيست .پيغمبران خدا مردان سياست نبودند بلكه مردان حق و سراپا صدق و صفا بودند .
چيزى را كه درك ميكردند بيكم و كاست ميگفتند و آنچه را ميگفتند ميكردند و آنچه مدعى بودند شعور مرموزى بود كه با مدد غيبى بايشان اضافه ميشد و از آن راه وظائف اعتقادى و عملى مردم را از پيشگاه خدائى فرا گرفته بمردم تبليغ ميكردند .
و از اينجا روشن ميشود كه براى ثبوت دعوى نبوت , حجت و دليل لازم است و مجرد اينكه شريعتى كه پيغمبر ميآورد مطابق عمل ميباشد , در صدق دعوى پيغمبرى كافى نيست زيرا كسى كه دعوى پيغمبرى ميكند علاوه بر دعوى صحت شريعت خود دعوى ديگرى دارد و آن اين است كه با عالم بالا رابطه وحى و نبوت دارد و از جانب خدا مأ موريت دعوت يافته است و اين دعوى در جاى خود دليل ميخواهد .
و از اين روى بود كه ( چنانكه قرآن كريم خبر ميدهد پيوسته مردم با ذهن ساده خود از پيغمبران خدا براى اثبات صدق دعوى نبوت معجزه ميخواسته اند .
و معنى اين منطق ساده و درست اين است كه وحى و نبوت كه پيغمبر خدا دعوى ميكند در ساير مردم كه مانند وى انسانند يافت نميشود و ناچار نيروئى است غيبى كه خدا بطور خرق عادت به پيغمبر خود داده كه بوسيله آن سخن خدا را شنيده از روى مأ موريت , بمردم برساند اگر راست است , پس پيغمبر از خداى خود بخواهد كه خارق عادت ديگرى بوجود آورد كه مردم بوسيله آن صدق نبوت پيغمبر ( مدعى نبوت ) را باور كنند .چنانكه روشن است درخواست معجزه از پيغمبران طبق منطقى است درست و بر پيغمبرخداست كه براى اثبات نبوت خود ابتداء يا طبق درخواست مردم , معجزه بياورد و قرآن كريم نيز اين منطق را تأ ييد كرده از بسيارى از پيغمبران ابتداء يا پس از درخواست مردم معجزه نقل ميفرمايد .
البته بسيارى از كنجكاوان تحقق معجزه ( خرق عادت ) را انكار نموده اند ولى سخنشان بدليل قابل توجهى تكيه نميدهد و علل و اسبابى كه براى حوادث تاكنون با تجربه و فحص بدست ما رسيده هيچگونه دليلى نداريم كه آنها دائمى هستند وهيچ حادثه اى هرگز با غير علل و اسباب عادى خود متحقق نميشود و معجزاتى كه به پيغمبران خدا نسبت داده شده محال و خلاف عقل ( مانند زوج بودن عدد سه ) نيستند بلكه خرق عادت ميباشد در صورتيكه اصل خرق عادت ازاهل رياضت بسيار ديده و شنيده شده .

منبع : پایاه اهل بیت (ع)

0
0% (نفر 0)
 
نظر شما در مورد این مطلب ؟
 
امتیاز شما به این مطلب ؟
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

آخرین مطالب

پیكار با بدعت گزاران!
راه حل اصلاح بی ‎حیایی
پیامبر طبیب بود، نه شلاق ‌به ‌دست!
مردی که 16 بار پای پیاده به حج رفت، امام حسین (علیه ...
اشک تمام موجودات در عزای سیّدالشهدا علیه السلام
نقش اهل بیت پیامبر در تبیین و پاسداری از حریم ...
آغاز امامت امام مهدی(عج)
عید فطر و اهمیت دعا برای امام عصر(عج)
متن نامه‌های پیامبر اسلام به سه پادشاه بزرگ
نخستین کسی که وارد جهنم می شود!

بیشترین بازدید این مجموعه

متن نامه‌های پیامبر اسلام به سه پادشاه بزرگ
تعریف عدل الهی
خیر از منظر قرآن کریم
تبیینی بر مسئله حجاب
حیاء، مقوله‌ای فراتر از عقل!
تنها راه خوشبختی اینجاست!
سفره بهشتی، غذای آسمانی
هدف اساسى اسلام نسبت به خانواده‏  
طهارت امام حسین(ع) و یارانشان
متن دعای معراج + ترجمه

 
نظرات کاربر

پر بازدید ترین مطالب سال
پر بازدید ترین مطالب ماه
پر بازدید ترین مطالب روز



گزارش خطا  

^