پرسش: |
فلسفه این که در بعضی احادیث آمده است که زیارت کربلا برابر با هزار حج است یا زیارت امام رضا (ع) مانند 80 بار حج است، چیست؟ آیا به این معنی است که زیارت قبر ائمه (ع) بالاتر از حج رفتن است؟ |
|
پاسخ: |
1ـ همیشه این اصل را در این مورد مد نظر داشته باشیم که اثبات یک شیء به معنای نفی غیر آن شیء نیست.
وقتی الف را به خوبی توصیف میکنیم مراد ما آن نیست که حتما (ب) بد و نادرست است.
2ـ مسلما نظر روایات ناظر و معطوف به حج مستحبی است نه واجب.
3ـ تمام اعمال مسلمین و رفتارهای دینی آنان جهت (هدایت) و رسیدن به (حقیقت) است و اگر کسی شبها بیدار و روزها صائم باشد، اما انحراف عقیدتی و فکری داشته باشد، به حقیقت نرسیده است و سعی او بی فایده خواهد بود. پس در اسلام برای عقیده و اندیشه صواب حساب ویژهای باز شده است و به راحتی نمیتوان از آن گذشت.
4ـ امامت حامل حقیقت دینی و حقیقت شریعت و معارف قرآن است و به تعبیر پیامبر اکرمصلی الله علیه وآلهاگر به آنان و قرآن تمسک جسته شود هرگز گمراهی در بین نخواهد بود. (فان تمسکتم بهما لن تضلوا ابدا) که در حدیث شریف ثقلین که مورد قبول شیعه و اهل سنت آمده است. دوری از ائمه اهل البیتعلیهم السلامدوری از حقیقت دینی است و هرگاه از حقیقت دینی دور شویم دیگر اعمال هم سود بخش نخواهند بود چرا که ما را به آن مقصود اصلی نزدیک نمینماید. میبینیم که قرآن کریم، اهل البیت را مطهر و تطهیر شده از جانب اراده الهی میشمارد و هم اجر رسالت پیامبر اکرم(ص) را مودت ودوست داشتن این خانواده میداند.
5ـ با توجه به نکات فوق می گوییم که اولا ثواب بعضی از زیارتها بیشتر از حج محاسبه شده است و اینجا هم مراد حج مستحبی است نه حج واجب و ثانیا مراد آن زیارتی است که از روی معرفت و شناخت واقعی به مقامات ائمهعلیهم السلامو مقام قربی و واقعی آنان نسبت به حضرت حق میباشد. با این حساب ضمن اینکه حج از اعمال و عبادات بسیار محترم و مورد سفارش است اما آثار و فوائد تمام اعمال در حج نهفته نیستند.
همانگونه که نماز با همه اهمیت و بزرگی مقامی که دارد و عمود خیمه دین و معراج مؤمن شمرده شده است و صد البته از حج بالاتر و والاتر است در روایات وارد شده است که یک ساعت نگاهبانی دادن در راه خدا از هزار رکعت نماز (البته مستحبی) بالاتر میباشد که مراد تحقیر نماز نیست بلکه تعظیم جهاد میباشد.
همین طور در روایات مذکور مراد تحقیر حج نیست بلکه معرفی جایگاه زیارت اولیاء دین و اولیاء خداونداست. به هر تقدیر حرمت مؤمن که قلب و حقیقت او عرش رحیمی است از کعبه بالاتر است و ا ئمهاهل البیت علیهم السلامکاملترین و تامترین مصداق مؤمن بلکه رئیس مؤمنان میباشند. و در زیارت آن نوعی حفظ حرمت و ابزار وفاداری و رفتار مودت آمیز است. البته حج واجب در جای خود محفوظ است و هیچ عملی جایگزین آن نخواهد بود. |