قضاوت اسلام درباره صاحب مال
نظر اسلام و نظر همه پيغمبران خدا عليهمالسلام و ائمه طاهرين عليهمالسلام به مال، در رابطه با وضعيت صاحب مال است. براى خود پول، مال و ثروت رنگى را تعريف نمىكنند. خوبى و بدى گفته نمىشود. مثبت و منفىها، درباره مال قضاوت نمىشود.
يك شمشيرى كه روى زمين افتاده است، يك آهن پاره است. پيغمبر كه اين شمشير را مىبيند، هيچ نظرى درباره اين شمشير ندارد كه اين شمشير خوب است يا بد؟ اثر مثبت دارد، يا اثر منفى؟ صبر مىكند ببيند اين اسلحه، اين شمشير دست چه كسى مىافتد. اگر اين شمشير را اميرالمؤمنين عليهالسلام بردارد و با اين شمشير بزند، گلوى مبارك پيغمبر صلىاللهعليهوآله به اذن خدا اين جمله ابدى را بر صفحه هستى ثبت مىكند:
« ضربةُ علىٍ عليهالسلام يوم الخندق أفضل من عبادة الثقلين »
همين يك ضربتى كه على عليهالسلام زد، شايد دو سه ثانيه هم بيشتر طول نكشيده است، دست بالا رفته و شمشير پايين آمده است، با حركت دست مولا، عمرو بن عبدود را از پا درآورده است، بهره الهى همين شمشير زدن را اگر در ترازو بگذارند و كل اعمال جنّ و انس تاريخ را در يك كفه ديگر بگذارند، كار على عليهالسلام سنگينتر است.
شمشير دست اميرالمؤمنين عليهالسلام بيايد، آن وقت خدا، انبيا و ائمه عليهمالسلام قضاوت مىكنند، همين شمشير، همين آهن، همين تيغ كج آهنگرى شده، همين آب داده شده، وقتى كه در مشت ابن ملجم قرار مىگيرد، پيغمبر عمل او را به عنوان
« أشقى الأوّلين و الآخرين »
تعريف مىكند و مىنماياند.
يعنى اين حركت دست ابن ملجم بار گناهش با بار گناه هيچ گناهكارى در تاريخ قديم و آينده بشر قابل مقايسه نيست.
English