فارسی
يكشنبه 03 تير 1403 - الاحد 15 ذي الحجة 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه

0
نفر 0

وحدت مسلمين باید حول چه محورى صورت بگيرد؟

آنچه افراد بايد در آن وحدت داشته باشند، خط اسلام راستين است كه در خط امام«ره» متبلور می باشد اگر افراد اسلام را معيار قرار دهند به هيچ وجه درگيرى به وجود نمى آيد و اختلاف باقى نمى‌ماند و اختلاف‌های سليقه‌اى بزودى حل مى شود و ضررى ايجاد نمى كند. بر اين اساس بايد توجه داشت كه افراد تا چه مقدار معيارهاى اسلامى را در نظر بگيرند و تا چه اندازه به اهداف گروهى توجه مى‌كنند.

 

پرسش: باتوجه به اين كه آمريكا دو كشور مسلمانِ افغانستان و عراق را اِشغال كرده، وظيفه مسلمانان در برابر اين عمل چيست؟ وحدت مسلمانان در كجا كارآيي دارد؟ چرا اتحاد مسلمانان در برابر اشغالگران بسيار ضعيف است؟
پاسخ: مسلمانان در برابر كساني كه به كشورشان تجاوز شده و به مردم ستم روا داشته اند، وظايف متعدّدي دارند كه به برخي از آن ها اشاره مي شود:
1 – همگرايي:
متأسفانه يكي از آسيب هاي جهان اسلام اختلاف است كه زمينه تجاوز دشمن به جهان اسلام را فراهم مي كند. اگر مسلمانان همگرايي و وحدت داشتند، دشمنان به فكر تجاوز به كشورهاي اسلامي را نمي‌افتادند.
امروزه مهم ترين وظيفه مسلمانان آن است كه اختلافات غير منطقي را كنار گذاشته، با يكديگر متحد شوند. در آموزه هاي ديني به همگرايي اسلامي بسيار سفارش شده است. يكي از راهكارهاي خاتمه دادن به اشغال افغانستان و عراق اتحاد مسلمانان است، البته اتحاد مسلمانان نخست بايد از درون خود كشورها شروع شود تا بستر و زمينه وحدت ديگر مسلمانان فراهم گردد. بر اين اساس بايد مردم عراق و افغانستان با عوامل اختلاف مبارزه نموده و وحدت را به نمايش گذارند.
2 – دفاع:
يكي از وظايف بسيار مهم مسلمانان دفاع از انسان‌هايي است كه به آن ها ستم و تجاوز شده است. بعد از آنكه همگرايي بين مسلمانان به وجود آمد، همگان وظيفه دارند كه با اتخاذ سياست هاي معقول و بهره گيري از راهكارهاي همسو با شرايط زمان به دفاع بپردازند. در آموزه هاي ديني همگان به حمايت و دفاع از مظلومان فراخوانده شده اند. (1)
3 - رشد سياسي:
يكي از وظايف مهمّ مسلمانان رشد سياسي است؛ يعني مسلمانان بايد مشكلات جهان اسلام را درك كرده، دوست و دشمن را بشناسند و راه هاي مقابله با توطئه و تجاوز را خوب درك كنند. متأسفانه نبود رشد سياسي مسلمانان موجب شده است كه مسلمانان دشمنان خويش را نشناخته و از سياست هاي شيطاني آن ها غافل شوند.
رشد سياسي مسلمانان موجب مي شود كه مسلمانان وحدت داشته باشند، و به حمايت از يكديگر بپردازند.
امروزه همه مسلمانان بايد بدانند كه مسأله فلسطين، عراق و افغانستان متعلق به همۀ جهان اسلام بوده و استكبار جهاني دشمن همه مسمانان مي باشد. در تضعیف اتحاد مسلمانان در برابر دشمنان عوامل متعدد نقش دارند. مانند عدم رشد سياسي، قوم و قبيله گرايي ، سياست هاي خصمانه دشمنان مشترك براي ايجاد اختلاف و سياست هاي برخي از حكومت ها اسلامي كه متأسفانه بقا و دوام خويش را در اختلافات داخلي جستجو مي كنند.
پي نوشت ها:
1 - نساء، آيه 75.

 

 

0
0% (نفر 0)
 
نظر شما در مورد این مطلب ؟
 
امتیاز شما به این مطلب ؟
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

آخرین مطالب

چرا خداوند قابل دیدن نیست؟
منظور از خودشناسي و خودسازي چيست؟
عالم غیب و شهود چیست و در آیات و روایات چگونه مطرح ...
چرا پیامبران در منطقه خاورمیانه بوده اند؟
سادات رضوی به چه کسانی می گویند؟
اینکه گفته می‌شود «بچه ای که متولد می شود تا هفت ...
واژه کربلا در کلام اهل بیت به چه معناست؟
سعادت و خوشبختی چیست و چگونه حاصل می شود ؟
آیا امیرالمومنین در زمان حیاتشان به ایران آمدند ...
معنای تقوا چيست ؟

بیشترین بازدید این مجموعه

چگونه بفهميم كه خداوند ما را دوست دارد و از ...
سرانجام كسي كه نماز نخواند چه مي شود و مجازات او ...
رضايت و خشنودي خدا در چیست و چگونه خداوند از ...
 معنای قربه الی الله چیست؟ "من به خدا نزدیکتر ...
عالم غیب و شهود چیست و در آیات و روایات چگونه مطرح ...
معنای غدیر چیست؟ و چرا عید غدیر خم به این نام ...
راه ترک خودارضایی ( استمنا ) چیست؟
چرا پیامبران در منطقه خاورمیانه بوده اند؟
برای در امان ماندن از جن زدگی چه باید کرد؟
چرا سگ نجس است و نمی‌توان آن را درخانه نگه داشت؟

 
نظرات کاربر

پر بازدید ترین مطالب سال
پر بازدید ترین مطالب ماه
پر بازدید ترین مطالب روز



گزارش خطا  

^