فارسی
جمعه 29 تير 1403 - الجمعة 11 محرم 1446
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه

0
نفر 0

مفهوم جباريت خداوند


مى دانيم يكى از اسامى خداوند «جبّار» است. جبار صيغه مبالغه است، يعنى خدايى كه بسيار بسيار جبران كننده است: شكستگى ها و خلأها و از دست رفته ها را او جبران مى كند. او بسيار جبران كننده است، كم هم نه؛ مثلا، اگر يك تومان از دست كسى برود، با يك ميليون تومان جبران مى كند؛ اگر كسى در راه عبادت او چشم، گوش يا دست خود را از دست بدهد، او با اعطاى بدنى بهشتى و ابدى اين نقص را جبران مى كند؛ اگر كسى پول خود را در راه خير مصرف كند، فقط هفت صد برابر در دنيا براى او جبران مى كند. حال، وضعش در قيامت بماند.

بنابراين، جبار يعنى خدايى كه بسيار جبران كننده است.

به هرحال، اين پدر و مادر به اين پسر خيلى دل بسته بودند و همين يك فرزند را هم داشتند. قرآن مى فرمايد: اين فرزند در حادثه اى از دست رفت و آن ها را داغدار كرد؛ آرى:

بتوان ز جگر بريد پيوند

 

ديدن نتوان خراش فرزند.

     

ولى چون آن ها بندگان خوب و صالح و شايسته اى بودند، بر اين مصيبت صبر كردند. بعد از مدتى نيز، پروردگار عالم دخترى به آن ها عنايت كرد كه از مصاديق قول خداوند در سوره آل عمران: «و ليس الذكر كالانثى» بود.

به راستى، اين دختر كجا و آن پسر كجا؟ اگر آن پسر بزرگ مى شد، هيچ چيز نصيب والدين خود نمى كرد، لذا خداوند بر پرونده اش قلم كشيد و او را از آنان گرفت تا در عوض به سبب فرزند بهترى اين مصيبت را جبران كند.

در اين جا ممكن است عده اى بگويند: خدا كه مى خواست فرزند ما را بگيرد، از اول او را به ما نمى داد بهتر نبود؟ درحالى كه خداوند به ما فرزند مى دهد و از ما مى گيرد تا هم صبر و رضايت ما را بيازمايد و هم در زندگى آن را به وجهى جبران كند كه در عالم نمونه اى نداشته باشد.

به واقع، معلوم نيست اين پدر و مادر چه دعاى خالصانه اى كرده بودند و با چه خلوصى به پروردگارشان گفته بودند: «ربنا هب لنا من ازدوجنا و ذرياتنا قرة اعين و اجعلنا للمتقين اماما». اما امام صادق، عليه السلام، مى فرمايد: از نسل اين دختر هفتاد پيغمبر به وجود آمد.

اين معنا جباريت خداست. خداوند دعاب دعاكنندگان عاقل را مستجاب مى كند؛ خلأ مردم با ايمان را جبران مى كند؛ و اگر چيزى را از دست كسى به مصلحت بگيرد، بهتر از آن را به او عنايت مى كند.

«ما ننسخ من آية أو ننسها نأت بخير منها أو مثلها ألم تعلم أن اللّه على كل شي قدير».

هر آيه اى را كه [محتوى حكم يا احكامى است، وقتى بر پايه مصلحت يا اقتضاى زمان ] از ميان برداريم يا به تأخير اندازيم، بهتر از آن يا مانندش را مى آوريم. آيا ندانسته اى كه خدا بر هر كارى تواناست؟

 


منبع : پایگاه عرفان
0
0% (نفر 0)
 
نظر شما در مورد این مطلب ؟
 
امتیاز شما به این مطلب ؟
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

آخرین مطالب

استفاده از حربه گریه در فریب مردم
مرگ و عالم آخرت - جلسه هفدهم (2) - (متن کامل + عناوین)
بهره‏گيرى از قرآن در ماه رمضان
اقسام علم در قرآن بر اساس سخن اميرالمؤمنين (ع)
آثار ديندارى واقعى در قرآن
توجه به رعايت حقوق همگان
خودشناسی - جلسه هفتم
تهران - حسینیۀ هدایت - دهۀ اول محرّم - پاییز 1395هـ.ش ...
امتياز انسان در انسان شدن
اخلاق، نيك و جذب مردم

بیشترین بازدید این مجموعه

راه اصلاح مفاسد نفس - جلسه اول
اجازه گرفتن حضرت قاسم(ع) برای رفتن به میدان و ...
اسارت حضرت زنیب کبری و اهل بیت امام(ع) و بردن ...
بافت اصلى آفرينش انسان‏
عمل امام حسين، عليه السلام، گوياى اين حقيقت ...
مفهوم جباريت خداوند
امتياز انسان در انسان شدن
ارزشها و لغزشهاى نفس - جلسه پنجم – (متن کامل + ...
تربيت شده مكتب ماديگرى
دشمن دیرین پروردگار کیست؟

 
نظرات کاربر

پر بازدید ترین مطالب سال
پر بازدید ترین مطالب ماه
پر بازدید ترین مطالب روز



گزارش خطا  

^