فارسی
چهارشنبه 27 تير 1403 - الاربعاء 9 محرم 1446
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه

1
نفر 0

حرمت مؤمن از كعبه بالاتر است‏


مرحوم آيت اللّه ملّا مهدى نراقى [4] در كتاب جامع السعادات، كه من در موضوع اخلاق اسلامى كتابى بهتر از آن سراغ ندارم، از علامه بحر العلوم [5] نقل مى كند:

وجود مبارك رسول خدا به هنگام طواف شخصى را ديدند كه پرده خانه كعبه را گرفته و پروردگار عالم را براى حل مشكلش به حرمت كعبه قسم مى دهد. حضرت از طواف بازايستادند و دست مباركشان را روى شانه آن مرد گذاردند و فرمودند: خدا را به چيز بالاترى قسم بده! تو خدا را به حرمت كعبه سوگند مى دهى تا راهى براى حل مشكلت باز كند، ولى بايد خدا را به سوگند بالاترى قسم بدهى!

آن شخص عرض كرد: يا رسول اللّه، من آگاه به سوگندى برتر از اين نيستم. شما به من بياموزيد خدا را به چه چيزى قسم بدهم كه بالاتر از كعبه باشد؟ حضرت فرمودند: اگر اطمينان دارى كه مؤمن واقعى هستى، پروردگار را به حق خودت سوگند بده!

سپس، حضرت رسول درباره مؤمن واقعى توضيح فرمودند كه از توضيح حضرت استفاده مى شود مؤمن واقعى از عيب و نقص معنوى خالى است. [6] مؤمن واقعى نه بخيل است، نه حريص، نه طمّاع، نه حس گرا، نه مادى گرا، نه اهل كينه، نه اهل ريا، نه اهل فتنه، و نه اهل خدعه و نيرنگ؛ مؤمن واقعى انسانى است كه باطنش با پروردگار عالم ارتباط دارد و از پستى ها، رذائل و زشتى هاى شيطانى خالى است. [7] لذا حضرت فرمودند:

اگر اعتماد به خودت دارى كه مؤمن واقعى هستى، پروردگار را به خودت سوگند بده و بگو: خدايا، به حق خودم، مشكل مرا حل كن! بعد فرمودند:

«فإنّ المؤمن أعظم حرمة من الكعبه».

حرمت و احترام و ارزش مؤمن از ارزش كعبه و بيت اللّه بالاتر است.

علتش هم روشن است، زيرا همه امتياز كعبه در اين است كه منسوب به پروردگار و قبله عبادت است و پروردگار، در قرآن مجيد، از آن با عنوان «بيتى» يعنى «خانه ام» ياد كرده است. [9] كعبه، بيش از اين دو مزيت، امتياز ديگرى ندارد:

كعبه يك سنگ نشانى است كه ره گم نشود

 

حاجى احرام دگر بند و ببين يار كجاست.

 

 

 

كعبه يك نشانه است تا همه در يك جهت خدا را عبادت كنند؛ يعنى عبادت به كعبه واقع نمى شود، بلكه كعبه تنها جهت و سمت عبادت را معين مى كند و عبادت در جهت آن براى پروردگار مهربان عالم انجام مى گيرد. آرى:

مقصود تويى كعبه و بتخانه بهانه

وجود مقدس امام دهم، حضرت هادى، عليه السلام، مى فرمايند:

اگر همه دنيا را يك لقمه كنند و من ان را با دست خودم در دهان انسان مؤمنى بگذارم، مى ترسم حق او را ادا نكرده باشم.

 


منبع : پايگاه عرفان
1
0% (نفر 0)
 
نظر شما در مورد این مطلب ؟
 
امتیاز شما به این مطلب ؟
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

آخرین مطالب

مرگ، هديه پروردگار به مؤمن‏
قم حسینیهٔ حضرت آیت‌الله وحید خراسانی وفات حضرت ...
نامعلوم بودن زمان و مكان مرگ‏
تهران_ حسینیه همدانیها رمضان 94 سخنرانی بیست و ...
حكايتى از عالمى خودساخته
اعراض از نماز موجب ارتكاب منكرات‏
تهران ستاد کل نیروهای مسلّح دههٔ سوم ...
نعمت های الهی - جلسه هجدهم - (متن کامل + عناوین)
گره گشایی فقط با اراده خداوند
اتصال همه جانبه به پروردگار

بیشترین بازدید این مجموعه

نامعلوم بودن زمان و مكان مرگ‏
مرگ، هديه پروردگار به مؤمن‏
كمال صلاح اميرالمؤمنين عليه‏السلام‏
خصوصيات بندگان خاص خدا
آگاهى آلودگان به آلودگى عمل خويش‏
عدم تنافى توحيد با استعانت از علل و اسباب‏
نكتۀ سوم: تسبيح و حمد موجودات
بشير و نذير براي همه امت‌ها
قم حسینیهٔ حضرت آیت‌الله وحید خراسانی وفات حضرت ...
همدان/ مهدیهٔ عباس‌آباد/ دههٔ اول ذی‌الحجه/ ...

 
نظرات کاربر

شهیدی
ممنون واقعا مفید و مورد استفاده بود
پاسخ
0     0
2 شهريور 1395 ساعت 09:30 صبح
پر بازدید ترین مطالب سال
پر بازدید ترین مطالب ماه
پر بازدید ترین مطالب روز



گزارش خطا  

^