فارسی
پنجشنبه 06 ارديبهشت 1403 - الخميس 15 شوال 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 0
تاریخ انتشار : 6 شهريور 1391 ساعت 11:53 صبح

استاد انصاریان: وقف ثروت انسان را به ارز آخرتی تبدیل می‌کند

 

استاد حسین انصاریان با بیان اینکه باید آثار، برکات و خدمات وقف را برای مردم به ویژه ثروتمندان و اغنیاء تبیین کرد گفت: یکی از زیباترین، مفیدترین و ارزشمندترین کارهایی که ثروت انسان را به ارز آخرتی تبدیل می‌کند وقف است.

به گزارش خبرگزاری مهر،  استاد  حسین انصاریان مفسر قرآن در جمع مدیران، معاونان و کارکنان سازمان اوقاف و امور خیریه و اداره کل اوقاف استان تهران دیروز چهارشنبه 25مردادماه در سخنانی با تبیین جایگاه و اهمیت فرهنگ و سنت حسنه وقف و آثار و برکات این سنت نبوی و علوی گفت: یکی از زیباترین و مفیدترین کارهایی که از هزاران سال قبل انسان پایه‌گذاری کرد، کارهای ماندگار بود که طول زمان گذشت قرن‌ها و آمد و رفت روزگاران، توان خاموش کردن آن کارهای زیبای بسیار مفید و ماندگار را نداشته و ندارد.

 

استاد انصاریان افزود: بعضی ازآن کارها بقاء‌اش تا روز برپا شدن قیامت است به طور یقین، یک علت هم داشته که این کارهای ماندگار و زیبا و مفید بقا پیدا کرده است، علت بقایش هم ارتباط دادن آن کار با خلوص نیت به پروردگار مهربان عالم بوده و سپرده شدن کار به اراده ابدی خالق متعال است.

 

این مؤلف و مفسر قرآن تصریح کرد: با گذشت زمان، کنندگان‌کار از دنیا رفتند، ولی وکیل زنده دائم آنها پروردگار مهربان، متولی حفظ کار آنها در مقابل هجوم حوادث و هجوم برنامه‌های مخرب روزگار شد.

 

این استاد اخلاق در ادامه افزود: این کارهای زیبای ماندگار و با منفعت را می‌شود در مصادیق گوناگون مشاهده کرد و می‌شود فهمید کننده کار انسان خالصی بوده که خلوص‌اش وارد بدنه کار شده و کار را به اراده پروردگار، گره غیرقابل گشودنی زده و تا امروز آثار آن برپاست، کار سرپاست، دارای بقاء و دوام است.

 

استاد انصاریان در ادامه با بیان شرح ایثار، فداکاری و خلوص نیت هاجر همسر حضرت ابراهیم گفت: شما می‌دانید که در میان دره‌ای در محاصره انواع کوه‌های خشن و سخت و سنگی، دره‌ای که ابراهیم به پرودگار می‌گوید: وادی غیر ذی‌زرع، یک علف سبز درآن دره روییده نمی‌شد. یک قطره آب در آن دره نبود، یک بچه شیرخواره تشنه می‌شود و در معرض مرگ قرار می‌گیرد، این خانم با کرامت و جوان، که خلوص او را خدا می‌داند در چه حدی بود، برای خدا و کمک به این بچه قیام می‌کند، چرا که اگر خلوص نبود، عشق به پروردگار نبود، این رفت و آمد او ماندگار نمی‌شد. اما هاجر برای خدا به عشق خدا برای نجات عبد خدا و آفریده‌اش از کنار کوه صفا تا کوه مروه که بیابان بود، لم یزرع بود و هرم حرارت آفتاب سرابی به شکل آب در برابر او جلوه می‌داد، بخشی را به با پای برهنه روی ریگ‌های تفتیده آرام، بخشی را هروله‌کنان و مجموعا 7 بار این مسیر را طی می‌کند، واقعا للله، ولی اب به دست نمی‌آورد. تا اینکه زمزم از زیر پای بچه می‌جوشد و این عمل نیک هاجر، به شعائر الهی و سعی صفا و مروه تبدیل می‌شود.

 

وی با اشاره به ضرورت تبلیغ درباره وقف تاکید کرد: به مردم بگویید پول‌های متراکم را نگذارند بماند، ورثه می‌خورد و از بین می‌رود، در حالی که وقف زحمات 60 ساله شما را تبدیل به خیر ماندگار و آثار ماندگار می‌کند.

 

استاد انصاریان با انتقاد از عدم وجود دایره‌المعارفی پیرامون آمار و اطلاعات واقفان و خیراندیشان گفت: متاسفانه در ایران بعضی کارها را از اول آمار نگرفتند، خدمات خادمان را آمار نگرفتند یا مثلا فلان ثروتمند چقدر خدماتش اثر داشته است.

 

استاد انصاریان تصریح کرد: برای بیان کار خوب نباید از ریا ترسید، بعداز انجام عمل نیک ریا معنا ندارد. مثلا مدرسه علوم دینی عباسقلی‌خان مشهد که توسط یک فرد عامی بنا شده را ببینید، چقدر طلبه تربیت کرده، چقدر عالم تربیت کرده، چقدر مردم را هدایت کرده است. باید آثار یک محل وقف شده را تدوین و تبدیل به کتاب و مجله گردد و به آدرس ثروتمندان فرستاد، ضرورت دارد آثار، برکات و حسنات وقف را به اغنیا گفت و بگوییم که ثروت شما بعد از مرگتان خرج فساد، خارج رفتن‌ها و لهو و لعب می‌شود البته همه اینها را باید با رفاقت و محبت بیان کنید.

 

استاد انصاریان با بیان ضرورت هدایت همه انسان ها به سمت کار خیر گفت: امیرالمؤمنین می‌فرمایند از آدم‌های بد نباید ناامید شد، لذا سازمان اوقاف سراغ ثروتمندان و اغنیا برود و در قالب آثار مکتوب، آثار و برکات وقف را تبیین کند.

 


منبع : خبرگزاری مهر
0
0% (نفر 0)
 
نظر شما در مورد این مطلب ؟
 
امتیاز شما به این مطلب ؟
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

آخرین مطالب

پیام استاد انصاریان پیرامون عملیات وعده صادق
اعلام برنامه مراسم شب‌های قدر رمضان 1403
برنامه سخنرانی استاد انصاریان در ماه رمضان اعلام ...
مراسم نکوداشت مقام علمی و فرهنگی استاد انصاریان ...
در عرفان اهل‌بیت(ع) مطلقا برتری نژادی مطرح نیست
اعلام برنامه استاد انصاریان در ایام نیمه ماه رجب
پیام استاد انصاریان در پی حادثه تروریستی کرمان
در روایات همواره به نیکی از مردم یمن یاد شده است
مسئولیت سنگینی بر دوش روحانیون قرار گرفته است
اعلام برنامه سخنرانی استاد انصاریان در ایام ...

بیشترین بازدید این مجموعه

همايش آشنايی با حضرت محمد رسول‌الله(ص) در سوئد
پیام تسلیت آیت الله مکارم شیرازی به مناسبت ...
رونمایی از بزرگ‌ترين ساعت جهان در مکه مکرمه
برگزاری مسابقات سراسری حفظ قرآن كريم در برونئی
تاکید مجلس علمای بحرین بر بازسازی مساجد تخریب ...
نجوای پیام بزرگ عاشورا هنوز از حرم زینبی شنیده می ...
ساخت درب ضریح حرم مطهر حضرت عباس(ع) + تصاویر
نگاهی به اثر ۱۵ جلدی استاد انصاریان در باب عرفان؛ ...
استاد انصاریان: گناهان ظاهری و باطنی عامل ...
استاد انصاریان:  ترک مسجد، یکی از علل غفلت/ از خدا ...

 
نظرات کاربر

پر بازدید ترین مطالب سال
پر بازدید ترین مطالب ماه
پر بازدید ترین مطالب روز



گزارش خطا  

^