براى خداوند متعال دو عالم هست، يك عالم به تعبير علمى عالم تكوين است، يا به تعبير ديگر عالم آفاق و يك عالم هم عالم تشريع است، به تعبير ديگر عالم دين است.
عالم آفاق يعنى سماوات يا مجموعه عظيم ستارگان، سحابى ها، كهكشان ها، زمين و تمام موجوداتى كه در آسمان ها و زمين هستند، جماد و نبات و حيوان و انسان همه عالم تكوين يا عالم آفاق است.
عالم تشريع قرآن كريم است و فرمايش هاى حكيمانه انبياى خدا و ائمه طاهرين و اولياى خدا.
اصل پيدايش عالم تكوين و عالم تشريع بر محبت بوده است، اين را ما از آيات قرآن و روايات و اخبار استفاده مى كنيم و آثارى هم كه در هر دو عالم مشاهده مى كنيم نشان مى دهد كه ريشه و پايه هردو عالم محبت و عشق است.
علاقه و محبت و عشق خود حضرت حق علت به وجود آمدن عالم تكوين و عالم تشريع است و هم در باطن تمام موجودات عالم و در باطن همه مفاهيم دينى خداوند متعال عشق و محبت را تبليغ كرده است.
هيچ با انصافى در دنيا نبوده كه اين مسئله را انكار بكند، چرا كه حركات تمام موجودات عالم بر اثر جاذبه عشق و محبت است و بناى تمام مسائل دينى هم براساس عشق و محبت است كه در فلسفه اين معنا را به طور كامل ثابت كردند و مسئله را حسى كردند:
فلك جز عشق محرابى ندارد
جهان بى خاك عشق آبى ندارد
غلام عشق شو كه انديشه اين است
همه صاحبدلان را پيشه اين است
جهان عشق است و ديگر زرق سازى
همه بازى است الا عشق بازى
منبع : پایگاه عرفان