
پناه بردن پيامبر صلى الله عليه وآله از شرّ - نفاثات
تفسير »مجمع البيان « مرحوم طبرسى در قرن نهم - ششصد سال قبل - نوشته شده است . »مجمع البيان « از تفاسير محورى ما است ؛ يعنى در روزگار خودش مانند »الميزان « بوده است ، چون تا زمان مرحوم علامه طباطبايى ، »مجمع البيان « حرف اول را مىزد . »الميزان « كه نوشته شد ، حرف اول را زد . اين قدر اين تفسير قوى است كه اوقاف مصر در چهل سال قبل ، كشورى كه حاضر نيست يك خط از حرفهاى شيعه را روى كاغذ سيگار چاپ كند ، تمام اين ده جلد تفسير را به خرج خودش ، با مقدمه مرحوم شيخ شلتوت(490) چاپ كرد .
اين تفسير وقتى در مصر چاپ شد ، اهل تسنن ، علما و دانشمندان آنها تازه فهميدند كه شيعه چه مىگويد و فرهنگ شيعه چقدر مغز دارد . ترجمه و تفسير مرحوم طبرسى را ببينيد :
» بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ × قُلْ أَعُوذُ بِرَبِّ الْفَلَقِ × مِن شَرِّ مَا خَلَقَ × وَ مِن شَرِّ غَاسِقٍ إِذَا وَقَبَ × وَ مِن شَرِّ النَّفَّثَتِ فِى الْعُقَدِ × وَ مِن شَرِّ حَاسِدٍ إِذَا حَسَدَ «
» نفث « يعنى دميدن . » نفاثات « جمع مؤنث است و جمع مذكر آن » نفاثون « مانند » عالمون « است . قبل از طبرسى نفاثات را به پيرزنهاى جادوگرى كه در زندگى مردم مىدمند معنى مىكردند . اين گونه كه خانمها مىگويند ، پيرزنى جادو كرده و اين عروس و داماد را بسته يا جادو كرده كه دختر ما شوهر نمىرود .
واقعاً پروردگار ، عالم را به دست پيرزنى بگذارد كه عروس و دامادى كه دو سال است عروسى كردهاند ، ببندد ؟ واقعاً يعنى چه ؟
اما توضيح شيخ طبرسى را ببينيد :
خطاب سوره در درجه اول به پيغمبر اسلام صلى الله عليه وآله است ؛ » قل « تو بگو . خيلى عجيب است كه خدا به پيغمبر اسلام صلى الله عليه وآله مىگويد : تو از شرّ زن جوان طنّاز عشوهگرى كه با كمترين حركت ايمان تو را آتش مىزند ، به من پناه بياور . اين درست است يا اين كه به پيرزن بىدندانى كه لب او كج شده هست و اين پسر و دختر را بسته است تفسير كنيم ؟ اگر پيرزن كار از دستش برمىآمد ، گره از زندگى خودش باز مىكرد .
پيغمبر اكرم صلى الله عليه وآله كه ديگر در كمال مصونيت بود . اصلاً قدرت مصونيت پيغمبر اكرم صلى الله عليه وآله را كسى نداشته است ، اما مىفرمايد : به قدرى اين زنان جوان عشوهگر بىايمان و طنّاز پرقدرت هستند كه با يك حركت مىتوانند ايمان تو را به باد بدهند . از شرّ اينها به من پناه بياور ؛ يعنى تو به تنهايى قدرت دفع ضرر آنها را ندارى ، مرا به كمك بگير .
كسى كه به دام » نفاثات فى العقد « بيافتد ، مگر به اين راحتى از آن بند در مىآيد ؟ قرآن مىگويد : اهل تقوا به بند دام آنها نمىافتند ، تا ضرر آنها به اهل تقوا نخورد . اين دومين اثر تقوا است .