
دفن احمد بن اسحاق، با كفن مخصوص
در مسير كرمانشاه و سر پل ذهاب، ايلام و كردستان ، قبرى است كه حرم و گنبد وبارگاه دارد . او كاسبى به نام احمد بن اسحاق قمى بود از اهالى قم كه وكيل وجود مبارك حضرت عسگرى عليه السلام بود .
امام عليه السلام در سامره و احمد بن اسحاق در قم بود . براى سؤالات فقهى و بردن نامههاى مردم از قم راه افتاد و به ساوه ، همدان ، اسدآباد و كرمانشاه آمد ، به سر پل ذهاب رسيد ، به خانه شيعهاى رفت كه شب را بماند و صبح حركت كند به طرف قصر شيرين و خسروى و بغداد و كاظمين و سامره برود . اما در آنجا مريض مىشود و از دنيا مىرود .
صاحبخانه خيلى نگران مىشود ، ولى وقتى بدن احمد بن اسحاق سرد مىشود ، مىبيند درب را مىزنند ، مىرود ، مىبيند كسى با لباس عربى است . سلام كرد و گفت : احمد بن اسحاق در منزل شما فوت كرده است .
بقچهاى به او مىدهد و مىگويد : امام عسگرى عليه السلام كفن مخصوص خودش را به من دادهاند ، فرمودند : از سامره راه بيافت و به سر پل ذهاب در ايران برو ! يكى از ياران واقعى ما در آنجا از دنيا رفته است . به صاحبخانه بگو كه بعد از غسل ، كفن مخصوص مرا به او بپوشاند .
تا كسى اين نكات را در كتابها نبيند ، به عظمت و حقيقت اين آيه :
» إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِندَ اللَّهِ أَتْقَيكُمْ «
پى نمىبرد .
ما واقعاً نيازمند به معنويات هستيم و نمىتوانيم زمانه را مايه عذر گناهان خود حساب كنيم ، چون در همه زمانها فساد بوده است .
گناه قيمت و ارزش انسان را پايين مىآورد ، به همين دليل پروردگار در قرآن از گناه به »اثم ، فسق ، عصيان و ذنب « تعبير كرده است . اينها همه در قرآن كريم آمده است . »اثم « يعنى كار و عملى كه قيمت انسان را نزد پروردگار پايين مىآورد و اگر تداوم پيدا كند ، آن وقت هنگام مردن مىگويند : او نمىارزد كه به او ارفاق كنيم .