فارسی
يكشنبه 06 خرداد 1403 - الاحد 17 ذي القعدة 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 0

سفارش به تقوا

 

از آيات بسيار جالب و حكيمانه قرآن ، آيه سى و يكم از سوره مباركه يونس است كه پروردگار عالم در پايان اين آيه ، با لحن سخت و اعتراض آميزى به مردم خطاب مى كند : چرا اهل تقوا نيستيد ؟ به چه دليل ؟

 اين آيه شريفه بسيار مهم را براى مقدمه انتخاب كردم كه سه بخش ديگر آثار تقوا را از قرآن بررسى كنيم تا دوازده ثمره تقوا گفته شده باشد .

 آيه شريفه هشدارى بسيار سنگين به مغز ، عقل ، فكر و باطن انسان مى دهد ، تا به حقايق عالم توجه پيدا كند و مسأله نيز در رابطه با اعتراض خيلى شديد پروردگار به اين است كه چرا مردم بى تقوا زندگى مى كنند ؟

 آيه مى فرمايد:

  » قُلْ مَن يَرْزُقُكُم مِّنَ السَّمَآءِ وَالْأَرْضِ أَمَّن يَمْلِكُ السَّمْعَ وَ الأَْبْصَرَ وَ مَن يُخْرِجُ الْحَىَّ مِنَ الْمَيِّتِ وَ يُخْرِجُ الْمَيِّتَ مِنَ الْحَىِّ وَ مَن يُدَبِّرُ الْأَمْرَ فَسَيَقُولُونَ اللَّهُ فَقُلْ أَفَلَا تَتَّقُونَ «

 البته در اين آيه شريفه به پنج حقيقت اشاره شده است و در پايان آيه نيز اعتراض شديد حضرت حق به افراد بى تقوا است .

 در اين آيه ، پنج حقيقتى را كه مى خواهد به مردم برساند ، وجود مبارك رسول خدا صلى الله عليه وآله را واسطه قرار داده است كه تو به مردم بگو . جاهايى هست كه پروردگار خطاب مستقيم دارند و » قل « در كار نيست ، اما جاهايى كه » قل « در كار است ؛ يعنى اى پيامبر ! تو بگو ، اين كار علت دارد . بيشتر آياتى كه خطاب مستقيم است ، براى گروه هايى است كه در ارتباط با پروردگار هستند و آشناى حريم شده اند .

 كسى از من پرسيد : چرا مسافر در مسجد الحرام مى تواند نمازها را تمام بخواند ؟ گفتم : براى اين كه در مكه و مسجد الحرام ديگر مسافر نيست ، به مقصد و محبوب رسيده است . وقتى به خدا رسيده است ، ديگر كجا و در چه راهى مى خواهد برود ؟

 آن كسى كه در حرمش ، جلوه حضرت حق است ، باز دستور داده اند كه مسافر مى تواند آنجا نمازش را تمام بخواند ، مانند حرم حضرت سيد الشهداء عليه السلام ، مسجد كوفه و حرم وجود مقدس رسول بزرگوار اسلام صلى الله عليه وآله دو مسجد و دو حرم . در اين اماكن نيز به مقصود رسيده است ؛ اينجا پايان راه است و مسافر به منزل و مقصد اصلى رسيده است ، ديگر نبايد نمازش را بشكند .

 آنجايى كه مردم با خدا رفيق هستند ، خدا خودش با عاشقانش مستقيم حرف مى زند . آنجايى كه مردم مقدارى كم لطف ، بى محبت و دور هستند ، پروردگار عالم ، پيغمبر اكرم صلى الله عليه وآله را واسطه قرار مى دهد كه صداى مرا تو به گوش آنان برسان . چون مقدارى بوى قهر مى آيد . )در اين نكته دقت كنيد(

 در اين آيه نيز پيغمبر صلى الله عليه وآله را واسطه قرار داده است تا با كسانى كه قهر است ، حرف بزند ، بلكه آدم شوند و با خدا آشتى كنند تا از آن به بعد ، خدا با آنها رو در رو حرف بزند . شايد هم حكمتش اين نباشد .


منبع : پایگاه عرفان
0
0% (نفر 0)
 
نظر شما در مورد این مطلب ؟
 
امتیاز شما به این مطلب ؟
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

آخرین مطالب

تهران_ حسینیه همدانیها رمضان 94 سخنرانی نوزدهم
شکیبایی در برابر مشکلات - جلسه اول - (متن کامل + ...
هدايت پروردگار براى بقاى انسان
نماز، بازدارنده از فحشا و منکر
تجلى جمال محبوب بر حضرت موسى عليه‏السلام‏
هدايت تكوينى و تشريعى - جلسه بیست و چهارم (2) – (متن ...
دوگروه شدن مردم دربرابر مشکلات
استعدادهاى انسان
وصيت به امور معنوى
شيطان درون انسان

بیشترین بازدید این مجموعه

مرتبه و درجه انسان متواضع‏
زيبايى در خلقت موجودات‏
سِرِّ نديدن مرده خود در خواب‏
نتيجه تمسك به ذكر بسم الله
قدرشناسى از عافيت و نعمت‏ها
استعدادهاى انسان
تجلی فضل و رحمت از راه رضوان الهی و بهشت
حاج میرزا حسین کوه کمره‌ای سالک حقیقی
ابی‌عبدالله(ع)، همهٔ هستی به‌تنهایی
هزاران جادۀ خطر در راه توحید

 
نظرات کاربر

پر بازدید ترین مطالب سال
پر بازدید ترین مطالب ماه
پر بازدید ترین مطالب روز



گزارش خطا  

^