فارسی
چهارشنبه 05 ارديبهشت 1403 - الاربعاء 14 شوال 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
1
نفر 0

گفت‌ و‌گو با آقای آیت پیمان مدیرعامل مؤسسات: دارالمعارف، دارالعرفان و هدایت

گفت‌ و‌گو با آقای آیت پیمان مدیرعامل مؤسسات: دارالمعارف، دارالعرفان و هدایت

 

جناب عالى که مسئوليت برگزارى دومين همايش حماسۀ حسينى را با موضوع اخلاق و معنويت در حماسۀ حسينى را برعهده داريد، ميزان استقبال و تأثير گذارى همايش اول را چگونه می دانید؟

با فضل پروردگار و عنايت سيدالشهدا(ع) در اولين کنگره علمى حماسۀ حسينى(ع) توفيق يافتيم با اهتمام عاشورا پژوهان و محققين برجسته حوزه و دانشگاه حرکتى علمى و پژوهشى را در زمينه تبيين اهداف و انگيزه ها و تحليل وقايع نهضت عاشورا به طور مؤثر انجام دهيم .

در سال نخست مجموعه اى از مقالات انديشمندان و سخنرانى عالمان برجسته که خود صاحب تأليفات عاشورا پژوهى هستند ارائه گرديد . همچنين از مقام علمى عاشورا پژوه سترگ مرحوم علامه ميرزا خليل کمره اى تجليل به عمل آمد و موسوعۀ 8 جلدى «عنصر شجاعت: 72 تن و يک تن» و کتاب «يک شب و روز عاشوراى» آن مرحوم و متن سخنرانى هاى وى بخصوص در تجليل از مقام شيخ طوسى(ره) به عنوان منشورات کنگره از سوى دبيرخانۀ کنگره انتشار يافت و با استقبال و تجديد چاپ مواجه شدند .

کنگرۀ نخست در سال 1390 ، به نتايج ارزنده اى در تحليل و بررسى وقايع عاشورا و پاسخ گويى به سؤالات و شبهات پيرامون فلسفه و اهداف حماسۀ حسينى(ع) دست يافت و آثار آن کنگره در سايت هاى اینترنتى و در تجديد چاپ هاى متعدد به علاقه مندان عرضه شد و برخى از آثار به زبان هاى مختلف ترجمه و منتشر گرديد .

در مجموع صاحب نظران و علما و محققين ، مؤثر بودن کنگرۀ علمى حماسۀ حسینی را تحسين نمودند و مشوّق ما در استمرار اين حرکت الهی هستند .

 

از کنگرۀ پيش رو چه نتايجى را انتظار داريد؟

در دومين کنگرۀ حماسۀ حسینی به عظيم ترين بعد نهضت سيدالشهدا(ع) ، يعنى بعد معنويت و اخلاق در نهضت حسينى پرداخته ايم؛ زيرا تمامى اهداف حرکت امام ناظر و مؤيد اين بعد است . تاکنون به جنبه هاى سياسى و اجتماعى نهضت سيدالشهدا(ع) و جنبۀ ظلم ستيزى آن بيشتر پرداخته شده است و اهداف معنوى و اخلاقى و عرفانى امام(ع) کم تر تحليل و تبيين شده است .

جوهر حرکت سيدالشهدا(ع) مبتنى بر شئون امامت آن حضرت است که اگر آنها را خلاصه بيان کنيم ، شامل تبيين و تفسير و شرح قرآن و سنت پيامبر(ص) و حفظ و نگهدارى دين از انحراف و نابودى و تلاش براى تحقق همه ابعاد دين در جامعه و ارائه الگوى عملى به امّت مى شود و امام مدافع همۀ اين حريم هاست .

انتظار ما اين بوده است که انديشمندان و محقّقان برجستۀ حوزه و دانشگاه بعد معنوى و تربيتى و اخلاقى سيره سيدالشهدا(ع) و ياران پاکبازش را تبيين کنند و شخصيت شناسى اصحاب سيدالشهدا(ع) را به زبان روز به نسل تشنۀ حقايق دين عرضه کنند . اين هدف به تناسب زمان لحاظ شده است و امروز در جوامع اسلامى و بخصوص در کشور ما که مرکز تشيّع است ، براى پر کردن خلأ اخلاقى و معنوى موجود به اين بعد از فرهنگ عاشورا سخت محتاج هستيم که مهم ترين هدف ما در کنگرۀ دوم است .

 

برنامه ها و توليدات همايش اخلاق و معنويت در حماسۀ حسينى چيست و در همايش قبل چه آثارى توليد شد؟

در کنگرۀ قبل مجموعه مقالات منتخب که عمده آن به قلم پژوهشگران صاحب نام و برجسته عرضه شد ، همچنين هشت جلد از آثار گرانقدر عالم ربانى مرحوم آية الله ميرزا خليل کمره اى و ويژه نامه هاى علمى کنگره شامل گفتگوها و مصاحبه ها و کتابشناسى عاشورا در پنجاه سال اخير و چکيدۀ مقالات تخصصى انتشار يافت و هم اکنون در صدد هستيم که گزارشى علمى از ميزگردها و سخنرانى هاى شخصيت هاى کنگره هم براى تکميل کار ارائه نماييم .

امّا در کنگرۀ دوّم کار علمى بسيار تخصصى تر و کیفی تر تحقق يافته است و مقالات کنگره از نظر تعداد و از نظر علمى بيشتر و تخصصى تر از دورۀ قبل است که گزيدۀ آنها منتشر خواهد شد . در اين دوره همان گونه که اعلام شده است ، به مدت يک سال روى آثار فاخر و ارزشمند عاشورا پژوه سترگ مرحوم حجة الاسلام والمسلمین استاد محمدابراهيم آيتى(ره) کار تحقيقى و پژوهشى انجام شد و علاوه بر تجليل از شخصيت اين مورّخ و تحلیل گر بی نظیر ، آثار عاشورايى احيا شده آن بزرگوار از ثمرات ماندگار دومین کنگرۀ حماسۀ حسينى خواهد بود . در ويژه نامه کنگره نيز گزارش هاى علمى و مصاحبه ها و چکيدۀ مقالات و مطالب سودمندى عرضه خواهد شد .

همچنین سه تن از شخصيت هاى علمى صاحب اثر و تحقيق در زمينۀ اخلاق و عرفان و معنويت و تربيت در افتتاحيه و اختتاميه سخنرانى خواهند کرد . ده مقالۀ برگزيده از مجموعه مقالات رسيده به کنگره از سوى محققان صاحب نظر ارائه خواهد شد . ميزگرد تخصصى انديشمندان نیز بر محتواى اين کنگره خواهد افزود . ان شاء الله مجموعه آثار کنگره هاى حماسۀ حسينى در هر دو سال يک بار به صورت نرم افزار ويژه نيز توليد و عرضه خواهد شد .

 

در برنامه هاى مؤسسات دارالمعارف، دارالعرفان و هدایت، تداوم همايش هاى حسينى پيش بينى شده است. چه عواملى مؤسسه را به برگزارى چنين همايش هايى ترقیب کرده است؟

پیش از این گفته شد که نقش احیاگری و تأثير گذارى حماسۀ حسينى در حفظ و تداوم اساس دين و مانع شدن آن از انحراف و انحطاط مسلّمى که بنى اميه و بنى مروان آغاز کرده بودند و سپس الهام بخشی اين حماسۀ جاويد و يگانه در تاريخ بشر براى همۀ نهضت ها و حرکت هاى دينى و رهايى بخش و حق طلبانه بر کسى پوشيده نيست . به همين دليل مؤسسۀ دارالمعارف شيعى و مراکز تخصصى تابعۀ آن با اشراف عالمى ربانى است که خود نيم قرن مروّج و مبيّن و مبلّغ و مفسّر فرهنگ سيدالشهدا(ع) و تحليل گر حادثۀ عظيم عاشورا بوده است و آثار بيانى و قلمى فراوانى در اين زمينه دارد و مجموعه اى را که حضرت استاد انصاريان بنيان گذاشته اند ، رسالت اصلى خود را پاسداشت دست آوردهاى عاشورا مى داند و اين کنگره ها هم با اين هدف متعالى طراحى و اجرا مى شوند .

 

قرار است برخى از همایش ها در آينده به صورت بين المللى برگزار شود. حوزۀ عمل به چه صورت خواهد بود و به دنبال رساندن چه پيامى به جهانيان هستيد؟

رسالت تبليغ جهانى دين وظيفه اى است که همۀ انبياى عظام و ائمۀ اطهار(ع) به آن اهتمام ورزيده اند و داعيه قرآن کريم جهانى است ، و حرکت سيدالشهدا(ع) و فرهنگ سخنان آن حضرت پيام عام به بشريت بوده است و مختص شيعه يا ساير فرق مسلمان نيست . کما اين که صدها نفر از اندیشمندان مکاتب مختلف الهى يا بشرى ، به تأسى خود و الهام گرفتن خود از نهضت سيدالشهدا(ع) معترف هستند . امروز تبليغ در عرصۀ بين المللى مسئوليت سنگينى است که به تمامى حوزه هاى علميه و مراکز دانشگاهى و شخصيت هاى فعال دينى عرضه مى شود و همه بايد در حد وسع و مقدورات به آن بپردازند .

مؤسسه دارالمعارف، مرکز دارالعرفان و هدایت نيز که فعاليت علمى و تبليغى و ترويجى مؤثرى در کشورهاى مهم جهان در چهار سال اخير داشته است ، علاوه بر ارائۀ آثار کنگره هاى علمى داخلى خود همچون کنگره حماسۀ حسينى و کنفرانس امامت و همايش مکتب علمى امام صادق(ع) و همايش عرفان اهل بيت(ع) و سلسله همایش های امام علی(ع)، تاکنون تلاش داشته است که با همکارى دانشگاه هاى جهان و مراکز علمى ساير اديان و مذاهب اين فعاليت هاى علمى را در کشورهاى ديگر براى مسلمانان و غير مسلمانان انجام دهد و تاکنون برخى از فعاليت ها در ايتاليا ، آلمان ، ترکيه و آذربايجان با موفقيت انجام شده است و از خداوند توفيق تداوم آن را مسئلت مى نماييم .

 

سال هاست که جناب عالى از نزديک با استاد انصاريان محشور هستيد و از شور و شوق عميق حسينى ايشان آشناييد. به نظر شما اهداف کلان ايشان در برگزارى اين همايش ها چيست؟

ايشان عالمى ربّانى و محقق و مفسّر و مترجمى ممتاز هستند و تفاسير و تحليل هاى وى از قرآن و احاديث بسيار بديع و نو و کاربردى است . شايد پايبندى اين شخصيت علمى به رسالت منبر و تبليغ باعث شده است که در عين شهرت ناشناخته بماند؛ زيرا آثار قلمى و ترجمه ها و تفاسير و متون ادبى و عرفانى وى به طور گسترده به جامعه عرضه شده است ، امّا شخص ايشان يک عاشوراپژوه و تحليل گر ممتاز در تاريخ عاشورا و نهضت هاى شيعى متأثر از عاشوراست . اين حماسه را ملکوتى و بى نظير و پشتوانۀ
توحيد و تداوم بخش رسالت پيامبران و ضامن حفظ ولايت و مهم ترين درس براى حريّت و معرفت و عامل رشد عقل و نورانيت دل مؤمنان مى دانند و زنده نگه داشتن دين را وابسته به زنده نگه داشتن عاشورا مى دانند .

همان گونه که بر عالمان دينى و محققان و انديشمندان متعهد تکليف الهى مى دانند که به تبيين و تفسير هر چه بيشتر و بهتر اين نهضت توحيدى بپردازند ، خود نيز عملاً با جدّيت به آن پرداخته اند ، و معتقدند که به ابعاد مهمى از حادثه عاشورا همچون بعد معنويت و عرفان و اخلاق و تربيت و کرامت سيدالشهدا(ع) و يارانش و شخصيت و سيره آن پاکان در قبل از حادثۀ عاشورا خوب و کافى پرداخته نشده است و در تاریخ مجالس شيعى بيشتر به بُعد حماسى و فداکارى و رشادت و مظلوميت آن بزرگواران در مقابل توحش و ظلم و بى رحمى دشمنانشان پرداخته ايم ، و بايد ضمن حفظ همين آيين هاى رايج به ابعاد اساسى تر هم که زمين مانده‌ا ند بپردازيم . قابل ذکر است که اين موضوع در آثار ايشان موردتوجه بوده است و کتابى نيز تحت عنوان «با کاروان نور» در شخصيت شناسى اصحاب سيدالشهدا(ع) نوشته اند که مکرر به چاپ رسيده است .


منبع : پایگاه عرفان
1
0% (نفر 0)
 
نظر شما در مورد این مطلب ؟
 
امتیاز شما به این مطلب ؟
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

آخرین مطالب

گیاه و حیوان
كتب انگليسي
اخلاقى شگفت انگیز و عاقبتى عجیب
در قلّه عشق به فضایل
خواب دیدن امیر الموءمنین در جنگ صفین
حديثى مهمّ و گفتارى حيرت‏آور
عذاب الهى به خاطر غفلت
انديشه موجب فسحت خلق‏
اطلاعیه مرکز علمی تحقیقاتی دارالعرفان الشیعی
حضرت حسین (علیه السلام(

بیشترین بازدید این مجموعه

درخواست و سفارش خدا به سه چیز
اقرار عیسى به عبودیت خدا
در قلّه عشق به فضایل
عنایت حضرت امام رضا (علیه السلام)
ربا
ثروت خداداده و دانش فراوان
اخلاقى شگفت انگیز و عاقبتى عجیب
عذاب الهى به خاطر غفلت
اطلاعیه مرکز علمی تحقیقاتی دارالعرفان الشیعی
در بيان ذكر

 
نظرات کاربر

جابرعباسیان
سلام بر کسانی که هنوز دنباله رو قیام حسین (ع) هستند ما هم از بندر دیلم التماس دعا داریم یا حق
پاسخ
0     0
7 دى 1391 ساعت 05:02 صبح
پر بازدید ترین مطالب سال
پر بازدید ترین مطالب ماه
پر بازدید ترین مطالب روز



گزارش خطا  

^