ناچيزى عنصر زمين و عنصر و صورت مادى انسان نسبت به جهان
- تاریخ انتشار: 9 دى 1391
- تعداد بازدید: 828
منابع مقاله:
کتاب : تفسير حكيم جلد پنجم
نوشته : حضرت آیت الله حسین انصاریان
با در نظر گرفتن مطالب صفحات گذشته، اين حقيقت رخ نشان مىدهد كه زمين ما قطره كوچكى از اقيانوس بزرگ هستى يا چون دانه خشخاشى در دامان صحراست.
مفسر مصرى جناب طنطاوى در تفسير خود پس از اين كه توضيحاتى درباره عظمت جهان آفرينش مىدهد، موقعيت زمين را با اين عبارت مجسم مىسازد:
«كتابخانهاى را در نظر بگيريد كه از پانصد هزار جلد كتاب تشكيل يافته است، و در هر جلدى 270 صفحه و در هر صفحهاى سى سطر و در هر سطرى چهل حرف وجود دارد، اين كتابخانه عظيم عالم هستى است كه هر ستارهاى يك حرف از حروف كتابهاى آن را تشكيل مىدهد و زمين ما در اين كتابخانه هستى به اندازهاى ناچيز است كه نقطه نون هم به حساب نمىآيد: «1» شاعر حكيم و دانشمند ايرانى مىگويد:
شنيدستم كه هر كوكب جهانى است جداگانه زمين و آسمانى است
جزمين در جنب اين افلاك مينا چو خشخاشى بود در قعر دريا
تو خود بنگر كزين خشخاشى چندى سزد گر بر غرور خود بخندى
آدمى در صورتى بزرگ مىشود كه خود را وقف فعاليت فكرى و عقلى سازد، و براى به كار انداختن عقل و انديشه در مدار فرهنگ انبيا و امامان و صراط مستقيم حق قرار گيرد، و روى به اخلاق حسنه و عمل صالح و در يك كلمه عبادت حق و خدمت به خلق آورد.
پاسگال رياضىدان معروف و عارف فرانسوى بارها گفته و نوشته است: بشر در طبيعت چيست؟ عدمى است در برابر بىنهايت، بىنهايتى است در برابر عدم، بشر بسيار ضعيف و حقير است، يك ذره بخار يا يك قطره آب براى نابودى او كافى است، ولى مزيت او به فكر است.
در هر صورت نكته جالب و بسيار مهمى كه درباره عظمت عالم هستى از قرآن مجيد استفاده مىشود اين است كه كليه ستارگانى كه از لحاظ تعداد، عظمت، فاصله، نور، حرارت و غيره چشمها را خيره كرده و اعجاب دانش پژوهان جهان را برانگيخته و اين نظامهاى بديع كهكشانى را پديد آورده است همه و همه مربوط به آسمان و فضاى نزديك است!!
اما در فضاى دور چه خبر است، آن فضا چه وسعت و عظمتى دارد، و چه رازها و موجوداتى در آن موجود است؟ هنوز مجهول است! و اين موضوع، خود حاكى از عظمت فوقالعاده و شگرف جهان هستى است.
قرآن مجيد اين حقيقت را به اينگونه بيان كرده است:
إِنَّا زَيَّنَّا السَّماءَ الدُّنْيا بِزِينَةٍ الْكَواكِبِ: «2»
ما آسمان نزديك را به زينت ستارگان آراستهايم.
وَ لَقَدْ زَيَّنَّا السَّماءَ الدُّنْيا بِمَصابِيحَ: «3»
ما آسمان نزديك را به وجود چراغهائى زينت دادهايم.
هشدارى از اميرمؤمنان (ع)
از نتايج مهم اين بحث اين است كه انسان جايگاه خود را در عالم هستى مىشناسد و غرور را كه سرچشمه ستمها و تكبرها و طغيانها و جاه طلبىهاست، كه خود منشأ مفاسد و جنايات است كنار مىگذارد.
اميرمؤمنان (ع) در دستورى كه طى آن منشور فرمانروائى كشور مصر را به نام مالك اشتر صادر مىكند و به او تأكيد مىنمايد كه ملك و ملت را بر اساس تقوا، مهربانى، عدالت و مساوات اداره كند مىفرمايد:
«و اذا احدث ما فيه من سلطانك ابهة او مخيلة فانظر الى عظم ملك الله فوقك:» «4»
اگر مقام و تسلط بر زيردستان در تو غرور يا تكبر ايجاد كرد، نگاهى به بالاى سر بينداز، و درباره عظمت جهانى كه خدا آفريده است با دقت بينديش تا به حقارت و ناچيزى خود پى ببرى و در نتيجه از مركب غرور و تكبر فرود آئى.
موجودات آسمانى و كرات قابل زندگى
دانشمندان بر اساس محاسبات بسيار دقيقى كه به عمل آوردهاند به اين نتيجه رسيدهاند كه تنها در كهكشان ما ششصد ميليون ستاره مسكونى وجود دارد و در اين ستارگان تمدنى شبيه تمدن زمين ديده مىشود كه شايد ساكنين نيمى از اين ستارگان از مردم كره زمين نيز متمدنتر باشند.
مطابق حسابى كه در آن، هيچ جنبه تخيل وجود ندارد بر روى هم در عالم هستى ششصد ميليون ستاره مسكون وجود دارد.
اخيراً با همكارى يكى از دانشمندان فضائى شوروى و يكى از متخصصان فضائى آمريكا كتابى به نام «ما تنها نيستيم» تأليف شده است، كه در اين كتاب اين دو با نظرى قاطع بيان مىدارند كه در كهكشان ما، كهكشانى كه منظومه شمسى ما از اعضاى آن به حساب مىآيد حداقل هزار ميليون كره قابل زندگى موجود است.
جالب اين كه قرآن مجيد در زمان نزول آن هم در ميان مردمى كه نه خواندن مىدانستند نه نوشتن با صراحت خبر داده است:
وَ مِنْ آياتِهِ خَلْقُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ وَ ما بَثَّ فِيهِما مِنْ دابَّةٍ وَ هُوَ عَلى جَمْعِهِمْ إِذا يَشاءُ قَدِيرٌ: «5»
از جمله نشانههاى قدرت خداوند آفرينش آسمانها و زمين و انواع جنبندگانى است كه در آنها پراكنده است و او هر گاه بخواهد بر جمع كردنشان تواناست.
از اين آيه دو نكته استفاده مىشود:
1- در آسمانها نيز مانند زمين موجودات زنده وجود دارد.
2- هر زمان كه اراده و مشيت خدا اقتضا كند سكنه كرات آسمانى و زمين با يكديگر ديدار خواهند نمود و اجتماع برپا خواهند كرد.
در گفتار پيشوايان بزرگ اسلام نيز نمونههائى است كه حكايت از اين حقيقت مىكند از آن جمله بيان اميرمؤمنان است كه فرمود:
«هذه النجوم التى فى السماء مدائن مثل المدائن التى فى الارض:» «6»
اين ستارگان آسمان شهرها و مراكز تمدن است همانگونه كه زمين نيز داراى شهرها و مراكز تمدن است.
البته بايد توجه داشت كه شرايط حيات بر حسب گوناگونى سازمان وجودى موجودات زنده متفاوت است و ما هرگز نبايد وضع جسمى و روحى و زندگى خود را مقياس قرار دهيم و در اين موضوع قضاوت كنيم. برنوبورگل مىگويد:
«هيچ چيز از اين تصور كه موجودات متفكر ساير كرات آسمانى بايد از لحاظ شكل و هيكل و شيوه تفكر و جهانبينى به ما شباهت داشته باشند جنونآميزتر نيست. اگر كسى بخواهد ما را متقاعد سازد كه چون در ستارگان ديگر به سبب آن كه هوا مانند سياره مريخ رقيقتر و سردتر و درياها به صورت باتلاق است پس امكان پيدايش موجوداتى نظير ما وجود ندارد، بايد شيوه تفكر او را كه بدون ترديد نادرست است رد كنيم «7»».
به طور خلاصه همانگونه كه در روى زمين، شرايط موجودات زنده متفاوت است و گروهى آبزى و گروهى خاكزى و جمعى هوازى مىباشند، پس نتيجه مىگيريم كه با مقياس بسيار وسيعترى شرايط حيات، طبق ساختمانهاى مختلف جانداران فرق مىكند و اين حقيقت را دانشمندان بسيارى نيز تصريح كردهاند. «8»
پی نوش ها:
______________________________
(1)- دانش عصر فضا به نقل از ج 26، تفسير طنطاوى 225.
(2)- صافات 6.
(3)- ملك 5.
(4)- نهجالبلاغه نامه 53.
(5)- شورى 29.
(6)- سفينةالبحار دو جلدى جلد 2، ص 574.
(7)- از جهانهاى دور 339- 337.
(8)- دانش عصر فضا، 206.