فارسی
چهارشنبه 07 آذر 1403 - الاربعاء 24 جمادى الاول 1446
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 1
100% این مطلب را پسندیده اند

آیا کسانی که در قیامت به دوزخ می روند می توانند بگویند خدا با آفرینش آنان به آنان ستم ورزیده است ؟

دوزخ کیفر گناهان و مفاسد و ستم کاری ها و فسق و فجور است.
خدای مهربان در دنیا با برانگیختن 124 هزار پیامبر ، و قرار دادن 12 امام معصوم ، و نازل کردن 114 کتاب آسمانی به ویژه قرآن و عنایت کردن عقل و مختار و آزاد آفریدن انسان راه هدایت و سعادت و عاقبت به خیری را برای او گشود ، و وی را از طریق نبوت و امامت و وحی به زشتی ها و پلیدی ها آگاه کرد و در یک کلمه حجت خود را در همه امور به انسان تمام کرد.
بنابراین در قیامت دوزخیان به این حقیقت آگاهند که به دوزخ آمد نشان به دست خودشان و به انتخاب و اختیار خودشان صورت گرفته ، و خود با پشت کردن به راهنمایی های راهنمایان و ارتکاب گناهان و مسخره کردن حقایق زمینه ورود به دوزخ را فراهم کردند و روی این حساب لب به چنین مطلبی که خدا با آفرینش ما به ما ظلم کرده باز نمی کنند ، بلکه از خدا می خواهند آنان را به دنیا برگرداند تا عمل صالح انجام دهند و به سعادت دست یابند ، و آرزو می کنند ای کاش کاری می کردند که چون بهشتیان رهسپار بهشت می شدند و از این که در خواست بازگشت به دنیا می کنند و آرزوی می نمایند ای کاش در دنیا در مسیر بهشتیان حرکت می کردند معلوم می شود از خلقت خود ناراضی نیستند و حضرت حق را هم ظالم نمی دانند ، بلکـه طبق قرآن خود را ظالم و ستمکار معرفی می کنند و دوزخی شدنشان را نتیجه تکبر و عصیان خو د می دانند . قرآن از قول آنان می گوید : قالوا  سبحان ربنا انا کنا ظالمین. (1) پروردگار ما از هر ستم کاری و ظلمی منزه است ، بی تردید ما از ستمکارانیم . قالوا یا ویلنا انا کنا ظالمین : (2)
می گویند: وای بر ما بی تردید ما از ستمکارانیم . قرآن در آیات متعددی ظلم و ستم  را از پیشگاه حضرت حق نفی می کند از جمله می فرماید : ان الله لا یظلم مثقال ذره : (3)

1 ـ قلم : 29
2 ـ نساء : 40
3ـ انبیاء : 14

بی تردید خدا به وزن ذره ای به احدی ستم روا نمی دارد . آری خدا انسان را از روی رحمت و لطف و عشق و محبت آفرید و همه ابزار سعادت را در اختیار او قرار داد تا در دنیا بر اساس قواعد الهی و انسانی به راحتی  زندگی کند ، و در قیامت غرق رحمت شده برای ابد وارد بهشت گردد ، ولی این انسان است که با سوء انتخاب و اختیار خودش به دست خود زمینه شومی و تیره بختی خود را فراهم می آورد ، و خویش رابر اثر تکبر از حق و آلوده شدن به گناهان سزاوار دوزخ می نماید.
این خدا نیست که انسان را برای دوزخ آفریده ، این انسان است که خود را به دست مستحقق دوزخ می کند! در دعای کمیل می خوانیم: من قاطعانه می دانم اگر فرمان تو در عذاب منکرانت و حکم تو به ابدی ماندن دشمنانت در آتش نبود حتماَ همه آتش را سرد و با امنیت می کردی و احدی در آنجا جای نمی گرفت در حقیقت همه دوزخ هم باید بخشی از بهشت بود ، ولی انکار منکران و دشمنی دشمنان آن بخش را تبدیل به دوزخ کرد و آنجا را جایگاه عذاب و شکنجه قرار داد . پس انسان نسبت به خود ظالم است و حق نسبت به او کمترین ستمی ندارد ،‌ و باید درباره گرفتاران به عذاب دوزخ گفت : خود کرده را تدبیر نیست ، و باید گفت:
تو چون می کنی اختر خویش را بد                مدار از فلک چشم نیک اختری را

0
100% (نفر 1)
 
نظر شما در مورد این مطلب ؟
 
امتیاز شما به این مطلب ؟
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

آخرین مطالب

راه های شناخت مرجع تقلید اعلم کدام است؟
تفسیر حدیث «موتوا قبل ان تموتوا» چیست؟ قبل از ...
همه چيز را خدا آفريده، پس خدا را چه كسی آفريده ...
قاتل حضرت زهرا کیست؟
لقب حیدر کرار به چه معنا است؟
چگونه می‌توان اراده ترک گناه داشت؟
فرق رشوه و ربا چيست؟
فرق بين «لعن» و «نفرين» چيست؟ و از كداميك نهي شده ...
قبر کدام یک از پیامبران غیر از پیامبر اسلام(ص) ...
اینکه گفته می شود اهل‌بیت(ع) ولی نعمت ما هستند، ...

بیشترین بازدید این مجموعه

فرق حيوان با انسان در چیست؟
چگونه بفهميم كه خداوند ما را دوست دارد و از ...
سرانجام كسي كه نماز نخواند چه مي شود و مجازات او ...
رضايت و خشنودي خدا در چیست و چگونه خداوند از ...
همه چيز را خدا آفريده، پس خدا را چه كسی آفريده ...
مفهوم آیه 255 سوره بقره (لا اکراه في الدین....) را ...
لقب حیدر کرار به چه معنا است؟
راه ترک خودارضایی ( استمنا ) چیست؟
چرا سگ نجس است و نمی‌توان آن را درخانه نگه داشت؟
معنای سبحان اللّه و ریشه این کلمه را بیان کنید؟

 
نظرات کاربر

پر بازدید ترین مطالب سال
پر بازدید ترین مطالب ماه
پر بازدید ترین مطالب روز



گزارش خطا  

^