فارسی
دوشنبه 24 دى 1403 - الاثنين 12 رجب 1446
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 3
67% این مطلب را پسندیده اند

غيبت‏

 

قرآن مجيد مى فرمايد:

لا يغتب بعضكم بعضاً ايحبُّ احدكم ان يأكل لحم اخيه ميتاً فكرهتموه.

پشت سر يكديگر بدگوئى مكنيد، آيا يكى از شما دوست دارد كه گوشت برادر مرده خود را بخورد؟ بى گمان آن را ناخوش و ناپسند مى داريد.

رسول حق (صلى الله عليه وآله وسلم) فرمود:

الْغيبَهُ اسْرَعُ فى دينِ الرَّجُلِ الْمُسْلِمِ مِنَ الْاكِلَهِ فى جَوْفِهِ.

كار غيبت در ويران كردن دين مسلمان، سريع تر از هضم لقمه در شكم اوست.

و فرمود:

ايّاكُمْ وَالْغيبَهَ فَانَّ الْغيبَهَ اشَدُّ مِنَ الزِّنا.

بر شما باد به غيبت، همانا غيبت از زنا شديدتر است.

رسول حق (صلى الله عليه وآله وسلم) فرمود:

مَرَرْتُ لَيْلَهَ أُسْرِىَ بى عَلى قَوْم يَخْمِشُونَ وُجُوهَهُمْ بِاظافيرِهِمْ فَقُلْتُ يا جَبْرَئيلُ مَنْ هؤُلاءِ قالَ هؤُلاءِ الَّذينَ يَغْتابُونَ النّاسَ.

شب معراج به قومى گذشتم كه با ناخنهاى خود صورتشان را مى كندند، از جبرئيل پرسيدم اينان كيستند، گفت كسانى كه از مردم غيبت مى كردند.

رسول حق (صلى الله عليه وآله وسلم) فرمود:

انَّ اللّهَ حَرَّمَ الْغيبَهَ كَما حَرَّمَ الْمالَ وَالدَّمَ.

خداوند غيبت مسلمان را حرام كرده، چنانكه ضرر به مال و خونش را حرام فرموده.

اميرالمؤمنين (عليه السلام) فرمود:

الْغيبَهُ آيَهُ الْمُنافِقِ.

غيبت نشانه انسان منافق است.

و فرمود:

مِنْ اقْبَحِ اللُّؤْمِ غيبَهُ الْاخْيارِ.

از زشت ترين پستى ها، غيبت خوبان است.

امام هفتم (عليه السلام) فرمود:

مَلْعُونٌ مَنِ اغْتابَ اخاهُ.

از رحمت خدا دور است كسى كه از برادر ايمانى خود غيبت كند.

حضرت سيدالشهداء (عليه السلام) به مردى كه در حال غيبت بود، فرمود:

يا هذا كُفَّ عَنِ الْغيبَهِ فَانَّها ادامُ كِلابِ النّارِ.

اى مرد خود را از غيبت حفظ كن، همانا غيبت غذاى سگان جهنم است!

آرى، هواپرست، بدعت گذار، سلطان و رهبر ستمگر، بدكارى كه بدكارى او علنى است غيبت ندارد.

اميرالمؤمنين (عليه السلام) درباره گناه شنيدن غيبت فرمود:

السّامِعُ لِلْغيبَهِ كَالْمُغْتابِ.

شنونده غيبت مانند غيبت كننده است.

درباره ردّ غيبت و نشنيدن آن، و حفظ آبروى برادر مسلمان و خواهر دينى در روايتى از رسول خدا آمده:

مَنْ ذَبَّ عَنْ عِرْضِ اخيهِ بِالْغيبَهِ كانَ حَقّاً عَلَى اللّهِ انْ يُعْتِقَهُ مِنَ النّارِ.

كسى كه از آبروى برادر مسلمانش با جلوگيرى از غيبتِ غيبت كننده دفاع كند، بر خداوند است كه او را از آتش جهنم آزاد كند.

بنابراين در مسئله طلاق آنچه كه بايد مطرح باشد فقط طلاق است، سخن گفتن خارج از حق و انصاف، و عدالت و كرامت، جز گناه و براى ديگران به جهنم رفتن چيزى نيست.

 


منبع : پایگاه عرفان
0
67% (نفر 3)
 
نظر شما در مورد این مطلب ؟
 
امتیاز شما به این مطلب ؟
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

آخرین مطالب

خوی دهه دوم محرم 95 بقعه شیخ نوایی سخنرانی دوم
غفلت از مرگ
جزاى معادل تكذيب آيات‏
صدق و صادقین - جلسه دوم
امام علی علیه السلام کشتیبان دریای بلاها
ارزش عمل صالح در زندگى‏
معنای مثبت یا منفی کلمۀ وجود انسان
برخورد پيامبر صلى‏الله‏عليه‏و‏آله با تبعيض ...
تفاوت « ضرر » و « خسران »
روزه، خطاب ویژۀ پروردگار به بندگان ویژه

بیشترین بازدید این مجموعه

يوسف عليه‏السلام و صبر در بلايا و آزمايش‏ها
نمونه‏هاى مردان متقى
هدف خلقت از زبان امام على عليه السلام‏
مرگ و عالم آخرت
منبع كل خيرات و فضائل
انواع چهارگانه عذاب
تهران_ دهه دوم شعبان1395 - حسینیه دبیرستان رستگاران ...
تهران/ مسجد شهید بهشتی/ دههٔ اوّل جمادی‌الاوّل/ ...
عبادت، هدف نهایی خقلت انسان
محبت، عشق و مهرورزی از منظر قرآن

 
نظرات کاربر

پر بازدید ترین مطالب سال
پر بازدید ترین مطالب ماه
پر بازدید ترین مطالب روز



گزارش خطا  

^