فارسی
دوشنبه 01 مرداد 1403 - الاثنين 14 محرم 1446
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه

0
نفر 0

هدايت تكوينى و تشريعى - جلسه هجدهم (2) – (متن کامل + عناوین)

   

 

توبه گمراه شده بعد از هدايت

 

« إِلاَّ الَّذِينَ تَابُواْ وَ أَصْلَحُواْ وَبَيَّنُواْ فَأُوْلَئِكَ أَتُوبُ عَلَيْهِمْ وَ أَنَا التَّوَّابُ الرَّحِيمُ »[13]

 

مگر اين كه اين مؤمن بى دين شده يك مدتى جاده بى دينى را برود، بعد پشيمان بشود، دوباره به جاده دين برگردد.

« أَصْلَحُواْ » يعنى ريشه و مايه بى دين شدن را بايد از جانش دربياورد كه ديگر بى دين نشود، چون اگر دوباره بيايد، دوباره برود و باز همين بيايد و برود، خداوند اسم اين را مسخره چى گذاشته است.

 

عذاب مسخره كنندگان توبه


اين آدم در قيامت عذاب جالبى دارد. پيغمبر  صلى الله عليه و آله مى فرمايد: او را در جهنم مى اندازند و چون قبلاً متدين بوده، حس مى كند كه يك حقى است كه طلب نجات بكند، لذا التماس مى كند به پروردگار كه خدايا! مرا نجات بده! پروردگار به ملائكه عذاب مى گويد: رهايش كنيد تا بيايد.

پيغمبر  صلى الله عليه و آله مى فرمايد: از آنجايى كه هست، ـ حالا طبقه چندم را پيغمبر نفرمودند، جهنم هفت طبقه است و بهشت هشت طبقه ـ هزار سال طول مى كشد تا بالاى جهنم بيايد، هزار سال هم هزار سال دنيايى نيست، هر سال را قرآن مى گويد:

« فِى يَوْمٍ كَانَ مِقْدَارُهُ خَمْسِينَ أَلْفَ سَنَةٍ »[14]

 

آفتاب روز قيامت كه طلوع مى كند، تا غروب بكند، به مقياس دنيا كه حساب بكنيم، پنجاه هزار سال طول مى كشد.

ما اينجا زمانمان خيلى محدود است، اما زمانهاى بالاتر خيلى گسترده تر است. زمين يك سال طول مى كشد تا دور خورشيد بچرخد، اما پلوتون يك دور كه مى زند، هشتاد و سه سال مى شود. يعنى يك سال آنجا هشتاد و سه سال سال اينجا است.

يك روز قيامت مساوى با پنجاه هزار سال دنيا است. هزار تا پنجاه هزار سال طول مى كشد تا لب جهنم بيايد.

در ضمن آيه سوم هم مى گويد: او بايد هميشه آنجا باشد. حالا در سطح جهنم راه برود، تا بالا بيايد و وارد محشر بشود. آن وقت خداوند مى فرمايد: بر روى سينه اش بزنيد. چنان مى زنند كه با سر به جاى اولش برمى گردد. چقدر طول مى كشد تا به جاى اولش برگردد؟

 

عمق جهنم در روايتى از جبرئيل

پيغمبر  صلى الله عليه و آله به جبرئيل گفت: عمق جهنم چقدر است؟ گفت: والله من نمى دانم، چون يك دفعه از خدا اجازه گرفتم كه يك سنگ بردارم و داخل جهنم بياندازم، سنگ را انداختم، هفتاد سال گذشت، در ملكوت عالم يك صدا به من رسيد، خطاب رسيد: سنگت الان به جهنم افتاد.[15]

 

استهزاى مسخره كننده توبه

بار دوم به التماس مى افتد كه من برگردم، خدا مى گويد: عيب ندارد، بيا! دوباره هزار سال طول مى كشد تا بيايد، به لب ديوار مى رسد، دوباره خدا مى گويد: او را بياندازيد. بار سوم هم دوباره التماس مى كند، مى آيد، باز خدا مى گويد: به درون جهنم پرتش كنند.

پيغمبر  صلى الله عليه و آله مى فرمايد: بار سوم كه او را برمى گردانند، از دست خدا عصبانى مى شود و به خدا مى گويد: «أتستهزئنى؟» من را مسخره كرده ايد؟

خطاب مى رسد: من تو را مسخره نمى كنم، تو در دنيا مرا با توبه ها و شكستن توبه مسخره مى كردى، نه من. جهان آخرت عكس العمل اين دنيا است. اين برنامه الهى است.

 

راه جلوگيرى از انحراف

اول آيه توضيح داده شد كه كفر بعد از ايمان چيست؟ جمله دوم آيه: 

« وَشَهِدُواْ أَنَّ الرَّسُولَ حَقٌّ »

 

 

اينجا لازم است من براى اين كه عشق و علاقه شما به پيغمبر عزيز اسلام  صلى الله عليه و آله يك عشق سرشار و پرحرارتى بشود، و در اين عشق پرحرارت رابطه تان با ايشان چنان گره بخورد كه هيچ دستى در اين عالم نتواند آن را باز كند، من يك سلسله مسائل درباره پيغمبر  صلى الله عليه و آله برايتان مى گويم.

اما مؤمن چه مى شود كه بى دين مى شود؟ و چه مى شود كه هر كارى كنند، بى ايمان نمى شود؟

سه آيه قرآن را برايتان مى خوانم؛

آيه اول:

 

« إِنَّ الَّذِينَ اتَّقَوْاْ إِذَا مَسَّهُمْ طَـائِفٌ مِّنَ الشَّيْطَـنِ تَذَكَّرُواْ فَإِذَا هُم مُّبْصِرُونَ »[16]

 

آنهايى كه علاقه پيدا كردند خودشان را نگهدارند، در عين علم داشتن به اين كه نگهداشتن خود كار سختى است، واقعا هم سخت و هم تلخ است، به همين خاطر هم اسمش را تكليف گذاشته است، يعنى كار مشقت دار.

آنهايى كه علاقمند به خوددارى از قطع رابطه هستند، مى گويد: من خدا و پيغمبر و حسين و فرزندان امام حسين  عليهم السلام را مى خواهم؛ اين ها وقتى مورد هجوم شيطان جنى و انسى قرار مى گيرند، قرآن مى گويد: تا شيطان مى آيد و به او مى چسبد كه بيا برويم، يك مرتبه مى گويد: اين صد و بيست و چهار هزار پيغمبر و ائمه  عليهم السلام چقدر زحمت كشيده اند، تمام زحمات اين ها را در نظر مى آورد، مى گويد: آيا من اين ها را لگدمال كنم؟

يك مرتبه دلش روشن مى شود. همين روشنايى آن چنان تنفّر از شيطان در دلش ايجاد مى كند كه مى گويد: برو خدا لعنتت كند، از درون و از نور تذكر انبيا كمك مى گيرد:

« إِنَّ الَّذِينَ قَالُواْ رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ اسْتَقَـمُواْ تَتَنَزَّلُ عَلَيْهِمُ الْـمَلَئِكَة أَلاَّ تَخَافُواْ وَ لاَ تَحْزَنُواْ وَ أَبْشِرُواْ بِالْجَنَّةِ الَّتِى كُنتُمْ تُوعَدُونَ »[17]

 

و اين نخواستنش باعث مى شود كه از ملائكه ياريش دهند. البته ملائكه را نمى بيند، اما من به ملائكه ام مى گويم: واقعا بنده من دلش نمى خواهد از من دست بردارد. شيطان هم آمده تا او را ببرد، شما هم برويد و او را نگهداريد و نگذاريد او را ببرد.

آن وقت آدم مى بيند كه پايش براى معصيت جلو نمى رود. رفيقش مى گويد: نرفتى؟ مى گويد: نه، نمى توانم. چرا؟ ملائكه نمى گذاشتند. تو ملائكه را نديدى، اما محبوب و رفيقت ـ خدا ـ نمى خواست تو از او جدا بشوى. تو هم آنقدر قدرت نداشتى كه با شيطان درگير شوى. هر شب صداى اذان هم از بلندگو به درون اتاق مى آمد، اما بيدار نمى شدى. امشب قبل از اذان بيدار شدى، خوابت نمى برد، دست خودت هم نيست، اين همان عنايت خدا از طريق فرشتگان است.

 

پيمودن راه هاى هدايت و ضلالت

خود همين ها باعث جلب محبت خدا مى شود و پايتان محكم تر مى شود؛

 

« يُثَبِّتُ اللَّهُ الَّذِينَ ءَامَنُواْ بِالْقَوْلِ الثَّابِتِ »[18]

حالا كه نرفتى، من هم قدرت بيشترى به تو مى دهم كه نروى. نروى تا موقع مرگ در آغوش خودم بيايى. اين براى كسانى است كه نمى روند.

اما مؤمنى كه بى دين مى شود، چگونه بى دين مى شود؟ اين با احساس لذتها و شهوتها شروع مى شود؛

 

« وَ مَن يَعْشُ عَن ذِكْرِ الرَّحْمَـنِ نُقَيِّضْ لَهُ شَيْطَـنًا فَهُوَ لَهُ قَرِينٌ »[19]

 

ذكر يعنى زحمات انبيا و اوليا و شهدا و همه را يك دفعه از ياد مى برد و غافل مى شود. لذت شهوت انجام نداده در وجودش شعله مى كشد و مى رود.

وقتى رفت، همه زحمات انبيا و ائمه  عليهم السلام را نديده گرفت، من هم او را عاشق شيطان مى كنم. اصلاً نمى تواند با غير او رفيق بشود. اصلاً همنشين شيطان مى شود. هر كس از او مى پرسد: چند تا رفيق دارى؟ مى گويد: يك رفيق كه از آن رفيق لذت مى برم! اى بدبخت بيچاره! چطور از روى خون همه پيغمبران و اولياى كشته شده راه مى روى؟ اين عذاب الهى است كه به تو رسيده و از شيطان لذت مى برى، اما چرا از خدا لذت نمى برى؟ قرآن كجا تو را نشان مى دهد؟

در برزخ گريبان پاره مى كنيم و به خدا مى گوييم: ما را برگردان تا توبه كنيم و خوب بشويم، اما خدا به ملائكه اش مى گويد: در دهانش بزنيد. ديگر فايده اى ندارد. بارك الله به كسانى كه برگشتند.

 

والسلام عليكم و رحمة الله و بركاته


 

پی نوشت ها:

 

 

 

 



 

 

[13] ـ بقره 2 : 160؛ «مگر كسانى كه توبه كردند ، و [ مفاسد خود را ] اصلاح نمودند ، و [ آنچه را پنهان كرده بودند ] براى مردم روشن ساختند ، پس توبه آنان را مى پذيرم ؛ زيرا من بسيار توبه پذير و مهربانم .»

 

[14] ـ معارج 70 : 4؛ «روزى كه مقدارش پنجاه هزار سال است.»

 

[15] ـ تفسير القمى: 2/3، معراج رسول اللّه  صلى الله عليه و آله؛ بحار الأنوار: 18/319، باب 3، حديث 34؛
«أَبِي عَنِ ابْنِ أَبِي عُمَيْرٍ عَنْ هِشَامِ بْنِ سَالِمٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ  عليه السلام قَالَ جَاءَ جَبْرَئِيلُ وَ مِيكَائِيلُ وَ إِسْرَافِيلُ بِالْبُرَاقِ إِلَى رَسُولِ اللَّهِ  صلى الله عليه و آله فَأَخَذَ وَاحِدٌ بِاللِّجَامِ وَ وَاحِدٌ بِالرِّكَابِ وَ سَوَّى الآْخَرُ عَلَيْهِ ثِيَابَهُ. .....سَمِعْتُ صَوْتاً أَفْزَعَنِي فَقَالَ لِي جَبْرَئِيلُ أَ تَسْمَعُ يَا مُحَمَّدُ قُلْتُ نَعَمْ قَالَ هَذِهِ صَخْرَةٌ قَذَفْتُهَا عَنْ شَفِيرِ جَهَنَّمَ مُنْذُ سَبْعِينَ عَاماً فَهَذَا حِينَ اسْتَقَرَّتْ... .»

 

[16] ـ اعراف 7 : 201؛ «مسلماً كسانى كه [ نسبت به گناهان ، معاصى و آلودگى هاى ظاهرى
وباطنى ] تقوا ورزيده اند ، هرگاه وسوسه هايى از سوى شيطان به آنان رسد [ خدا و قيامت را ] ياد كنند، پس بى درنگ بينا شوند [ و از دام وسوسه هايش نجات يابند . ] .»

 

[17] ـ فصلت 41 : 30؛ «بى ترديد كسانى كه گفتند : پروردگار ما خداست ؛ سپس [ در ميدان
عمل بر اين حقيقت ] استقامت ورزيدند ، فرشتگان بر آنان نازل مى شوند [ و مى گويند : ] مترسيد و اندوهگين نباشيد و شما را به بهشتى كه وعده مى دادند ، بشارت باد .»

 

[18] ـ ابراهيم 14 : 27؛ «خدا مؤمنان را به سبب اعتقاد و ايمانشان در زندگى دنيا و آخرت ثابت
قدم و پابرجا مى دارد.»

 

[19] ـ زخرف 43 : 36؛ «و هر كس خود را از ياد [ خداى ] رحمان به كوردلى و حجاب باطن
بزند ، شيطانى بر او مى گماريم كه آن شيطان ملازم و دمسازش باشد .»

 

 

 


منبع : پایگاه عرفان
0
0% (نفر 0)
 
نظر شما در مورد این مطلب ؟
 
امتیاز شما به این مطلب ؟
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

آخرین مطالب

شکیبایی در برابر مشکلات - جلسه پنجم - (متن کامل + ...
معناى گفتار ابوذر از زبان امام صادق عليه السلام
تشييع جنازه عبرت انگيز
قرآن چه مى‏گويد؟
خصلتهاى بهشتى شدن‏
توبه آغوش رحمت - بحث چھارم - قسمت سوم (متن کامل ...
ارزش و مقام انسان‏
ارزش عمل زاييدن زن
دنيا، محل عبور به سمت آخرت
هدايت در زنبور

بیشترین بازدید این مجموعه

خودشناسی - جلسه پنجم
عقل کلید گنج سعادت - جلسه دهم - عقل و دعا
لزوم برخورد يكسان قاضى با طرفين دعوا
مهر و محبت پيامبر بر مردم مكه‏
بركات زمانى در قرآن كريم‏
رابطه فهم و قلب‏
عقل: محرم راز ملكوت - جلسه دوم - (متن کامل + عناوین)
هدايت در زنبور
پشیمانی از برخی معامله‌ها
قم حرم حضرت معصومه(س) دههٔ دوم رجب 1396 سخنرانی دوم

 
نظرات کاربر

پر بازدید ترین مطالب سال
پر بازدید ترین مطالب ماه
پر بازدید ترین مطالب روز



گزارش خطا  

^