این شیعه نیست که پیروان مکتب خود را رستگار می داند ، بلکه پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله) است که به نقل کتابهای بسیار مهم حدیث ، چه کتاب های شیعه و چه کتاب های اهل سنت اعلام فرمود : یا علی انت و شیعتک هم الفائزون. یا علی! فقط تو و پیروان و شیعیانت رستگارند . علی (علیه السلام)بر اساس آیه تطهیر دارای مقام عصمت ، و بر اساس آخرین آیه سوره رعد دارای همه دانش قرآن و بر پایه خطبه ها و نامه ها و حکمت ها ی نهج البلاغه دارای جهان بینی و انسان شناسی است، و هیچ کس مانند او از کمالات و فضایل برخوردار نبود ، و با توجه به این همه مایه های الهی و انسانی در همه دوران حیاتش لحظه به لحظه و قدم به قدم پیرو پیامبر اسلام(صلی الله علیه و آله) و مطیع حق ، و بنده بی نظیر خدا بود و صراط مستقیم و حقایق قرآنی و معارف ملکوتی در وجود او تجسم عینی داشت و به این خاطر انسان عین ، و عین انسان و وجودی به تمام معنی کامل بود و پیامبر اسلام(صلی الله علیه و آله) براساس آیه مباهله او را چون خود و خون و پوست و گوشت و روح وی را خون و پوست و گوشت و روح خود می دانست و پیروی از او را پس از خودش به عنوان رهبری معصوم و موجودی کامل و وجودی دارای همه کمالات و فاقد نواقص واجب اعلام کرد ، و فقط راه او را راه خدا و فرهنگ او را فرهنگ حق دانست ، و روی گردانی از وی و اطاعت از غیر او و رفتن به راهی جز راه او را مساوی کفر و ضلالت اعلام کرد ، و تنها پیروان او را رستگار معرفی فرمود ، و پیروان غیر او را در گمراهی و تاریکی خواند ، بنابراین شیعه نگفته که فقط پیروان مکتب من رستگارند بلکه این مطلب حقیقتی است که اکثر علمای شیعه و سنی از پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله) روایت کرده اند، در این زمینه باید به کتاب های مفصل حدیث که تالیف اساتید فن و دانشمندان بزرگ اسلامی فریقین است مراجعه کرد.
دین و فرهنگ و آئینی که پس از پیامبر در طوفان حوادث و پیش آمدها و مکتب سازی ها علی (علیه السلام) به مردم ارائه کرد همان دین و فرهنگ و آئین پیامبران الهی و همان دین و فرهنگ و آئین قرآنی بود ، و آنچه را دیگران برخلاف روش آن حضرت ارائه کردند اموری بر پایه بدعت ها ، و محصولات فکری و سیاسی خاص و جریانات اجتماعی جهت دار به عنوان دین بود.
بر این پایه علی (علیه السلام) به فرموده پیامبر(صلی الله علیه و اله) با حق بود و حق با علی بو دو پیروان او هم بر راه حق و در صراط مستقیم و اهل نجات و رستگاری اند. .علی مع الحق و الحق مع علی یدور حیث ما دار.
و مخالفان راه و روش او بر باطل و در گمراهی بودند و پیروانشان هم بر باطل و گمراهی بوداند، و تعداد گروه و دار و دسته و مکتبشان به پیش بینی پیامبر (صلی الله علیه و آله) به هفتاد و چند فرقه رسید که جز فرقه شیعه علی به گفته رسول خدا در ضلالت اند و از نجات و رستگاری سهمی ندارند ، و رستگاری و نجات فقط ویژه شیعه اثنی عشری است که راهش راه پیامبران و راه قرآن و راه علی است.