فارسی
جمعه 10 فروردين 1403 - الجمعة 18 رمضان 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 1
100% این مطلب را پسندیده اند

چرا حضرت محمد(ص) پیش از رسالت گرایش به هیچ دینی نداشت و فقط خداپرست بود؟

همه شرایع آسمانی بعد از حضرت ابراهیم(ع) را به یک معنا آیین ابراهیمی می خوانند الان مسلمانان، مسیحیان و یهودیان ، پیرو دین حنیف ابراهیمی نیز شمرده می شوند. این مسیله نافی پیروی از پیامبران بعد از حضرت ابراهیم(ع)نیست؛ بلکه مقصود از "آیین ابراهیم" همان آیین توحید و یکتاپرستی است و شاید اشتهار آن به جهت بروز و جلوه بسیار نیرومند توحیدی آیین حضرت ابراهیم(ع) و نقش برجسته آن در مبارزه با مظاهر شرک می باشد؛ هرچند انبیای پیشین و پسین نیز موحد بوده اند. در عین حال گاه شرایط اجتماعی، یکی از جلوه های اولیای دین و یا تعالیم آن رابارزتر و آشکارتر می کند. همین مسیله در مورد یکتاپرستی صادق است ؛ یعنی ، تاثیر تاریخی حضرت ابراهیم(ع) دراین مسیله ، بسیار گسترده و شفاف است و همین باعث شده که همه یکتاپرستان پس از آن حضرت را ، ابراهیمی می خوانند.
نکته دیگر این که اگر پیامبراکرم(ص) به عنوان عیسوی مشهور می شدند ، چه بسا این مسیله باعث می شد که انحرافات پدید آمده در دین مسیح(ع) نیز به ایشان چسبانده و یا چنان تبلیغ می گردید که پیامبر اسلام(ص) شریعت خود را از متون مسیحی دریافت کرده و با دستکاری هایی ادعای نبوت نموده است.
نکته سوم این که دلیلی وجود ندارد که پیامبراکرم(ص) لزوماً می بایست مانند دیگران پیش از بعثت از آیین مسیح پیروی کند ؛ زیرا برحسب برخی از شواهد آن حضرت پیش از رسالت نیز نبی بوده اند ؛ یعنی به ایشان به گونه ای هرچند به صورت الهام و یا در خواب حقایق غیبی وحی می شده و روح القدس همراه ایشان بوده است و براساس وظایف خاصی که خداوند از ایشان می خواسته ، عمل می کرده اند ، لیکن در چهل سالگی به "رسالت" ـ نه نبوت ـ مبعوث گردیدند ؛ یعنی ، علاوه بر نبوت؛ فرشته وحی و پیک الهی برایشان فرود آمد و اولویت تبلیغ و دعوت اجتماعی به سوی آیین جدید الهی را بر دوش او نهاد.حضرت علی (ع) در خطبه قاصعه فرمود: و لقد قرن الله به صلی الله علیه و آله من لدن ان کان فطیما اعظم ملک من ملایکته یسلک به طریق المکارم و محاسن اخلاق العالم لیله و نهاره... خداوند از آن زمان که حضرت محمد از شیر گرفته شد، بزرگترین فرشته از فرشتگان خود را همنشین او ساخت و این فرشته شب و روز آن حضرت را به مکارم و اخلاق خوب جهانی هدایت می کرد. بچه ای که از دوران بچگی تحت تربیت بزرگترین فرشته قرار بگیرد. به بالاترین مقامات الهی نایل می گردد و کسی که به آن مقامات رسید، حقایق غیبی برای او مانند محسوسات این جهان، محسوس ومکشوف می گردد.علامه مجلسی می گوید: از آن زمانی که حضرت محمد به رشد عقلی رسید پیامبر بود.و از جانب خدا توسط فرشته ای به نام روح القدس مورد تایید بود. آن حضرت در همان زمان و قبل از بعثت صدای فرشته را می شنید وخداوند با آن حضرت سخن می گفت و پس از آن که به چهل سالگی رسید، مبعوث گردید و پس از آن فرشته را می دید و قرآن بر اونازل شد. 

میرزای قمی در "قوانین" می گوید: حق این است که پیامبر اسلام پیش از بعثت بر اساس دین خودش عبادت می کرد چون آن حضرت از همه پیامبران برتر است و اگر پیامبراسلام تا چهل سالگی پیامبر نباشد در این صورت حضرت عیسی، و حضرت یحیی از آن حضرت برتر خواهند بود. چون آن دو در بچگی پیامبر بودند.ابن ابی الحدید در شرح نهج البلاغه آورده است:حضرت امام باقر علیه السلام فرمود: خداوند بر همه پیامبران خود فرشتگان را گماشته است. ماموریت این فرشته‌ها محافظت از اعمال آنها و تبلیغ رسالت می باشد . خداوند از آن زمان که حضرت محمد از شیر گرفته شد، فرشته بزرگی را بر آن حضرت گماشت. این فرشته آن جناب را به سوی خیرات و اخلاق خوب هدایت می کرد و از بدیها و اخلاق بد باز می داشتند و همین فرشته بود که پیش از آنکه آن حضرت به درجه رسالت برسد او را با "السلام علیک یا رسول الله" صدا می کرد و پیامبر هنوز جوان بود که با این جمله صدا زده می شد.

 

0
100% (نفر 1)
 
نظر شما در مورد این مطلب ؟
 
امتیاز شما به این مطلب ؟
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

آخرین مطالب

آیا کسی از زمان مرگ خود اطّلاع و آگاهی دارد؟
چرا امام حسین(ع) خانواده خود را به کربلا برد؟
خدا چگونه به بوجود آمده است؟
چرا عقل ما انسانها بعضی از احادیث معصومین را درک ...
قبر کدام یک از پیامبران غیر از پیامبر اسلام(ص) ...
معنای سبحان اللّه و ریشه این کلمه را بیان کنید؟
راه هاي خودشناسي چيست؟
آیه‌ای که حضرت مهدی(عج) پس از تولد تلاوت نمودن ...
اینکه گفته می‌شود «بچه ای که متولد می شود تا هفت ...
این که می گویند در ماه رمضان شیطان در زنجیر است، ...

بیشترین بازدید این مجموعه

چگونه بفهميم كه خداوند ما را دوست دارد و از ...
سرانجام كسي كه نماز نخواند چه مي شود و مجازات او ...
نگاه كردن به چه چيزهايی ثواب دارد؟
چرا پیامبر ازدواجهای متعدد انجام می دادند ؟ و سن ...
 معنای قربه الی الله چیست؟ "من به خدا نزدیکتر ...
نشانه رضایت خداوند از بنده چیست؟
راه ترک خودارضایی ( استمنا ) چیست؟
برای در امان ماندن از جن زدگی چه باید کرد؟
چرا سگ نجس است و نمی‌توان آن را درخانه نگه داشت؟
معنای سبحان اللّه و ریشه این کلمه را بیان کنید؟

 
نظرات کاربر

پر بازدید ترین مطالب سال
پر بازدید ترین مطالب ماه
پر بازدید ترین مطالب روز



گزارش خطا  

^