فارسی
شنبه 03 آذر 1403 - السبت 20 جمادى الاول 1446
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 0

طرح سازنده بنيان تشريعى انسان

 

نقشه و طرح خدا، قرآن كريم و فرمايش هاى انبيا و ائمه طاهرين  عليهم السلام است. عناصرى كه در آن بخش از ساختمان به كار مى رود، ايمان، عمل صالح، اخلاق حسنه و احوالات ملكوتى است كه با به كار گرفتن اين مجموعه، از حالت بشر بودن، يعنى ساختمان گِلى در مى آيد و ساختمان او، انسانى ساخته مى شود.

اگر به آيات قرآن دقت كنيد، هر جا لغت «بشر» آمده است، كلمه خاك، گل،
لجن، « حمأ مسنون » و از قبيل اين لغات در كنار آن آمده است، اما در هر جا لغت «انسان» آمده است، مسأله هدايت، احسن تقويم، سميع، بصير، عالم، آگاه، مؤمن، متوكل و صابر بودن و اين عناوين زيباى ارزشى آمده است:

 « فَجَعَلْنَـهُ سَمِيعَا بَصِيرًا »

 ضمير « جعلناه » به كلمه انسان برمى گردد.

« خَلَقْنَا الاْءِنسَـنَ مِن نُّطْفَةٍ أَمْشَاجٍ نَّبْتَلِيهِ فَجَعَلْنَـهُ سَمِيعَابَصِيرًا »

 اگر كلمه بشر در آيه بود، قطعاً «سميعاً بصيراً» نمى فرمود.

 « خَلَقْنَا الاْءِنسَـنَ فِى أَحْسَنِ تَقْوِيمٍ »

« خَلَقْنَا الاْءِنسَـنَ فِى كَبَدٍ »

« أَيَحْسَبُ أَن لَّمْ يَرَهُ أَحَدٌ »

« أَيَحْسَبُ الاْءِنسَـنُ أَن يُتْرَكَ سُدًى »

« إِنَّ الشَّيْطَـنَ كَانَ لِلاْءِنسَـنِ عَدُوًّا »

« للبشر » نمى فرمايد ؛ چون شيطان با گِل، شكل و استخوان بندى شما كارى ندارد.

در جنبه گِل بودن انسان كه شيطان خود را خيلى بالاتر مى داند ؛ چون وقتى به ملائكه و او گفتند: به آدم  عليه السلام سجده كنيد، همه به جز ابليس سجده كردند:

 « وَ إِذْ قُلْنَا لِلْمَلَئِكَة اسْجُدُواْ لِأَدَمَ فَسَجَدُواْ إِلاَّ إِبْلِيسَ أَبَى وَ اسْتَكْبَرَ »

 به او گفتند:

 « مَا مَنَعَكَ أَلاَّ تَسْجُدَ إِذْ أَمَرْتُكَ »

 چه چيزى باعث شد كه وقتى امر به سجده كردم، سجده نكنى؟ گفت:

 « خَلَقْتَنِى مِن نَّارٍ وَخَلَقْتَهُ مِن طِينٍ »

 او را از ماده خاك زمين، ماده بى ارزش و پست درست كردى، ولى مرا از ماده نارى و نورى ساختى، من به اين موجود پستِ بى ارزش سجده كنم؟ يعنى جنبه بشرى ما را ديد، لذا گفت: شما كمتر هستيد.

اگر او نيز مانند فرشتگان، جنبه انسانى ما را مى ديد ـ البته نخواست ببيند ـ سجده مى كرد؛ چون خيلى ها بر اثر كبر مى خواهند كه عمداً نشنوند و نبينند.

 

انسان بودن شما او را وادار كرد كه در مقابل شما موضع گيرى كند. پس هر 
كجا در قرآن كلمه انسان آمده است، بعد از اين كلمه پرمعنا و شريف، ارزش ها ذكر شده است، اما هر جا كه لغت بشر آمده ساختمان گِلى انسان مطرح است.


منبع : پایگاه عرفان
0
0% (نفر 0)
 
نظر شما در مورد این مطلب ؟
 
امتیاز شما به این مطلب ؟
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

آخرین مطالب

ابرکوه یزد مسجد کوثر سخنرانی اول
طرح سازنده بنيان تشريعى انسان
ترسيم شكل ظاهرى دنيا
آثار ایمان- جلسۀ اول
دین پروردگار، نیازمند راهنمای الهی
تجلی جمال ظاهر و باطن خداوند
نااميدى شيطان از فريب متقين
آه ثمربخش تائب‏
محاسبه و مراقبه اهل دل‏
مبداء آفرینش موجودات

بیشترین بازدید این مجموعه

مصالح ساختمان وجود
متن سخنرانی استاد انصاریان در مورد قرآن
هدف خلقت از زبان امام على عليه السلام‏
سِرِّ نديدن مرده خود در خواب‏
عالم تكوين و عالم تشريع
شباهت سيرى ناپذيرى نفس به جهنم
رحمت در رعایت محرم و نامحرمی
خوانسار حسینیه آیت‌الله ابن‌الرضا ربیع‌الثانی ...
تاریخ پیدایش دین یهود؟
هدف از خلقت انسان

 
نظرات کاربر

پر بازدید ترین مطالب سال
پر بازدید ترین مطالب ماه
پر بازدید ترین مطالب روز



گزارش خطا  

^