فارسی
دوشنبه 05 شهريور 1403 - الاثنين 19 صفر 1446
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه

0
نفر 0

نگاهى ديگر به گوشه‏اى از آفرينش‏

به گياهان مى نگريم كه برگ هاى سبزى دارند «از زمان پديد آمدن روئيدنى ها تا پايان كار چند برگ سبز بر ساقه ها و تنه ها مى تواند باشد و در گردونه چه عددى؟»

برگ هاى گياهان هيچ كدام به يك شكل نيستند، برگ هر گياهى شكلى مخصوص دارد، سبزى برگ ها يك جور نيستند، اگر برگ اين درخت را نزد برگ آن درخت بگذاريم، مى بينيم در سبزى با هم اختلاف دارند.

عدد انواع ميوه جات «نه تك تك ميوه ها» مشكل است به شمار آيد، اقسام گل ها در جهان آن قدر زياد است كه به طور عادى در حساب نمى آيد.

از يك ميوه چندين نوع موجود است، مى گويند: در هند سيصد نوع انبه وجود دارد، يكى از مهندسان كشاورزى مى گفت: در باغ كشاورزى پاريس بيش از پنج هزار نوع انگور موجود است و آنها را با شماره معرفى مى كنند، مثلًا مى گويند: انگور شماره 1752، آيا كسى مى تواند انواع يك سيب را بشمارد؟! هر ميوه اى كه روى آن انگشت بگذاريد نيز چنين است.  اكنون فكر كنيد از هر نوع ميوه اى واز هر نوع دانه اى مثل گندم، جو، ذرت، ارزن، خاك شير، عدس، باقلا، لوبيا، نخود و .... تا كنون چه عددى بر سر سفره رزق قرار گرفته و تا پايان كار چه عددى از آنها به وجود مى آيد؟ حساب تعداد همه آنها پيش از به وجود آمدن و تا پايان به وجود آمدن نزد خداست.

وَ اللَّهُ يَعْلَمُ ما فِي السَّماواتِ وَ ما فِي الْأَرْضِ وَ اللَّهُ بِكُلِّ شَيْ ءٍ عَلِيمٌ:

خدا به آنچه در آسمان ها و زمين است آگاهى كامل و همه جانبه دارد، و خدا به همه چيز آگاه است.

گوشه اى بسيار اندك از علم خدا.

من در اين قسمت به طور فهرست وار به ترتيب سوره هاى قرآن به علم حضرت عليم به انواع امور و حقايق اشاره مى كنم باشد كه در سلوك به سوى يقين و در تربيت و رشد و ادب براى تأمين خير دنيا و آخرت مفيد افتد.

وَ ما تَفْعَلُوا مِنْ خَيْرٍ فَإِنَّ اللَّهَ بِهِ عَلِيمٌ.

وآنچه از كار نيك انجام دهيد خدا به آن داناست.

وَ اعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ يَعْلَمُ ما فِي أَنْفُسِكُمْ فَاحْذَرُوهُ ....

و بدانيد بدون ترديد آنچه در باطن داريد خدا مى داند بنابراين از مخالفت با او حذر نمائيد.

قُلْ إِنْ تُخْفُوا ما فِي صُدُورِكُمْ أَوْ تُبْدُوهُ يَعْلَمْهُ اللَّهُ وَ يَعْلَمُ ما فِي السَّماواتِ وَ ما فِي الْأَرْضِ:

بگو اگر آنچه [از نيت هاى فاسد و انكار باطل ] در سينه هاى شماست پنهان داريد يا آشكار كنيد خدا آن را مى داند و نيز به آنچه در آسمانها و در زمين است علم دارد.

يَسْتَخْفُونَ مِنَ النَّاسِ وَ لا يَسْتَخْفُونَ مِنَ اللَّهِ وَ هُوَ مَعَهُمْ إِذْ يُبَيِّتُونَ ما لا يَرْضى مِنَ الْقَوْلِ وَ كانَ اللَّهُ بِما يَعْمَلُونَ مُحِيطاً:

خيانت پيشگان نقشه هاى خائنانه خود را از مردم پنهان مى دارند ولى نمى توانند از خدا پنهان بدارند، و آنگاه كه در جلسه پنهانى شبانه درباره طرحى كه خدا به آن رضايت نداشت چاره انديشى مى كردند خدا با آنان بود، و خدا همواره به آنچه انجام مى دهند احاطه دارد.

وَ هُوَ الَّذِي يَتَوَفَّاكُمْ بِاللَّيْلِ وَ يَعْلَمُ ما جَرَحْتُمْ بِالنَّهارِ:

او كسى است كه شبانگاهان روح شما را به هنگام خواب مى گيرد و آنچه را در روز از نيكى و بدى به دست مى آوريد مى داند.

وَ ما تَكُونُ فِي شَأْنٍ وَ ما تَتْلُوا مِنْهُ مِنْ قُرْآنٍ وَ لا تَعْمَلُونَ مِنْ عَمَلٍ إِلَّا كُنَّا عَلَيْكُمْ شُهُوداً إِذْ تُفِيضُونَ فِيهِ وَ ما يَعْزُبُ عَنْ رَبِّكَ مِنْ مِثْقالِ ذَرَّةٍ فِي الْأَرْضِ وَ لا فِي السَّماءِ وَ لا أَصْغَرَ مِنْ ذلِكَ وَ لا أَكْبَرَ إِلَّا فِي كِتابٍ مُبِينٍ:

اى پيامبر در هيچ شغل و كارى نمى باشى، و هيچ بخشى از قرآن را كه از سوى خداست تلاوت نمى كنى، و شما اى مردم هيچ كارى انجام نمى دهيد مگر هنگامى كه سرگرم به آن كار هستيد گواه و شاهد شمائيم، و به اندازه وزن ذره اى در زمين ونه در آسمان از پروردگارت پوشيده نيست و نه كوچك تر از آن ذره و نه بزرگ تر از آن نيست مگر آن كه در كتاب روشن علم خدا ثبت است:

وَ ما مِنْ دَابَّةٍ فِي الْأَرْضِ إِلَّا عَلَى اللَّهِ رِزْقُها وَ يَعْلَمُ مُسْتَقَرَّها وَ مُسْتَوْدَعَها كُلٌّ فِي كِتابٍ مُبِينٍ:

و هيچ جنبنده اى در زمين نيست مگر اين كه روزى او بر عهده خداست، و قرارگاه واقعى و جايگاه موقت آنان را مى داند، همه در كتاب روشن علم خدا ثبت است.

اللَّهُ يَعْلَمُ ما تَحْمِلُ كُلُّ أُنْثى وَ ما تَغِيضُ الْأَرْحامُ وَ ما تَزْدادُ وَ كُلُّ شَيْ ءٍ عِنْدَهُ بِمِقْدارٍ.

عالِمُ الْغَيْبِ وَ الشَّهادَةِ الْكَبِيرُ الْمُتَعالِ.

سَواءٌ مِنْكُمْ مَنْ أَسَرَّ الْقَوْلَ وَ مَنْ جَهَرَ بِهِ وَ مَنْ هُوَ مُسْتَخْفٍ بِاللَّيْلِ وَ سارِبٌ بِالنَّهارِ.

خدا «حالات، صفات و لحظه ولادت» جنين هائى را كه هر انسان و حيوان ماده اى آبستن است، و آنچه را رحم ها از زمان طبيعى حمل مى كاهند و آنچه را مى افزايند همه و همه را مى داند و هر چيزى نزد او اندازه معينى دارد. داناى نهان و آشكار و بزرگ و بلند مرتبه است.

براى او يكسان است كه كسى از شما گفتارش را پنهان كند يا آشكار سازد، و كسى مخفيانه در دل شب حركت كند يا در روز راه بپيمايد.

قالَ رَبِّي يَعْلَمُ الْقَوْلَ فِي السَّماءِ وَ الْأَرْضِ وَ هُوَ السَّمِيعُ الْعَلِيمُ.

پيامبر به آنان گفت: رازگوئى خود را پنهان مكنيد زيرا پروردگارم هر سخنى را در آسمان و زمين مى داند و او شنوا و داناست.

أَ وَ لَيْسَ اللَّهُ بِأَعْلَمَ بِما فِي صُدُورِ الْعالَمِينَ.

و آيا خدا به آنچه در سينه جهانيان است از همه آگاه تر نيست.

إِنَّ اللَّهَ عِنْدَهُ عِلْمُ السَّاعَةِ وَ يُنَزِّلُ الْغَيْثَ وَ يَعْلَمُ ما فِي الْأَرْحامِ وَ ما تَدْرِي نَفْسٌ ما ذا تَكْسِبُ غَداً وَ ما تَدْرِي نَفْسٌ بِأَيِّ أَرْضٍ تَمُوتُ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ.

يقيناًخداست كه دانش و آگاهى به قيامت فقط نزد اوست و او باران را نازل مى كند. و اوضاع واحوال آنچه را در رحم هاست مى داند، و هيچ كس خبر ندارد فردا چه چيزى از خير و شر به دست مى آورد، و هيچ كس نمى داند در چه سرزمينى مى ميرد، بى ترديد خدا به همه چيز دانا و آگاه است.

يَعْلَمُ ما يَلِجُ فِي الْأَرْضِ وَ ما يَخْرُجُ مِنْها وَ ما يَنْزِلُ مِنَ السَّماءِ وَ ما يَعْرُجُ فِيها وَ هُوَ الرَّحِيمُ الْغَفُورُ:

 

خدا آنچه را در زمين فرو مى رود و آنچه را از آن بيرون مى آيد و آنچه از آسمان فرود مى آيد و آنچه در آن بالا مى رود به همه عالم و آگاه است و او مهربان و بسيار آمرزنده است.


منبع : پایگاه عرفان
0
0% (نفر 0)
 
نظر شما در مورد این مطلب ؟
 
امتیاز شما به این مطلب ؟
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

آخرین مطالب

فکر گناه
مناسك انجام داده را حفظ كنيد
ناراحت چیزی که از دست رفته نباشید
زكات‏
شاكر و عليم‏
محبوبيت در پيشگاه خدا
طلب توفیق از پروردگار برای شناخت پیعمبر(ص)
گوشه اى از جهان با عظمت خلقت
به چشم دل جمالش را ببينى
مطالعه و دقّت در موجودات آفرينش

بیشترین بازدید این مجموعه

گوشه‏اى از نشانه‏هاى اهل ايمان در روايات
مطالعه و دقّت در موجودات آفرينش
مالك عادل‏
محبوبيت در پيشگاه خدا
تقوا پرهيزكارى دقيق از هر امر نارواست
شاكر و عليم‏
زكات‏
مناسك انجام داده را حفظ كنيد
نياز بشر به راهنماى الهى‏
ناراحت چیزی که از دست رفته نباشید

 
نظرات کاربر

پر بازدید ترین مطالب سال
پر بازدید ترین مطالب ماه
پر بازدید ترین مطالب روز



گزارش خطا  

^