صد و بيست و چهار هزار شخصِ مثبت در دنيا آمدند ، يكى از آنها شب معراج را ديد . اكنون هر كس از راه مى رسد ، كه اغلب آنان به دار و دسته خاصى وابستگى دارند ، ادعا مى كنند .
اين « ليلاً » كه خدا در قرآن مى فرمايد : فقط براى پيغمبر اسلام صلى الله عليه و آله اتفاق افتاد، براى حضرت ابراهيم عليه السلام رخ نداد. براى موسى بن عمران عليه السلام در آن چهل شب عبادت ، گوشه اى از مملكت مصر را نيز نشان ندادند و چه برسد به اين كه آيات تكوين و آيات آخرت را نشانش بدهند .
كل آن چهل شب در اين مرحله خلاصه شده است :
«وَوَ عَدْنَا مُوسَى ثَلَـثِينَ لَيْلَةً وَأَتْمَمْنَـهَا بِعَشْرٍ فَتَمَّ مِيقَـتُ رَبِّهِ أَرْبَعِينَ لَيْلِةً»
« ميقات ربّه » كارى به آيات تكوين و آيات پشت پرده ندارد . چهل شب خواست كه از نفس هاى مسموم دور بماند ، تا تورات را به او نازل كند . فقط براى نزول تورات ، نه چيز ديگر . تورات را گرفت و بعد از چهل شب برگشت ، ديد درصدى از مردمى كه با جان كندن آنها را مسلمان كرده بود ، گوساله پرست شده اند . اين كه كسى هر روز بيايد ادعا كند كه در خواب پرده را كنار زدند و ما چه ديديدم و چه ديديديم ، همگى دروغ محض است .
اين آيه قرآن :
«لَهُمُ الْبُشْرَى فِى الْحَيَوةِ الدُّنْيَا»
دو پرده واقعى براى اينان منكشف شده است . جمله خيلى مهمى است كه به صورت جمله اسميه آمده است .
اى مرغ سحر عشق ز پروانه بياموز
كان سوخته را جان شد و آواز نيامد
اين مدعيان در طلبش بى خبرانند
آن را كه خبر شد خبرى باز نيامد
واقعا آنها اين گونه هستند .
هر كه را اسرار حق آموختند
مهر كردند و دهانش دوختند
اسرار ، يعنى هر كسى تحمل آن را ندارد و نبايد بگويد . آنان نيز نمى گفتند .
منبع : پایگاه عرفان