فارسی
شنبه 15 دى 1403 - السبت 3 رجب 1446
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 0

بصيرت از ديدگاه امام على، علیه‌السلام

 

اميرالمؤمنين، در یکی از خطبه‌هاى خود، به موضوع تفاوت‌های أعمى و بصير اشاره کرده‌اند. ابن أبى الحديدو ابن ميثمدر شروح نهج البلاغه خود به این موضوع پرداخته و مرحوم خويىو شارحان ديگر با دانش خود آن را تجزيه و تحليل كرده اند. این بخش از خطبه بیش از چهار خط نيست، ولى به اندازه چهار ميليون خط، معنا در اين خطبه گنجانده اند كه اين كارى خدايى است. این روایت را اهل سنّت نیز با مقداری تفاوت از وجود مبارك اميرالمؤمنين، عليه‌السلام، نقل کرده‌اند که در زیبایی و بلاغت کم‌نظیر بوده و يك جمله آن چنين است:

«وإنما الدنيا منتهى بصر الأعمى، لا يبصر مما وراءها شيئا».

پايان و سرانجام ديدگاه كوردل دنياست و غير دنيا هيچ چيز را نمى فهمد.

 

در حالى كه دنيا اول كار است نه آخر آن. دنيا مقدمه آخرت است و زندگى در آن زندگى‌ای مقدماتى است.


منبع : پایگاه عرفان
0
0% (نفر 0)
 
نظر شما در مورد این مطلب ؟
 
امتیاز شما به این مطلب ؟
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

آخرین مطالب

شرایط استجابت دعا
نظام خانواده در اسلام - جلسه نوزدهم (2) – (متن کامل ...
تبدیل اموال و اولاد به باقیات الصالحات
داستان توبه شعوانه
تقواى عملى شناخت و ترك محرمات
حقيقت شيطان
حال غيبت كنندگان در شب معراج
محبت اهل بيت به شيعيان
درخواست از خدا بر حفظ قلب از دنيازدگى
كامل بودن اسلام و مؤمن واقعى

بیشترین بازدید این مجموعه

عظمت نفس در پيشگاه پروردگار
منافع حاصله از چهار معامله با خدا
حال غيبت كنندگان در شب معراج
هدف خلقت از زبان امام على عليه السلام‏
سِرِّ نديدن مرده خود در خواب‏
نظام خانواده در اسلام - جلسه نوزدهم (2) – (متن کامل ...
حكايت برخورد ملا محمد تقي مجلسي با اراذل و اوباش
دو راه درمان جهل و انحراف
دفع ضرر محتمل
تاریخ پیدایش دین یهود؟

 
نظرات کاربر

پر بازدید ترین مطالب سال
پر بازدید ترین مطالب ماه
پر بازدید ترین مطالب روز



گزارش خطا  

^