فارسی
جمعه 01 تير 1403 - الجمعة 13 ذي الحجة 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه

0
نفر 0

تأمل در خلقت حیوانات

 

در رابطه با حیوانات نیز قرآن مجید انسان‌ها را دعوت به تعقل می‌کند:

- «والخيل والبغال والحمير لتركبوها وزينة ويخلق ما لا تعلمون».[8]

و اسب ها و استرها و الاغ ها را آفريد تا بر آنها سوار شويد و براى شما تجمل و زينت باشد، و چيزهايى در آينده جز اين وسايل نقليه حيوانى به وجود مى آورد كه شما نمى دانيد.

- «أفلا ينظرون إلى الابل كيف خلقت».

آيا با تأمل به شتر نمى نگرند كه چگونه آفريده شده؟

چند بار قرآن درباره دریاها سخن گفته؟ همه این‌ها از انسان دعوت می‌کند درباره دریا و موجودات آن اندیشه کند.

یکی از موضوعات جالب توجه درباره دریا آن است که موجودات زنده دریا فقط در قسمت روشن آب که نور خورشید به آن می‌رسد زندگی نمی‌کنند، بلکه برخی از آن‌ها در بخش تاریک دریا زیست می‌کنند. نور آفتاب تنها در چند صد متری آب نفوذ می‌کند و از آن به بعد تاریکی حکمفرماست. با این حال، حیواناتی که در این بخش تاریک زندگی می‌کنند، هم دوست شناسند و هم دشمن شناس. آن‌ها در کدام کلاس دوستان و دشمنان خود را شناخته‌اند؟

مدتی پیش، در تهرانماهی‌ای را به نمایش گذاشته بودند که در پشت گردنش ماده‌ای فسفری قرار داشت. او وقتی گرسنه می‌شد مقداری سرش را پائین می‌آورد و به وسیله این ماده فسفری تا دو متری خود را روشن می‌کرد! وقتی هم احساس خطر می‌کرد، سرش را بالا می‌آورد و در تاریکی گم می‌شد! به واقع، چه کسی به این ماهی آموخته که برای پیدا کردن غذا سرش را این مقدار پائین بیاورد تا پیش رویش روشن شود؟ یا در هنگام احساس خطر سرش را بالا بیاورد تا در تاریکی بتواند خود را مخفی کند؟ آیا این‌ها را همان گوشت و استخوان یادش داده؟ اگر چنین است، انسان که گوشت و استخوان بیشتر و بزرگتری دارد، چرا او چنین توانایی‌ای ندارد؟

بالجمله، از این دست شگفتی‌ها در آسمان و زمین و دریا فراوان است. اهل اندیشه کم است تا در این خلقت اعجاب‌آور اندیشه کند و راه بیابد و شاکر گردد:

«أو لم يروا إلى الطير فوقهم صافات ويقبضن ما يمسكهن إلا الرحمن إنه بكل شئ بصير * أمن هذا الذي هو جند لكم ينصركم من دون الرحمن إن الكافرون إلا في غرور * أمن هذا الذي يرزقكم إن أمسك رزقه بل لجوا في عتو ونفور * أفمن يمشي مكبا على وجهه أهدى أمن يمشي سويا على صراط مستقيم * قل هو الذي أنشأكم وجعل لكم السمع والابصار والافئدة قليلا ما تشكرون * قل هو الذي ذرأكم في الارض وإليه تحشرون * ويقولون متى هذا الوعد إن كنتم صادقين * قل إنما العلم عند الله وإنما أنا نذير مبين».

 

آيا ندانسته اند كه پرندگان بالاى سرشان را در حالى كه بال مى گشايند و مى بندند، فقط خداى رحمان در فضا نگه مى دارد؟ يقيناً او بر همه چيز بيناست. آيا آن كيست از سپاهتان كه شما را به هنگام نزول عذاب در برابر خداى رحمان يارى دهد؟ كافران جز دچار فريب شيطان نيستند. يا كيست آنكه به شما روزى دهد، اگر خدا روزى اش را از شما باز دارد؟ نه اينكه حقيقت را نمى دانند بلكه در سركشى و نفرتِ از حق سرسختى و پافشارى مى كنند. آيا كسى كه نگونسار و به صورت افتاده حركت مى كند هدايت يافته تر است يا آنكه راست قامت بر راه راست مى رود؟ بگو: اوست كه شما را آفريد و براى شما گوش و ديده و دل قرار داد، ولى اندكى سپاس مى گزاريد. بگو: اوست كه شما را در زمين آفريد و به سوى او محشور مى شويد. و مى گويند: اگر راستگوييد اين وعده وقوع رستاخيز كى خواهد بود؟ بگو: دانش و آگاهى اين حقيقت فقط نزد خداست و من تنها بيم دهنده اى آشكارم.


منبع : پایگاه عرفان
0
0% (نفر 0)
 
نظر شما در مورد این مطلب ؟
 
امتیاز شما به این مطلب ؟
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

آخرین مطالب

آتشى كه از گور برمى‏خاست‏
2 ـ تيرگى و خاموشى نور فطرت
هدايت تكوينى و تشريعى - جلسه نوزدهم (2) – (متن کامل ...
چگونه باطن آیات و روایات را استخراج کنیم؟
تهران حسینیه حضرت قاسم دهه دوم صفر 94 سخنرانی پنجم
خدمت به خانة خدا
تهران حسینیه حضرت قاسم دهه اول محرم 95 سخنرانی دهم
تاریخ پیدایش دین یهود؟
قم حرم حضرت معصومه(س) دههٔ دوم رجب 1396 سخنرانی دهم
راه‌های بهره‌مندی از رحمت پروردگار

بیشترین بازدید این مجموعه

معرفت در اسلام - جلسه دهم
حكايت ذونواس‏
آتشى كه از گور برمى‏خاست‏
عبادت به عشق رسيدن به دختر شاه‏
گناه اهانت، جنگ و آزردن مؤمن
مقابله با وساوس و افكار باطل
پاسخی از نیوتن
نُه‌برنامۀ‌حيات‌اسلامى در قرآن
درخشش مسیر بهشت با نور نماز
چگونه باطن آیات و روایات را استخراج کنیم؟

 
نظرات کاربر

پر بازدید ترین مطالب سال
پر بازدید ترین مطالب ماه
پر بازدید ترین مطالب روز



گزارش خطا  

^