فارسی
سه شنبه 04 ارديبهشت 1403 - الثلاثاء 13 شوال 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 0
تاریخ انتشار : 30 ارديبهشت 1393 ساعت 00:04 صبح

در آستانه مسابقات قرآن ایران صورت گرفت؛ درخواست از شیخ الازهر برای ممانعت از سفر قاریان مصری به ایران

در آستانه مسابقات قرآن ایران صورت گرفت؛ درخواست از شیخ الازهر برای ممانعت از سفر قاریان مصری به ایران

 

گروه بین‌ا‌لملل: رئیس اتحادیه قاریان مصر از شیخ الازهر و وزیر اوقاف این کشور درخواست کرده است برای جلوگیری از تکرار خطای فرج‌الله شاذلی مبنی بر اذان‌گفتن به سبک شیعیان، از سفر قاریان مصری به ایران و عراق جلوگیری شود(!)

 

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی «الاهرام»، شیخ محمد طبلاوی از احمد الطیب، شیخ الازهر و محمد مختار جمعه، وزیر اوقاف این کشور ممانعت از سفر علمای الازهر و قاریان مصری به ایران و عراق را خواستار شده است تا خطای اذان‌گفتن به سبک شیعیان که توهین به الازهر است، تکرار نشود!

رئیس اتحادیه قاریان مصر در گفت‌و‌گوی تلفنی با برنامه «العاشرة مساء» شبکه ماهواره‌ای «دریم 2» مصر درباره اذان‌گفتن فرج‌الله شاذلی به سبک شیعیان گفته است: «بسیاری از شیوخ و قاریان مصری پیش‌تر به عراق و ایران سفر کرده بودند و در این سفر از آنان اذان‌ گفتن به سبک شیعیان درخواست می‌شد و آن‌ها هم اطاعت می‌کردند و در مقابل به آنان پول داده می‌شد».

طبلاوی در حالی این ادعا را مطرح کرده است که طی سال‌های گذشته، قاریان و حافظان مصری به اختیار خود و با مجوز دولت مصر برای حضور در محافل قرآنی و مسابقات بین‌المللی قرآن ایران به کشورمان سفر کرده و با هدف نشان‌دادن همدلی و همبستگی اسلامی و از بین‌بردن تفرقه و تنش، ممکن است اقداماتی را نیز انجام داده و به سبک شیعیان اذان گفته باشند. 

طبلاوی همچنین با اشاره به تصمیم خود برای سفر به ایران در سال‌های گذشته مدعی شده است که از وی نیز اذان‌ گفتن به سبک شیعیان درخواست شده است، اما مخالفت کرده و به همین دلیل از ورود به ایران منع شده است!

رئیس اتحادیه قاریان مصر همچنین اعلام کرد: «عذرخواهی فرج‌الله شاذلی، آتش را خاموش کرد و استغفار و توبه وی شدت فاجعه‌ای را که با اذان‌ گفتن به سبک شیعیان در عراق رقم خورد، کاهش داد».

نشر ویدئوی اذان‌گفتن مصطفی غلوش و متولی عبدالعال به سبک شیعیان 

بنا بر اخبار رسیده، گروهی موسوم به « ائتلاف نوادگان صحابه و اهل‌بیت(ع)» که سلفی هستند، ویدئوهای دیگری را نیز در صفحات اجتماعی منتشر کرده‌اند که در آن شیخ راغب مصطفی غلوش و سیدمتولی عبدالعال از دیگر قاریان مشهور مصر نیز به سبک شیعیان اذان گفته و شیخ محمد طاروطی نیز متهم به سخنرانی در داخل حسینیه شیعیان عراق در ماه رمضان گذشته است.

علاء السعید، مؤسس این ائتلاف سلفی درباره این اقدام گروه متبوعش گفت: 50 نوار از مبلغان و قاریان مصری داریم که نشان می‌دهد آنان اقدام به گفتن اذان شیعی می‌کنند و همه این‌ها از سوی «شیخ تاج‌الدین الهلالی» مفتی سابق استرالیا صورت می‌گیرد که دلال! قاری به ایران و عراق است.

محمد الطاروطی در این سخنرانی تنها بر حفظ وحدت شیعه و سنی تأکید داشته و اعلام کرده است که اختلافی بین شیعه و سنی وجود ندارد و اختلافات جزئی در مذاهب نمی‌تواند دوستی بین این دو را بر هم بزند.

موضع‌گیری‌های تند و افراط‌گرایانه علاء السعید در مقابل اذان‌گفتن قاریان مصری به سبک شیعیان به وضوح نشان می‌دهد که سلفی‌های مصر مخالف سرسخت هر نوع اقدام وحدت‌گرایانه به‌منظور تقویت همدلی بین شیعیان و اهل تسنن هستند و به هر طریقی تلاش می‌کنند که الازهر را جری‌تر کرده و به واکنشی خصمانه در این زمینه وادار کنند.

بنابراین در چنین شرایطی الازهر باید بیش از پیش هوشیار باشد و تحت تأثیر اختلاف‌افکنی‌ها و تنگ‌نظری‌های کسانی که از این قضایا به نفع خود استفاده می‌کنند، قرار نگرفته و با اتخاذ موضعی معقول و منطقی زمینه را برای گسترش تعاملات قاریان مصری و ایرانی به ویژه در آستانه برگزاری سی‌و‌یکمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کشورمان فراهم کند. 

در پایان باید بر این نکته تأکید کنیم که اکثریت مردم مصر از جمله قاریان برجسته این کشور با وجود این‌که سنی‌مذهب هستند، اما محب و دوستدار اهل بیت‌(ع) هستند و به هیچ‌وجه نگرش فرقه‌ای ندارند.


منبع : iqna
0
0% (نفر 0)
 
نظر شما در مورد این مطلب ؟
 
امتیاز شما به این مطلب ؟
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

آخرین مطالب

پیام استاد انصاریان پیرامون عملیات وعده صادق
اعلام برنامه مراسم شب‌های قدر رمضان 1403
برنامه سخنرانی استاد انصاریان در ماه رمضان اعلام ...
مراسم نکوداشت مقام علمی و فرهنگی استاد انصاریان ...
در عرفان اهل‌بیت(ع) مطلقا برتری نژادی مطرح نیست
اعلام برنامه استاد انصاریان در ایام نیمه ماه رجب
پیام استاد انصاریان در پی حادثه تروریستی کرمان
در روایات همواره به نیکی از مردم یمن یاد شده است
مسئولیت سنگینی بر دوش روحانیون قرار گرفته است
اعلام برنامه سخنرانی استاد انصاریان در ایام ...

بیشترین بازدید این مجموعه

درخواست یک مرکز شیعی در کویت برای مبارزه با تفرقه
مخالفت با بازگشایی مساجد شیعه
حاج رضا انصاریان که بود؟+عکس
استاد انصاریان: پیشوا قرار دادن هر کسی به جز ...
استاد انصاریان: نور هدایت به انسان اطمینان خاطر ...
حجت الاسلام والمسلمین انصاریان در گفتگو با فارس: ...
عکس خبری/ جدیدترین تصاویر از ضریح امیرالمومنین(ع)
به مناسبت سالروز ولادت شیخ الائمه (ع)؛ بیش از 60 ...
کتاب «خصال» با ترجمه استاد انصاریان به چاپ رسید
پیام استاد حسین انصاریان در پی جنایات هولناک ...

 
نظرات کاربر

پر بازدید ترین مطالب سال
پر بازدید ترین مطالب ماه
پر بازدید ترین مطالب روز



گزارش خطا  

^