فارسی
جمعه 05 مرداد 1403 - الجمعة 18 محرم 1446
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه

1
نفر 0

معنا و ارکان تقوا

 

اکنون با توجه به این مسائل که گفته شد به سخن امیرمؤمنان (ع) برگردیم که ایشان در توضیح سخن پیامبر اکرم (ص) فرمود: «تزوّدوا رحمکم الله» به پا خیزید و کاری برای خودتان کنید تا خدا همه شما را رحمت کند. بهترین کاری هم که در این عالم می‌توانید انجام دهید تقوا است. من برای اینکه بدانم تقوا چیست، به کتاب‌های متعدد مراجعه می‌کردم و دیدم هر‌کسی چیزی می‌گوید. در آخر به فکرم رسید که مجموع گفته‌های خدا در قرآن و سخنان پیامبر و ائمه و فلاسفه و حکما و عرفا را در این باره ببینم. بالاخره به این نتیجه رسیدم که حقیقت تقوا از سه رکن تشکیل می‌شود. یعنی اگر این سه قسمت را کنار هم بگذاریم تقوا درست تفسیر می‌گردد.

رکن اول، عمل صالح است که آن هم بر دو نوع است: یک نوع، عمل صالح بدنی است و نوع دیگرش عمل صالح مالی. این عمل صالح می‌تواند نماز و روزه یا حج و جهاد و سرکشی به خانه یتیم و عیادت مریض یا اعمال دیگر باشد.

رکن دوم تقوا نیز ترک همه محرمات درونی و برونی است. ترک یعنی اینکه مؤمن، همه صفات زشت مثل حسد، کبر، ریا، غرور، نفاق و سوء ظن و نیز همه گناهان بیرونی مانند شراب، زنا، نگاه و لمس بدن نا محرم، ربا و ظلم و ستم را کنار بگذارد.

رکن سوم تقوا هم اخلاق الهی است که شخص به اوصافی چون کرامت، شرافت، وقار و ادب متخلق بشود. اگر کسی این سه رکن را در خود متحقق سازد، اهل تقوا و هم‌رنگ خدا شده است. در دعاهایمان هم می‌خوانیم: «یا اهل التقوی والمغفرة»‌ای خدایی که خودت نیز اهل تقوایی! می‌گوییم که ای خدا عمل و اخلاق تو، نفی ظلم است و این همان تقواست:در عمل نیز کوچک‌ترین ظلم و ستمی از او سر نزده و نمی‌زند. در اخلاق هم که اکرم الاکرمین، اجود الاجودین و ارحم الراحمین است. دعای جوشن کبیر هم بیانگر اخلاق اوست. بنابراین، همان‌گونه که خدا اهل تقواست، مؤمنان نیز به این نسخه رحمت باید پایبند باشند و به آن عمل کنند تا به منبع رحمت الهی متصل شوند.


منبع : پایگاه عرفان
1
0% (نفر 0)
 
نظر شما در مورد این مطلب ؟
 
امتیاز شما به این مطلب ؟
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

آخرین مطالب

آیا خداوند سختی و تنگنا خلق کرده است؟
پذیرایی پروردگار
مذبذبين در لسان قرآن
حقیقت مرگ در آیات و روایات
حكايت درگيرى انسان با خود
اقیانوس بی‌ساحل دانش و فهم انسان کامل
معنا و ارکان تقوا
لزوم مراقبت از خود
شتر شاهكار خلقت
توحيد بهترين توشه دنيا و آخرت

بیشترین بازدید این مجموعه

بفهم!
فرمان سوم: «و لا تقتلوا اولادكم من املاق نحن ...
پناه آوردن جوان به پيامبر صلى‏الله‏عليه‏و‏آله
حرام‏هاى اجتماعى در اسلام
بهره‏هاى دنيايى مردم
خاطره یاران صبور خدا
بصیرت نسبت به دنیا
لزوم مراقبت از خود
تهران مسجد امیر(ع) - رمضان 1396 – سخنرانی هفتم
تهران/ حسینیهٔ هدایت/ دههٔ اول محرّم/ ...

 
نظرات کاربر

رسول محبی
با تشکر وقدردانی فروان دستتان نکته وارتان با خداوند کریم. سوال؛ لطفا جزوه حاج آقا انصاریان را در مورد چهله گیری خودسازی اخلاقی برایم ایمیل فرمایید با تشکر محبی
پاسخ
0     0
22 شهريور 1393 ساعت 6:03 بعد از ظهر
پر بازدید ترین مطالب سال
پر بازدید ترین مطالب ماه
پر بازدید ترین مطالب روز



گزارش خطا  

^