فارسی
يكشنبه 27 خرداد 1403 - الاحد 8 ذي الحجة 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 0

شناخت اجمالی از نعمت‌ها

 

بحث درباره نعمت‌های عنایت شدۀ وجود مقدس حضرت حق به انسان بود و کلام هم به دو مسأله منتهی شد:

یکی این که هر انسانی لازم است نعمت‌های خدا را بشناسد. البته منظور شناخت تفصیلی نیست، چون چنین شناختی از نعمت‌ها از عهده‌ ما خارج است، ولی آنچه بر ما لازم است این است که به طور اجمال بدانیم یک سلسله نعمت‌های مادی و معنوی از جانب خدا در اختیار ماست و هیچ‌کدام از این نعمت‌ها را هم بی‌علت در اختیار ما نگذاشته‌اند، بلکه تمام این نعمت‌ها به خاطر این است که به وسیله آنها انسان به رشد برسد که به فرموده قرآن:

)أُولئِكَ هُمُ الرَّاشِدُون

که انسان به مقام باعظمت لقای معنوی برسد و آن‌هم در پرتو عمل صالح حاصل می‌شود. معنای عمل صالح هم این است که نعمت‌ها باید همان‌جایی خرج شود که خداوند دستور داده است:

)فَمَنْ كانَ يَرْجُوا لِقاءَ رَبِّهِ فَلْيَعْمَلْ عَمَلاً صالِحاً وَ لا يُشْـرِكْ بِعِبادَةِ رَبِّهِ أَحَدا

و نیز منظور این است که فرزندان آدم به وسیله این نعمت‌ها به مقام قرب و خوشبختی دائمی برسند: )فَأَمَّا إِنْ كانَ مِنَ الْمـُقَرَّبينَ * فَرَوْحٌ وَ رَيْحانٌ وَ جَنَّةُ نَعيمٍ

دربارۀ عبد صالحش حضرت عیسی(ع) که از نعمت‌ها درست استفاده کرده، می‌فرماید:

)وَجِيهاً فِي الدُّنْيا وَ الْآخِرَةِ وَ مِنَ الْمـُقَرَّبِين

 

مطرح نبودن مقدار زمان:

حضرت عیسی(ع) این مقام را در چه مدت زمانی کسب کرده است، چون کل زندگی آن حضرت سی و سه سال بوده است و آن بزرگوار در همین مدت کوتاه عمرش به این مقامات رسیده است. این مقام )وَجِيهاً فِي الدُّنْيا وَ الْآخِرَةِ( مقام کمی نیست، یعنی او در تمام این عوالم ظاهر و نیز در عوالم باطن یکی از بهترین آبرودارهاست. همچنین او از بندگان مقرب خداست. مُقرّبینی که به قول امیرمؤمنان(ع) دنیا را که نگاه می‌کنند به باطنش می‌نگرند، نه به ظاهر آن، یعنی آنها آدم‌های ظاهربینی نیستند:

)نَظَرُوا إِلَى بَاطِنِ الدُّنْيَا إِذَا نَظَرَ النَّاسُ إِلَى ظَاهِرِهَا

آنان در چارچوبِ درست با برنامه‌های مادی در ارتباطند و اصلا خارج از حدود الهی عمل نمی‌کنند؛ یعنی یک لحظه از وقتشان و یک درهم از پولشان را خارج از محدودۀ مجاز هزینه نمی‌کنند.

حضرت یحیی نیز چند سال محدود در این دنیا زندگی کرد، ولی قرآن مجید درباره او می‌فرماید که به پدرش ندا آمد:

 

)فَنادَتْهُ الْمـَلائِكَةُ وَ هُوَ قائِمٌ يُصَلِّي فِي الْمـِحْرابِ أَنَّ اللهَ يُبَشِّـرُكَ بِيَحْيى مُصَدِّقاً بِكَلِمَةٍ مِنَ اللهِ وَ سَيِّداً وَ حَصُوراً وَ نَبِيًّا مِنَ الصَّالِحين


منبع : اطلاعات
0
0% (نفر 0)
 
نظر شما در مورد این مطلب ؟
 
امتیاز شما به این مطلب ؟
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

آخرین مطالب

دیدار پروردگار درقیامت با چشم دل
مالك و مملوك‏
در مسئله ازدواج والاترين هدف را منظور داشته‏ ...
خدای پیدا و چشم نابینای ما
هدايت تكوينى و تشريعى - جلسه یازدهم (1) – (متن کامل ...
اهتمام ائمه عليهم السلام به احياى شب بيست و سوم ...
انسان ، عالم اكبر پروردگار
تأمل در خلقت حیوانات
توبه جوان گناهکار
بى‏تقوايى، آفت جوامع

بیشترین بازدید این مجموعه

عزیمت حضرت مسلم ابن عقیل به شهر کوفه و شهادت ایشان
نگاه رحيميّه حق و تبديل انسان به شجره طيّبه‏
اهتمام ائمه عليهم السلام به احياى شب بيست و سوم ...
رجوع به اهل فن در مشكلات‏
غنيمت شمردن فرصت قبل از مرگ
بخشش بى‏نهايت خدا بر بندگان
ارزش كتاب جامع السعادات
اختلاف ظرفيت‏هاى انسان
دیدار پروردگار درقیامت با چشم دل
کمبودهای زندگی محصول فساد ستمگران

 
نظرات کاربر

پر بازدید ترین مطالب سال
پر بازدید ترین مطالب ماه
پر بازدید ترین مطالب روز



گزارش خطا  

^