فارسی
پنجشنبه 06 ارديبهشت 1403 - الخميس 15 شوال 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 2
100% این مطلب را پسندیده اند

دلسوزی پیامبر رحمت برای امت

ملک الموت هم حاضر شد و عرض کرد اجازه می‌دهید جان شما را بگیرم؟ پیامبر فرمود: نه، امین وحی، جبرئیل کجاست؟ جبرئیل نازل شد و وقتی رو به روی پیامبر قرار گرفت، نفس‌های آخر پیامبر بود، آن حضرت به او فرمود: «ما حال امتی؟» وضع امت من و تکلیف مرد و زن امت من چه می‌شود؟
دلسوزی پیامبر رحمت برای امت

به این روایت توجه کنید که روایت ناب و سنگینی است. ببینید چقدر در حق ما لطف و مرحمت کرده و چگونه از ما جانبداری نموده‌اند! ملائکه کنار بستر پیامبر خدا (ص)  نازل شدند و گفتند: یا رسول الله، وقت رفتن است و دیگر فرصت ماندن برای شما نیست.

 

ملک الموت هم حاضر شد و عرض کرد اجازه می‌دهید جان شما را بگیرم؟ پیامبر فرمود: نه، امین وحی، جبرئیل کجاست؟ جبرئیل نازل شد و وقتی رو به روی پیامبر قرار گرفت، نفس‌های آخر پیامبر بود، آن حضرت به او فرمود: «ما حال امتی؟» وضع امت من و تکلیف مرد و زن امت من چه می‌شود؟

 

جبرئیل این آیه قرآن کریم را خواند: )وَ ما كانَ اللهُ لِيُعَذِّبَهُمْ وَ أَنْتَ فيهِم(؛ یعنی ای آقا تا شما میان مردم هستی خداوند مردم را عذاب نمی‌کند. پیامبر فرمود: من چند لحظه دیگر به عالم آخرت می‌روم، بعد از من چه‌ می‌شود؟ او ادامه آیه را خواند که خداوند می‌فرماید: )وَ ما كانَ اللهُ مُعَذِّبَهُمْ وَ هُمْ يَسْتَغْفِرُون(؛ گناهکاران امّت تو تا وقتی توبه کنند تو هم که نباشی خدا آنان را‌ می‌آمرزد و می‌بخشد.

 

پیامبر فرمود: اگر کوتاهی در توبه شود و یک نفر به او جرقه‌ای نخورد و صدایی نشنود، او چه بکند؟ عرضه داشت از خدا سؤال‌ می‌کنم و جواب شما را‌ می‌دهم. به او خطاب رسید: امین من، به حبیب من بگو: چنین شخصی اگر یک سال مانده به بودنش در این دنیا هم توبه کند و بیدار شود او را‌ می‌بخشم.

 

پیامبر رحمت فرمود: جبرئیل یک سال زیاد است، به پروردگارم بگو زمان آن را کم کند. عرض کرد خدا‌ می‌فرماید: اگر کسی یک ماه مانده به مرگش بیدار شود او را‌ نیز می‌بخشم. اشک در چشم پیامبر جمع شد و فرمود: یک ماه هم خیلی زیاد است و به پروردگار بگو مهلت آن را کم کند. عرض کرد خدا‌ می‌فرماید: اگر کسی یک هفته به آخر عمرش هم بیدار شود، تمام گناهانش را‌ می‌بخشم. دوباره آن حضرت به جبرئیل نگاه کرد و فرمود: ای امین وحی، یک هفته زیاد است. جبرئیل منتظر خبر شد و عرضه داشت خدا‌وند می‌فرماید: اگر یک ساعت مانده به مرگش هم بیدار شود او را‌ می‌بخشم.

 

پیامبر مقداری آرام شد و فرمود: ای جبرئیل اگر آثار درد و مرگ زیاد كسی را ناراحت کند و گلوی او را بگیرد و زبان او هم نتواند کار نکند و عذرخواهی نماید، او چه کاری انجام دهد؟ یعنی آیا باید بمیرد و به جهنم برود؟ خطاب رسید که ای جبرئیل! همین که در قلبش پشیمان شود او را‌ می‌بخشم.

 

سپس خطاب آمد که ای پیامبر آیا راحت شدی؟ فرمود: نه، اگر سختی سکرات مرگ باعث شود که فراموش کند که گناهکار بوده و حتی در قلبش هم پشیمان نشود و بمیرد تکلیف او چیست؟ جبرئیل عرض کرد:

الرَّبُ يُقْرِئُكَ السَّلَامَ وَ يَقُولُ اِنْ لَمْ یَکُنْ هٰذا کُلُّهُ فَاَیْنَ رَحمتی وَ اَیْنَ شَفاعَتُکَ؟ 

خدا به تو سلام‌ می‌رساند‌ و می‌فرماید: یک چنین آدمی‌ اگر برود و هیچ کدام از این برنامه‌های قبل برای او اتفاق نیفتد پس رحمت من و شفاعت تو کجا‌ می‌رود؟!

 

امّا، باید بکوشیم و از فرصت توبه استفاده کنیم تا قبل از مرگ مشمول رحمت حق گردیم و عذاب برزخ را تا قیامت که روز شفاعت است، تحمل نکنیم.

 

منبع : پایگاه عرفان
0
100% (نفر 2)
 
نظر شما در مورد این مطلب ؟
 
امتیاز شما به این مطلب ؟
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

آخرین مطالب

حقیقت جویی کمیل
نظام خانواده در اسلام - جلسه هجدهم – (متن کامل + ...
تفكر و بيدارى قلب
وسائل هدايت - جلسه چهارم (1) - (متن کامل + عناوین)
تجلی دین در سه بخش وجودی انسان
جايگاه محبت در برابر پروردگار
مرگ و عالم آخرت - جلسه هفدهم (1) - (متن کامل + عناوین)
عقل: محرم راز ملكوت - جلسه دوازدهم (2) - (متن کامل + ...
ارزش معنوى حج‏
تهران حسینیهٔ همدانی‌ها - رمضان 1396 – سخنرانی ...

بیشترین بازدید این مجموعه

موضوعات اخلاقی - جلسه سیزدهم - راه نجات
كاشت در زمين وجود
شرايط توبه و انابه‏
عقل: محرم راز ملكوت - جلسه دوازدهم (2) - (متن کامل + ...
كوتاهى زندگى دنيا در داستان اصحاب كهف
هدايت تكوينى و تشريعى - جلسه چهاردهم (2) – (متن ...
جايگاه محبت در برابر پروردگار
صلابت دربرابر دشمنان دین
گلپایگان/ مسجد آقامسیح/ دههٔ اول ربیع‌الثانی/ ...
بازگشت نیکی و احسان به انسان

 
نظرات کاربر

پر بازدید ترین مطالب سال
پر بازدید ترین مطالب ماه
پر بازدید ترین مطالب روز



گزارش خطا  

^