فارسی
چهارشنبه 19 ارديبهشت 1403 - الاربعاء 28 شوال 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 0

توبه چه شرایطی دارد؟

ای بندگان که بر خود اسراف و ستم کردید ، از رحمت خدا مأیوس نشوید که خدا همهء گناهان را مى آمرزد، زیرا او بسیار آمرزنده و مهربان است .
توبه شعبه اى از فضل عظیم الهى و درى است از رحمت رحیمى خداوند که بروى بندگان خود باز فرموده است .امام زین العابدین (ع) در مناجات تائبین فرمود:دری به سوى عفوت گشوده اى و نامش را توبه نهاده اى ، و فرموده اى باز گردید به سوى خدا و توبه کنید، توبهء خالص ، حال که این در رحمت باز است عذر کسانى که از آن غافل شوند، چیست ؟غالباً انسان ها گرفتار لغزش هایى مى شوند و اگر در توبه بسته بود ، رستگارى براى کسى میسر نمى شد، از این روخداى حکیم و رحیم توبه را دواى دردهاى معنوى و علاج امراض قلبى و پاک کنندهء انواع آلودگى ها قرار داده است ، تا انسان پس از گرفتارى به گناه به برکت توبه پاک شده و اهل نجات گردد. خوش بخت کسى است که از این باب رحمت قدردانى کرده و از آن استفاده کند. جالب این است که خداوند علاقهء فوق العاده اى به توبهء بندگانش دارد و فرموده است که توبه کننده گان را دوست می دارد . توبه آغاز تمام خوش بختى هاى انسان است . در حدیثى از امام باقر(ع) در مورد انسان توبه کننده مى خوانیم :خود را در بیابان (خطرناکى ) در یک شب تاریک گم کرده و سپس آن را بیابد.
لازمه توبه و پشیمانى از گناه ، تصمیم بر ترک معصیت در آینده و جبران مافات است ؛ یعنى اگر آن گناه حق اللّه بوده ؛ مانند ترک نماز، روزه و... قضاى آن ها را به جا آورد، و اگر حق الناس بوده رضایت آنان را جلب کند، حتى اگرکارى را که موجب قصاص است مرتکب شده ، خود را تسلیم کند تا صاحب حق ، قصاص یا عفو کند. شخصى درحضور حضرت على (ع)گفت : استغفراللّه . حضرت فرمود: مادرت عزادارت گردد، آیا مى دانى استغفار چیست ؟(چون استغفارش به زبان تنها بود و دلش از حقیقت آن خالى بود). پس فرمود: استغفار درجهء بلند مقامان و صدرنشینان عالم اعلا است و در معناى استغفار شش چیز لازم است :
1 پشیمانى و حسرت از کردار گذشته ؛
2 عزم بر ترک آن براى همیشه ؛
3 ادا کردن حقوق مردم به طورى که هنگام مردن پاک باشد و (رحمت ) خدا را ملاقات کند. در حالى که حق کسى بر عهده اش نباشد؛
4 هر واجبى که ضایع کرده تدارک نماید؛
5 آن چه گوشت بدنش از حرام روئیده با حزن بر آخرت آبش کند تا پوست به استخوان بچسبد و گوشت نو دربدنش پیدا شود؛
6 زحمت عبادت را به بدن خود بچشاند، چنان چه خوشى و شیرینى گناه را چشانیده است و هرگاه این شش چیز در تو پیدا شود آن گاه بگو: استغفراللّه .
علمای اخلاق گفته اند که چهار شرط اول از شرایط قبولی توبه است و دو شرط آخر کمال توبه است ، یعنی دست یافتن به بالاترین مقام و مرتبه توبه کننده گان.
نتیجه این که توبه واقعى ، پشیمانى و حسرت از کردار و گناه گذشته است که لازمه آن ، عزم بر ترک آن در آینده وجبران مافات اعم از حقوق الهى و حقوق مردمى مى باشد و وقتى توبه واقعاً انجام گرفت ، به نظر همهء علماى اسلام درپیشگاه خداوند مقبول است . خداوند نه تنها به وسیلهء توبه ، گناه را از بین مى برد، بلکه آن را به حسنه و نیکی مبدل مى کند.
با تحقق شرایطی که ذکر شد ، توبه نیز مورد قبول حق تعالى قرار مى گیرد.
خداوند در آیات کثیرى به گناهکاران و کسانى که به نفس خویش ستم کردند و آن را در معرض معصیت قرار دادند، توصیه کرده است که توبه کنند ورابطه بین خود و خدا را اصلاح کنند. خداوند همه گناهان آنان را خواهد بخشید، مانند آیه 160 بقره که مى فرماید: «مگر کسانى که توبه کردند و به اصلاح کارهاى فاسد خود پرداختند و آن چه را کتمان کرده بودند بیان کنند. در این صورت توبه آن ها را مى پذیرم و من بسیار عذرپذیر و قبول کننده توبه و مهربانم».
چه کسى در وفاى به عهد راستگوتر از خداوند است؟ قرآن مجید وعده داده که خداوند توبه را از بندگانش مى پذیرد. بنابراین گناهکارى که به گناه خویش اعتراف دارد و از آن پشیمان است و عزم جدّى بر ترک گناه و جبران گناهان گذشته از حق النّاس و حق اللَّه و حق النّفس دارد،باید به قبولى توبه خویش و رحمت و مغفرت خداوند امیدوار باشد.
تذکر یک نکته:
نکته مهمى که باید مورد توجه قرار گیرد این است که آیا ما توانسته ایم همه شرایط لازم توبه را محقق سازیم؟ آیا حلاوت و شیرینى گناه از جان ما به طور کامل رخت بر بسته است؟ این مسئله است که ما را پیوسته در حال خوف و رجا نگه مى دارد. هم امیدوار به لطف و رحمت الهى باشیم و هم خوف و واهمه از این که مبادا برخى از شرایط توبه را محقق نساخته باشیم. امام صادق(ع) فرمود: »بنده را وقتى مى توان مؤمن دانست که هم از خدا بترسد و هم امیدوار به رحمت او باشد«. امیرالمؤمینن(ع) مى فرمود: »از پروردگارت بترس و به رحمتش امیدوار باش تا خدا تو را از آن چه مى ترسى، ایمنى بخشد و به آن چه امیدوار هستى، تو را مورد لطف و عنایتش قرار دهد«.
توبه عبارت است از پشیمانى و بازگشت از گناه . توبه هر گاه حقیقى و واقعى باشد و از اعماق جان برخیزد و جامع شرایط باشد و واقعاً از گناهى که مرتکب شده احساس خجلت و ندامت کند و خود را در پیشگاه خداشرمنده ببیند و در صدد کسب رضاى حق تعالى باشد، به یقین مقبول درگاه احدیت واقع شده و آثار و برکاتش نمایان مى گردد. قرآن کریم مى فرماید:

0
0% (نفر 0)
 
نظر شما در مورد این مطلب ؟
 
امتیاز شما به این مطلب ؟
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

آخرین مطالب

پیوند اخوت چگونه انجام می شود؟
فرق بين گناه و ترك اولي را توضيح دهيد.
آیا جهان و تاریخ قابل تکرار است؟
فرزند آخرت بودن یعنی چه؟
راز آفرینش و هدف خلقت انسان چیست؟
براي رسيدن به مقام طي الارض راه حل چيست؟
راه كنترل شهوت چگونه است؟
وظایف زائران عتبات عالیات چیست؟
چگونه دانش آموزان را پایبند به ارزشهای دینی ...
طبق حدیث، کسی که حضرت معصومه(س) را زیارت کند بهشت ...

بیشترین بازدید این مجموعه

آیا جهان خالق و آفریننده‌ای دارد؟ دلایل اثبات ...
ملائکه چگونه خلق شده اند؟
راههاي عملي جهت شروع تهذيب نفس چیست ؟
چگونه همیشه یاد خدا باشیم؟
جهاد ابتدایی و جهاد دفاعی؟
چرا انسان باید به قرب الهی برسد؟
چه کسانی و چه زمانی  اجساد شهدای کربلا را دفن ...
راه ترک خودارضایی ( استمنا ) چیست؟
برای در امان ماندن از جن زدگی چه باید کرد؟
وظایف زائران عتبات عالیات چیست؟

 
نظرات کاربر

پر بازدید ترین مطالب سال
پر بازدید ترین مطالب ماه
پر بازدید ترین مطالب روز



گزارش خطا  

^