فارسی
پنجشنبه 27 ارديبهشت 1403 - الخميس 7 ذي القعدة 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 0

تعليم و ترتيب جوانان‏

در اين مرحله وظيفه و مسؤوليت پدران و مادران و ديگر مربيان چون معلّمان و استادان و هر كسى كه به شكلى با نوجوان و جوان سر و كار دارد، از مراحل گذشته بسيار بسيار سنگين تر است به صورتى كه اگر در اين زمينه مربيان به ويژه پدران و مادران غفلت ورزند، بناى انسانيت جوان با حمله خطرات معاشرتى و شهوانى و فساد فرهنگى ويران مى گردد!

از زيباترين و بهترين سرمشق ها براى مربيان در اين مرحله وجود مبارك حضرت اميرالمؤمنين عليه السلام است. آن حضرت در نامه اى پر محتوا و مفصلى، روش حكيمانه و منش عالمانه، انديشه دقيق خود را در مسأله تربيت حضرت امام حسن عليه السلام- جوان نوخاسته خود- توضيح داده و برنامه خود را با زنده كردن عواطف مذهبى و احساسات دينى جوانش آغاز نموده است.

«وأنْ أَبْتَدِئَكَ بِتَعلِيم كِتَابِ اللَّهِ عَزَّوَجَلَّ وَتَأوِيلِهِ وَشَرَايِعِ الإِسْلَامِ وَأَحْكَامِهِ وَحَلَالِهِ وَحَرَامِهِ»

. و اين كه تربيتت را با آموزش دادن قرآن و معانى دقيق آيات آن شروع كنم، و مقررات و قوانين اسلام و احكام نورانى آن و حلال و حرامش را به تو بياموزم.

آرى؛ بر مربيان است كه بهترين نقشه و طرح زندگى را كه همانا قرآن است و استوارترين قوانين را كه بى ترديد در فرهنگ اسلام جلوه دارد و با منفعت ترين احكام را كه احكام الهيه است و سودمندترين دانش را كه شناخت حلال و حرام خداست به نوجوان و جوان تعليم دهند.

البته اين تعليم نبايد با زور و خشونت و اخلاق تند و در جلساتى طولانى صورت بگيرد كه اگر اين گونه عمل شود به عواطف و احساسات جوان ضربه مى خورد و به روح با صفايش زخم وارد مى شود و خداى ناكرده از دين و ديندار روى برمى تابد و به دامن گرگانى كه به ظاهر اهل محبت و دوستى اند مى افتد و نهايتاً پوستين انسانيت و آدميتش به وسيله آن گرگان دريده مى شود و چه بسا خود او هم به گرگى براى دريدن پوستين ديگران تبديل شود!

اين تعليم اگر با اخلاقى پسنديده و رويى خوش و زبانى نرم و محبتى متعالى و جاذبه اى عاطفى صورت گيرد با گوشت و خون جوان آميخته مى گردد و از او انسانى با ادب و با تربيت و با وقار و وزين و منبعى از ارزش ها و كمالات مى سازد.

حضرت امام صادق عليه السلام در اين زمينه مى فرمايد:

«مَنْ قَرَأَ القُرآنَ وَهُوَ شَابٌّ مُؤمِنٌ اختَلَطَ القُرآنُ بِلَحْمِهِ وَدَمِهِ» .

كسى كه قرآن مى خواند در حالى كه جوان با ايمانى باشد، قرآن با گوشت و خونش آميخته مى شود و در همه وجودش اثر مطلوب مى گذارد.

حضرت امام صادق عليه السلام در روايتى ديگر مى فرمايد:

«... وَيَتَعَلَّمُ الكِتَابَ سَبْعَ سِنِيْنَ وَيَتَعَلَّمُ الْحَلَالَ وَالْحَرَامَ سَبْعَ سِنِيْنَ».

نوجوان بايد در طول هفت سال به تدريج قرآن بياموزد، و در طول هفت سال ديگر حلال و حرام خدا را بياموزد.

نظر امام صادق عليه السلام اين است كه در تعليم قرآن و حلال و حرام به جوان فشار وارد نشود و تحقق تعليم قرآن و حلال و حرام در زمانى فشرده صورت نگيرد.

 

 

 


منبع : پایگاه عرفان
0
0% (نفر 0)
 
نظر شما در مورد این مطلب ؟
 
امتیاز شما به این مطلب ؟
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

آخرین مطالب

آدم راست‌گویی باشید
اولیاءالله
نور امام معصوم(ع)
عید فطر جشن بندگی و عبودیت انسان هاست
خاشعان
خدا را ببین
پاسخ دنیا به اعمال انسان
مسئولیت در زندگی
مهمترین نعمت
عشق به ابی عبدالله(ع)،

بیشترین بازدید این مجموعه

استجابت دعا به واسطه مهرورزى
خداوند دشمن دشمنان حقايق است‏
حفظ پاكى و پاكدامنى در فضاى عشق‏
عبرت‏آموزى امير تيمور
عید فطر جشن بندگی و عبودیت انسان هاست
آدم راست‌گویی باشید
پاسخ دنیا به اعمال انسان
آثار پیاده‌روی اربعین
خدا را ببین
مهمترین نعمت

 
نظرات کاربر

پر بازدید ترین مطالب سال
پر بازدید ترین مطالب ماه
پر بازدید ترین مطالب روز



گزارش خطا  

^