فارسی
شنبه 10 شهريور 1403 - السبت 24 صفر 1446
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه

0
نفر 0

نيازهاى عزلت‏

عزلت- به معنايى كه گذشت- و به دست آوردن انس با حضرت حق، نياز به ده مسئله دارد:

1- دانستن حق و باطل كه مبادا در طريق سلوك الى اللّه دچار انحراف در مسير يا گرفتار مرشدان منحرف گردد.

2- در رياضات و مجاهدات نفس به مرتبه اى رسيده باشد كه از زحمت و تعب و رنج و بلا در راه رسيدن به حقايق مشوش نشود و از اين كه به خاطر حركت در راه الهى، از به دست آوردن ثروت دنيا باز مى ماند ناراحت نشود، بلكه به همان مقدار اندك- كه وقتى جز به دست آوردن آن ندارد- قانع باشد، ورنه اين حقيقت را رها كرده و به دام خطرناك عافيت و ماديت خواهد افتاد.

3- با سختى در كار و شدت در مسير بسازد، به نحوى كه اگر در وصول برنامه هاى دنيايى دير و زودى شد، مضطرب نگردد و در اساس صبر و حوصله اش رخنه اى ننمايد.

4- اجتناب از محرمات و اگر بتواند مكروهات و دل برداشتن از زخارف دنيايى و زيور و زينت مادى كه ارتكاب محرمات و عشق ورزى به مظاهر دلفريباى دنيا اسباب كدورت قلب و قساوت دل است و با اين بازى ها به وصال حضرت حق نتوان رسيد، آرى در راه زهد و بى رغبتى به امور غير الهى از واجبات و ضروريات است و بدون آن راه بردن به آن پيشگاه عالى امكان ندارد.

5- غنيمت دانستن اين خلوت و عزلت است، به اين معنى كه پس از بريدن از شرار خلق و اهل معصيت و هر چهره اى كه مانع از حركت در راه خداست، دلتنگى نكنند و ديدار آنان را هوس ننمايد.

6- به توسط آيات قرآن و روايات رسيده از اهل بيت طهارت عليهم السلام عاقبت امر خود را بنگرد و بداند كه عاقبتش مرگ و رفتن به عالم برزخ و ورود به قيامت و قرارگرفتن در دادگاه حق و برخورد به حساب و كتاب و بهشت و جهنم است.

7- با همه كوشش و مجاهدتى كه در عبادت و بندگى دارد و سعى مى كند براى طاعت خالصانه از تمام ظاهر و باطن وجودش مايه بگذارد، ولى آن سعى و كوشش و آن طاعت و عبادت را در برابر عظمت حضرت دوست بسيار اندك و كوچك ببيند.

8- ترك خودبينى و عجب و تخلص از تكبر است كه در اين راه پر واقعيت، خود بينى و خودپسندى و كبر و بزرگ ديدن خود، گناهى بس عظيم و حجابى بس خطرناك است، در اين مسير بايد در هر منزل و مرتبه اش به عجز و قصور و تقصير و كوچكى خود معترف باشى.

9- كثرت ذكر، به خصوص ذكر قلبى، يعنى توجه به حضرت حق در بيشتر اوقات و پرهيز از غفلت، بايد به نحو حقيقت مورد عشق و علاقه و توجه صاحب خلوت باشد كه غفلت از حضرت دوست، اساس هر فتنه و بليّه و دام خطرناك شيطان است.

10- خالى بودن منزل و مسكن صاحب خلوت از برنامه هاى غير ضرورى است و از هر چه كه دل را از ياد دوست غافل مى نمايد كه بايد از عوامل دور كننده از حق هم چون گوسپندى كه از گرگ مى گريزد، گريخت.

 


منبع : پایگاه عرفان
0
0% (نفر 0)
 
نظر شما در مورد این مطلب ؟
 
امتیاز شما به این مطلب ؟
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

آخرین مطالب

تعظيم‏ در نماز باطنی
نعمت پوست بدن
اعراض نفس از حق، علت همه بدبختى‏ها
شب قدر شب عاشقى است
ارزش توحيد به معرفت است
حضرت استاد حسین انصاريان (دامت برکاته) :ايثار و ...
تحمّل شیخ جعفر کاشف الغطاء در برابر همسرش
سخنرانی حضرت استاد حسین انصاریان در مشهد مقدس
اسلام و علم و دانش
نفس امّاره و برخورد آن با تکلیف

بیشترین بازدید این مجموعه

شب قدر شب عاشقى است
اعراض نفس از حق، علت همه بدبختى‏ها
پژوهشى پيرامون مصباح الشريعه
گوشه‏اى از زندگى مراقبان و محاسبان
متن کامل درس تفسیر قرآن کریم حضرت استاد حسین ...
گزارش کامل سفر 8 روزه اندیشمند فرزانه حضرت استاد ...
نعمت پوست بدن
تعظيم‏ در نماز باطنی
قدردانی استاد انصاریان از خادمین سیدالشهدا علیه ...
فضيلت دعا

 
نظرات کاربر

پر بازدید ترین مطالب سال
پر بازدید ترین مطالب ماه
پر بازدید ترین مطالب روز



گزارش خطا  

^