استاد حسین انصاریان، مفسر قرآن کریم در هشتمین جلسه از سلسله سخنرانیهای «رحمت الهی» در روز دهم ماه مبارک رمضان در مسجد حضرت امیر(ع) تهران با بیان اینکه تمام موجودات عالم، هدایتکنندهای دارند که آنان را به سوی خیر رهنمود و از شر باز میدارد، اظهار داشتند: در ساختههای دست انسان هم این هدایتگر قرار داده شده تا او را به مقصد معینی هدایت کند.
ایشان با بیان اینکه درک کیفیت وجودی بسیاری از هدایتگران قابل درک نیست، فرمودند: وجود هدایتگر در تمام امور و مسائل مادی، مسألهای قطعی است حتی بر اساس تحقیقات انجام شده بر روی حیوانات نیز ثابت شده است که یک نیروی غریزی آنان را در مسیر تولیدمثل و ادامه زندگی هدایت میکند.
استاد انصاریان ابراز کردند: تمام حیوانات، حشرات، پرندگان، چرندگان و خزندگان بر اساس نیروی هدایتگر وجودیشان دشمنشناس، غذاشناس و لانهسازند و قادر به تولید مثل و ادامه زندگی هستند.
ایشان خاطرنشان کردند: در بدن هر انسانی یک هدایتگر بسیاری مهمی وجود دارد که صدها بار او را از خطر جدی مرگ نجات میدهد؛ وقتی یکی از اعضای بدن دچار بیماریی و مرضی شود، دردی را متوجه انسان میکند که وی به سوی طبیب رفته و خطر را برطرف کند.
استاد حوزه علمیه قم افزودند: انسان که اشرف مخلوقات عالم بوده و خدا درباره آفرینش آن، خود را تحسین میکند، برای یافتن خیر و شر، سعادت و شقاوت، درستی و نادرستی و حق و باطل نیازمند هدایتگر است.
ایشان یادآور شدند: کسی که بدون هادی زندگی میکند با مشکلات فراوانی دست به گریبان میشود و گاهی رسوایی آنها به سایتها و روزنامهها کشیده میشود.
استاد انصاریان با اشاره به جنایات گروههای تکفیری همانند داعش و طالبان، ادامه دادند: این گروههای جنایتکار بهدلیل نداشتن هادی دست به این نوع اعمال میزنند؛ البته جنایات غریضه جنسی بشر نیز در شرق و غرب عالم به قدری فراوان است که قابل شمارش نبوده و همگی به دلیل جدایی از نیروی هدایتگر است.
ایشان در بخش دیگری از سخنان خود به روایتی از اهلسنت در کتاب ینابیع المودة اشاره کرده و تأکید کردند: در این روایت از قول جابر بن عبدالله آورده است که پیامبر اکرم(ص) فرمودند؛ ویژگیهایی در علی(ع) وجود دارد که اگر تنها یکی از این خصلتها در انسانی وجود داشته باشد، میتواند به واسطه آن خصلت، خود را بهترین و شریفترین انسانها معرفی کند.
استاد اخلاق حوزه علمیه قم تصریح کردند: بر اساس روایت فوق از علمای اهلسنت، امیر مؤمنان علی(ع) بهترین هدایتگری زندگی هر انسانی است که اگر ایشان حذف شوند، شقی دنیا و آخرت میشود.
ایشان با اشاره به ادامه روایت فوق از جابر بن عبدالله در کتب اهلسنت عنوان کردند: پیامبر اکرم(ص) در توصیف ویژگیهای امیر مؤمنان علی(ع) در روایت فوق میفرمایند «هر کسی که من مولای او هستم، علی(ع) مولای اوست؛ علی(ع) برای من همچون هارون برای موسی است؛ علی(ع) من است و من علی(ع) هستم؛ وزن علی(ع) در تمامی ارزشها و مراتب با من یکی است؛ کسی که از علی(ع) اطاعت کند از من اطاعت کرده و کسی که از علی(ع) نافرمانی کند، از من نافرمانی کرده است؛ جنگ با علی(ع) جنگ مستقیم با خدا است؛ دوستی با علی(ع) دوستی با خداست؛ عاشق علی(ع) عاشق خداست؛ دشمن علی(ع) دشمن خداست؛ علی(ع) قطبنما و دلیل خدا در میان بندگان است؛ عشق به علی(ع) ایمان و بغض او کفر است؛ حزب علی(ع) حزب الله و حزب دشمنانش حزب شیطان است؛ علی(ع) با حق و حق با علیست و هیچکدام از یکدیگر جدا نمیشوند؛ تقسیم بهشت و جهنم در دست علی(ع) است؛ کسی که از علی(ع) جدا شود از من جدا شده است؛ شیعه و پیروان علی(ع) در روز قیامت رستگار خواهند شد.»
استاد انصاریان گفتند: بر اساس فراز «علی(ع) قطبنما و دلیل خدا در میان بندگان است» از حدیث فوق در کتابهای اهلسنت، حتی علمای سنی مذهب نیز ما را به سوی هدایتگری امیر مؤمنان حضرت علی(ع) دعوت میکنند.
ایشان با اشاره به تفسیر فراز «علی قسیم الجنة و النار» در روایت فوق بیان کردند: ملاک بهشتی و جهنمی شدن انسان امیر مؤمنان حضرت علی(ع) است بدین معنا که هرکسی در روز قیامت حب حضرت علی(ع) را داشته باشد بهشتی و هر کسی بغض او را داشته باشد، جهنمی میشود.
منبع : پایگاه عرفان